• Anonym (Kaffedraken)

    Min toppmatade tvättmaskin luktar apa!! Varför? Vad kan jag göra!?

    Som rubriken lyder,, jag får inte min toppmatade tvättmaskin att sluta lukta skunk! Jag har kört tom maskin med ättika i, hjälpte inte, jag har kört 95 grader med rengöringspulver i trumman, hjälpte inte.. Det blir även fullt med vatten i den lilla öppningen längst ner ute på maskinen, där det kan hamna småsaker som råkar följa med i maskin, blir fullt med vatten där efter typ varje tvätt, verkar inte tömmas ordentligt, är dock tomt inuti där, så inget smuts eller annat som sitter för så långt jag kan komma åt med fingrar eller se in.. 
    Kan det bero på rören? Kan det vara något där i som lagt sig och börjat lukta?? 

    Vet inte vad jag ska göra,, har börjat sätta i extra sköljmedel så inte tvätten ska stinka när den är klar!

  • Svar på tråden Min toppmatade tvättmaskin luktar apa!! Varför? Vad kan jag göra!?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om man inte lämnar lucka och tvättmedelsfack öppet, om man inte alltid rengör tvättmedelsfacket så brukar det efter en tid börja växa mögel på ställen man inte kommer åt. Jag tror alltså att det är i slangen /röret där du spolar ut vattnet som det kan finnas något. Möglet brukar synas som små, små svarta prickar.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har du kollat så tvättmedelsfacket är rengjort? Även om man kör supervarmt kan det bildas mögel där, och du luktar det äckelpäckel.

    Om man inte tvättar supervarmt kan det också bildas mögel på trumman och om man inte tar bort det direkt kan lukten sätta sig i plasten och gummit.

    Har du verkligen kollat hela dräneringssystemet ordentligt? Det låter ju som om det kan vara där det brister eftersom vattnet inte rinner ordentligt. D

  • Anonym (Kaffedraken)

    Prova släng i två diskmaskinstabletter i trumman och kör maskinen tom på 90 grader.

    Haft samma problem plus att efter ett tag var tvätten blötare än vanligt, dvs maskinen verkade ej centrifugera ordentligt.

    Reparatör sa att det var ett filter (lucka på sidan av min miele) som slammat igen, det kan hända vart 8-10 år. Kan förebyggas med maskindiskmedel tomgång då o då.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Helt klart är det ju något fel. Tvätta inte kläder i den innan du fått det fixat. Rengöringstabletter för tvättmaskin och ett par 90-program borde göra den ren så att det inte luktar om tvätten. Eftersom det uppenbarligen inte hjälpt så är det ju något mer än smuts. Död råtta i systemet...? Be någon kunnig titta på den eller ring reparatör.

  • Anonym (Kaffedraken)
    OlgaElvira skrev 2019-01-16 17:25:37 följande:

    Om man inte lämnar lucka och tvättmedelsfack öppet, om man inte alltid rengör tvättmedelsfacket så brukar det efter en tid börja växa mögel på ställen man inte kommer åt. Jag tror alltså att det är i slangen /röret där du spolar ut vattnet som det kan finnas något. Möglet brukar synas som små, små svarta prickar.


    Jag rengör tvättmedelsfacket ganska ofta, dock kommer man inte åt bra i sköljmedelsfacket och där har jag märkt att det är som ingrodd smuts, har skrivit upp på inköpslistan denna månaden att köpa hem sådan flaskrensare o se om jag kan komma åt med en sån. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (xXx) skrev 2019-01-16 17:31:46 följande:

    Har du kollat så tvättmedelsfacket är rengjort? Även om man kör supervarmt kan det bildas mögel där, och du luktar det äckelpäckel.

    Om man inte tvättar supervarmt kan det också bildas mögel på trumman och om man inte tar bort det direkt kan lukten sätta sig i plasten och gummit.

    Har du verkligen kollat hela dräneringssystemet ordentligt? Det låter ju som om det kan vara där det brister eftersom vattnet inte rinner ordentligt. D


    Jag rengör ofta tvättmedelsfacket, dock kommer man inte åt bra i sköljmedelsfacket men ska köpa hem en flaskrensare o testa om jag kan komma åt bättre med en sådan o få bort smutsen där inne. 

    Det luktar när man öppnar själva trumman så det kommer någonstans nerifrån eller inifrån trumman men syns ingenting och går inte öppna något fack eller liknande inuti trumman så vet inte vad det kommer ifrån..

