• Anonym (nybliven förstagångs mamma)

    inte använda våtservetter?

    jag läste någonstans att man inte ska använda våtservetter när man rengör sina barn vid blöjbyte. stämmer det och varför?

  • Svar på tråden inte använda våtservetter?
  • Jkw08

    Jag har upplevt att när barnen var nyfödda så blev de röda och irriterade av våtservetter. Jag körde åå tvättlappar och tvättkräm ( En tvål som man inte behöver skölja bort med vatten)

    Men allt är så olika från barn till barn. Prova vad som fungerar på din lilla bebis, :)

  • BuoBä

    Det är inte särskilt miljövänligt, och de innehåller ämnen som kan reta känslig babyhud. Dyrare är det också.

    Men man får se till vad som funkar för en själv och kanske kompromissa med sina ideal ibland. Vi körde på papperstvättlappar hemma, men våtservetter när vi var på språng för att det är enkelt och praktiskt.

  • Anonym (nybliven förstagångs mamma)
    BuoBä skrev 2019-01-16 14:58:15 följande:

    Det är inte särskilt miljövänligt, och de innehåller ämnen som kan reta känslig babyhud. Dyrare är det också.

    Men man får se till vad som funkar för en själv och kanske kompromissa med sina ideal ibland. Vi körde på papperstvättlappar hemma, men våtservetter när vi var på språng för att det är enkelt och praktiskt.


    blötte ni papperstvättlapparna med vatten?
  • violis

    Alla våtsevetter innehåller någon form av kemikalier..inget man vill ha i onödan på sitt barns hud. De är bra att ha när man ska iväg någonstans men inget man vill använda dagligdags Hemma är en sönderklippt gammal tunn frotéhanduk mycket bättre att använda både för huden och för miljön..lite mild tvål om barnet bajsat och vanligt vatten är det bästa för att göra rent

  • lövet2

    1. Inte miljövänligt.
    2. Dyrt
    3. En liten baby har tunn hud, så man måste alltid vara försiktig med krämer, tvålar, sköljmedel och annat man sätter på huden. Våtservetter innehåller en hel del kemikalier.

    Själv har jag använt tvättlappar av frotté och vanligt kranvatten. Våtservetter när vi varit hemifrån.

  • BuoBä
    Anonym (nybliven förstagångs mamma) skrev 2019-01-16 15:00:59 följande:

    blötte ni papperstvättlapparna med vatten?


    Ja. Annars är de sträva och torkar inte alls bra. Vi hade en kran precis bredvid skötbordet, men jag vet de som blött dem med sprayflaska eller i en liten hink.
Svar på tråden inte använda våtservetter?