• Vårdepp

    Omdöme Sokolova gynkliniken

    Jag har tidigare gjort ett inlägg liknande detta, men efter flera månader plockade Familjeliv bort det, eftersom de fått klagomål, gissningsvis från kliniken, om att jag namngav några personer. Därför gör jag nu ett nytt inlägg utan namn, så att Familjeliv inte kan plocka bort det. Innan mitt förra inlägg plockades bort hade det fått över 4000 visningar, vilket gläder mig oerhört. Det fick också kommentarer från massor av andra missnöjda före detta patienter och vi kunde stötta varandra. Två av oss gjorde också en anmälan till IVO.

    Jag har försökt lämna omdöme på Vården.se om Sokolova gynkliniken i Göteborg, men trots att jag inte får något felmeddelande så syns inte mina två dåliga omdömen om kliniken, vilket får mig att misstänka att klinikerna själva plockar bort vissa omdömen eller granskar vilka som ska publiceras. Eftersom jag själv sökt efter denna typ av information, men inte hittat, så kommer här ett omdöme med mina personliga händelser att läsa för den som vill. Jag gick till Sokolova gynkliniken i samband med att jag ville skaffa ett tredje barn för att kolla om allt var ok. Kliniken är privat och samarbetar med kliniker i dessa länder. Varje besök kostar 1300 kr. Redan när jag skulle boka mitt första besök upptäckte jag att det inte går att komma fram till kliniken via telefon. Jag trodde att det var tillfälligt, men under de månader jag hade kontakt med kliniken så fortgick detta, och är så än idag. Såhär funkar det: man ringer under deras telefontid, kommer fram till en telefonsvarare som säger typ Välkommen, vi tar strax emot ditt samtal?. Efter några signaler kommer ett meddelande till som säger typ ?Det är samtal före, men du är placerad i kö?. När man har stått i kö ett tag, kommer ytterligare ett meddelande med en helt annan röst som säger ?Vi kan inte ta emot ditt samtal, vänligen mejla?. När det gäller mejlen så väljer de att svara på vissa mejl, men struntar i andra.

    Hursomhelst så var jag där, och under mitt första besök upptäcktes en cysta, endometrios på min ena äggstock. Jag ställde inte så mycket frågor, utan frågorna kom sedan när chocken lagt sig. Jag mejlade mina frågor, men de vägrade svara på dem på mejl eller telefon och ville att jag skulle boka ett besök för 1300 kr och fråga då. Jag krävde i stället att få ut min journal, vilket de trilskades med tills jag berättade för dem att jag har rätt till det enligt svenska lag, fick ut den och ringde landstingets gyn för att ställa frågor. Jag tog även hormonprover på Sokolova gynkliniken, eftersom den vanliga gynekologen inte ville ta dem på grund av min ålder, 43. För att ta proverna fick jag betala över 1000 kr, och för att få provsvaren fick jag boka ett besök för 1300 kr. Jag hade AMH 1,2 och FSH 8,5. De var alltså normala, men trots detta tyckte gynekologen att jag skulle göra IVF i Riga med embryoanalys, och när jag sa ja till det svarade gynekologen ?Bra!? och för ett ögonblick såg jag dollartecken i hens ögon. Jag var dock desperat av all statistik jag läst om mina chanser att bli gravid att jag beslöt mig för att avsätta de ungefär 100 000 kr som det skulle kosta med allt som ingår. När jag kom igång med IVF:en följde en rad besök med VUL för 1300 kr styck, en massa mediciner, varav själva receputskrivningen kostade 500 kr för fler än två recept. Här vill jag inflika en sak, och det är att VARJE besök jag bokat var försenat mellan 30 och 50 minuter. Varje. Även tidigt på morgonen.

    Receptionen består av ett litet skrivbord i hörnet av det lilla väntrummet, och jag minns att receptionisten vid ett tillfälle frågade mig med hög röst så att alla i väntrummet hörde: Var gör du IVF någonstans? Inte kul.

    Vid ett av mina besök skulle jag lägga mig i gynstolen och vänta på läkaren som skulle komma in genom en dörr som vätte mot korridoren. Under detta besök ombads receptionisten, som var någon sorts praktikant, vara med utan att jag tillfrågades. Personalen är delvis från något annat land, kanske Lettland, och deras bemötande känns väldigt osvenskt på det sätt att man känner att man inte har rätt till sin egen kropp/information om den. Under IVF:en blev det så att jag betalade i förskott för två recept som sedan aldrig skrevs ut, och trodde att jag då skulle få tillbaka pengarna, men det fick jag inte. Jag kan inte se att det är något annat än stöld. Jag mejlade kliniken både om detta och om vanlig tidbokning, men de svarade inte på mina mejl FÖRRÄN JAG ANMÄLDE DEM TILL IVO.

  • Svar på tråden Omdöme Sokolova gynkliniken
  • Vårdepp

    [quote=79370359][quote-nick]UndrandeSökare skrev 2019-01-17 08:44:23 följande:[/quote-nick]Har ivo gjort någon utredning av kliniken efter din och den andra personens anmälan? Eller vad hände?[/

    Precis som jag väntade mig så hände inte så mycket. Jag fick tillbaka pengarna för det recept jag betalat för men aldrig fått, och IVO lämnade min kritik vidare till kliniken, eftersom de påstod att kliniken inte hade fått chansen att bättra sig, så nu skulle de väl få det. Det händer inte så mycket när man missköter dig i Sverige ... Det var en som kommenterade mitt förra inlägg som också var missnöjd och som tipsade mig om att anmäla, för det hade hon gjort. Vet inte hur det gick,

Svar på tråden Omdöme Sokolova gynkliniken