    Ja alltså där vattnet fastnar menar du? Där saker och ting tar vägen om något råkat komma med i tvätten, där hittar jag ingenting, ska ju fastna i den där saken man tar ut annars men den är helt ren, o när jag stoppar in fingrarna så känner jag ingenting åt höger där det är ett hål och inte heller rakt fram där det är som en liten fläkt typ.. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Zakopane skrev 2019-01-16 18:40:32 följande:

    Prova släng i två diskmaskinstabletter i trumman och kör maskinen tom på 90 grader.

    Haft samma problem plus att efter ett tag var tvätten blötare än vanligt, dvs maskinen verkade ej centrifugera ordentligt.

    Reparatör sa att det var ett filter (lucka på sidan av min miele) som slammat igen, det kan hända vart 8-10 år. Kan förebyggas med maskindiskmedel tomgång då o då.


    Tror du det funkar om det inte funkar med en tvätt med ättika på 60 grader och sedan heller inte med tvättmaskinsrengöring på 95 grader?

    Märker inte att tvätten är blötare, men däremot att det alltid är massa vatten när jag öppnar luckan längst ner där man kan tömma om det råkat komma med knappar eller dylikt i tvätten.. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ngt fel) skrev 2019-01-17 09:03:00 följande:

    Helt klart är det ju något fel. Tvätta inte kläder i den innan du fått det fixat. Rengöringstabletter för tvättmaskin och ett par 90-program borde göra den ren så att det inte luktar om tvätten. Eftersom det uppenbarligen inte hjälpt så är det ju något mer än smuts. Död råtta i systemet...? Be någon kunnig titta på den eller ring reparatör.


    Har testat pulver för tvättmaskinsrengöring på 95 grader, det funkade inte.. Trumman blev skinande ren men det stank fortfarande så fort jag öppnade den. 

    Min pappa ska komma och kika i helgen, vi ska se igenom rören så gott det går att göra själva utan att ta isär massa.. Sedan se ifall vi kan tippa maskin lite utan att några slangar eller elkabel åker ur(ingen stickkontakt utan elkabel sitter rakt in i väggkontakten så inget man bara tar loss själv) för att se om det är något fel under,, har nämligen märkt i mellan åt att det rinner smutsigt vatten (gulaktigt vatten) underifrån när en tvätt är igång.. 

    Så ja, något är det ju.. Den är inte ens gammal, innan denna hade jag en liknande i 8 år utan problem tills trumman gav sig,, denna har jag bara haft i ett och ett halv-två år högst... 
  • Anonym (Kaffedraken)
    mommadearest skrev 2019-01-17 16:23:09 följande:

    Jag rengör ofta tvättmedelsfacket, dock kommer man inte åt bra i sköljmedelsfacket men ska köpa hem en flaskrensare o testa om jag kan komma åt bättre med en sådan o få bort smutsen där inne. 

    ;


    Det orsakar kanske inte sådan stank men det brukar funka att skölja i handfat och kanske ta extra med en gammal tandborste. För du tar väl loss facket?

    Eller sluta med sköljmedel.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om den är så ny så har du kanske garanti kvar?


    mommadearest skrev 2019-01-17 16:29:53 följande:

    Har testat pulver för tvättmaskinsrengöring på 95 grader, det funkade inte.. Trumman blev skinande ren men det stank fortfarande så fort jag öppnade den. 

    Min pappa ska komma och kika i helgen, vi ska se igenom rören så gott det går att göra själva utan att ta isär massa.. Sedan se ifall vi kan tippa maskin lite utan att några slangar eller elkabel åker ur(ingen stickkontakt utan elkabel sitter rakt in i väggkontakten så inget man bara tar loss själv) för att se om det är något fel under,, har nämligen märkt i mellan åt att det rinner smutsigt vatten (gulaktigt vatten) underifrån när en tvätt är igång.. 

    Så ja, något är det ju.. Den är inte ens gammal, innan denna hade jag en liknande i 8 år utan problem tills trumman gav sig,, denna har jag bara haft i ett och ett halv-två år högst... 


  • Anonym (Kaffedraken)

    Nu har vi kollat igenom maskinen och rören och vi kan inte komma fram till var vattnet kommer ifrån, syntes inget under den där det ibland smutsiga vattnet  i  mellan åt kommer ifrån.. Allt såg bra ut.. 

    Lukten vet vi inte riktigt heller, men jag har inte varit speciellt duktig med att ha öppen luckan efter tvätt osv,, då den är toppmatad och tvättmaskin är den enda ytan vi har i badrummet att ha saker på så är den oftast stängd.. Ska testa att ha den helt öppen nu ett tag och se om lukten försvinner.

    Har även nu köpt hem en flaskrensare så jag kan förhoppningsvis komma åt lättare i alla facken och få bort all smuts ordentligt!

Svar på tråden Min toppmatade tvättmaskin luktar apa!! Varför? Vad kan jag göra!?