• Ellensellens

    Medicinering inför Äggdonation?

    Hej!

    Jag och min sambo planerar att göra en äggdonation i Spanien. Vi har besökt kliniken (IVI i Barcelona). När vi nu väl kommit till medicineringen trodde vi att vi skulle få hjälp av Sophiahemmet i Sthlm med recepten - detta då vi besökt dem för IVF mm. Ingen annan klinik i Sthlm hjälper heller till, vilket man i o f kan förstå.

    Nu till saken, kliniken i Spanien kan heller inte skriva ut medicin till oss eller posta. De hänvisar istället till ett apotek i Andorra?

    Någon som känner igen detta eller kan ge oss tips hur vi kan komma vidare med medicinering med klinik i Spanien?

    Tacksam för svar :)

    Bästa hälsningar,
    Ellen

  • Svar på tråden Medicinering inför Äggdonation?
  • Jag är bara jag

    De privata gynläkare som samarbetar med IVF-klinikerna med distansbehandlingar kan kanske hjälpa dig med recept. Det gjorde min privata läkare i Jönköping. Han skrev ut recept inför alla 15 IVF:er/ED. Vissa har kliniken skickat med post, annat har vi köpt på plats på deras eget apotek.

  • UndrandeSökare

    Fråga om er klinik kan tänka sig att skriva ut EU-recept och maila till er. Dessa kan ni sen skriva ut i färg och lösa ut på svenskt apotek utanför högkostnadsskyddet.

    Ni kan också fråga er klinik om de har en lista på gyn i Sverige som de samarbetar med, och om de kan skicka den listan till er. Vissa kliniker gör så har jag hört.

    Annars behöver ni hitta en privat gyn som vill hjälpa er skriva ut recept. Om inte Sophiahemmet i Stocholm vill hjälpa er så leta vidare, det måste ju finnas många privata gyn i Stockholm, Uppsala, Södertälje etc som kan hjälpa.

Svar på tråden Medicinering inför Äggdonation?