• Äldre 16 Jan 18:13
    3418 visningar
    22 svar
    +1
    22
    3418

    Han vill att jag gör abort, är helt krossad

    Hej,

    Måste bara få skriva av mig lite för jag är heeelt förtvivlad. Förlåt om det blir lite långt...

    Bakgrund; Vi är 25 och 26 år gamla, båda har jobb där vi tjänar ca 33 000 kr/månad. Vi har förstahandskontrakt på en jättefin 2:a. Vi har bil. Vi är snart färdiga med att spara till kontantinsats och hade tänkt att vi skulle köpta bostadsrätt om ca ett år. Min plan är även att plugga en treårig utbildning om ca 1,5 år, till mitt drömyrke som jag velat bli hela mitt liv.

    MEN. Jag upptäckte för en vecka sedan att jag var gravid, oplanerat. Jag blev helt knäckt och grät och grät och grät och grät. Min sambo och barnets pappa gjorde allt han kunde för att trösta mig, sa att allt kommer ordna sig, att vi fixar det här tillsammans. Just då tolkade jag det som att vi fixar en graviditet tillsammans, men nu verkar det som att han menade att vi fixar en abort tillsammans...
    Jag har tidigare gjort två aborter med en annan kille (båda graviditeterna hände trots preventivmedel så inga taskiga kommentarer tack).
    Det är något som har tärt på mig något så fruktansvärt, jag har mått så otroligt dåligt och efter den sista aborten för 2 år sedan har jag lovat mig själv för att aldrig någonsin göra en abort igen. Efter den hamnade jag i en djup depression, allt var mörker och det kändes som att jag aldrig någonsin skulle bli glad igen. Tänkte konstant på att nu skulle jag ha varit i v.25, nu i v.36, nu skulle jag haft en 6 månaders bebis, nu skulle jag haft en ettåring, osv. Min dröm har alltid varit att skaffa familj, även om tanken kan kännas svindlande och läskig. 
    Jag kan verkligen inte beskriva vilket mörker jag var i och jag hatade mig själv för vad jag hade gjort. Jag har varit tvungen att gå till psykolog för att jag var så ledsen.  Än idag med min nya kille kan jag fortfarande må otroligt dåligt när jag på något sätt blir påmind om det, ser nån gravid på tv, träffar bebisar o.s.v.

    När jag blev ihop med min nuvarande kille och sambo befann jag mig mitt i mörkret och han gjorde allt för att stötta mig. Sakta med säkert tog jag mig upp och berättade vad som hänt innan. Jag var tydlig redan från början att bara så att han visste, jag kommer aldrig göra en abort igen. Det är något jag sagt ända sedan dess att jag gjorde abort nr 2. Jag kommer aldrig klara av det igen. Han sa att OM vi skulle råka bli gravida, skulle han aldrig tvinga mig till det och han skulle inte lämna mig.

    Well, nu har det hänt och nu låter det helt annorlunda. Det jag hör från honom är att han minsann inte är redo, han vill inte ha barn just nu, Han vill ha barn sen. Att han vill göra saker i rätt ordning, köpa lgh osv. Att jag måste tänka på oss två i första hand. Att han tänker på oss. Vad kommer hända med hans intresse nu, osv. Han är väldigt upprörd.. Är också besviken på att han verkar tycka att hans vilja är viktigare än min och att han vet hur en abort skulle skada mig ända in i själen om jag gjorde en, ändå vill han att jag gör den för "vår" skull. En abort skulle vara bäst för honom, inte för mig.. 

    Mitt hjärta brister när jag ser honom så ledsen men mitt hjärta brister ännu mer när jag tänker på att ta bort det jag har i magen. Jag älskar den här killen så otroligt mycket, mitt hjärta värker av kärlek när jag tänker på honom och jag vill göra allt för att få honom att må bra igen. Utom just en abort.. Jag är så svag för den här killen och är rädd att han ska lyckas övertala mig till det. Hade han sagt att han skulle lämna mig om jag jag behöll hade det nog nästan varit lättare, då skulle valet ha varit barnet.

    Åh vet inte ens om jag lyckats få ner något som går att förstå, men snälla, om det är nån sov varit i samma sits kan ni berätta hur det gick för er...

  • Svar på tråden Han vill att jag gör abort, är helt krossad
  • Anonym (Abort eller inte)
    Äldre 16 Jan 18:46
    #1

    Förstår din oro och dina tankar. Var just precis i samma situation, han ville först och var först att prata barn. Sedan blev jag gravid. Då velade han sig fram och tillbaka. Tillslut sa han bestäm du. Vad som känns bäst. Och han visste att jag då ville, tiden gick och han pratade inte ens om graviditeten något. Vilket tärde mycket, gjorde mig orolig och blev var ledsen för varje dag som gick. Tillslut fick jag själv ta intiativet till en sen abort då han inte verkade glädjas åt situationen. Så igår genomförde jag en sen abort i vecka 13. Oerhört påfrestande psykiskt, efter så många veckor! Tog 13 timmar på sjukhuset. Kommer aldrig någonsin genomföra det igen. Ett bra råd , försök kom överens så tidigt som möjligt. Ju längre tiden går desto jobbigare blir det. Kom ihåg det är du som själv bestämmer om du vill genomföra en abort. Ingen annan. Men klokast är att ni är överens om beslutet. Allt löser sig alltid. Så lycka till !

  • Anonym (m)
    Äldre 16 Jan 18:49
    #2

    Hej ts, du ska inte göra abort mot din vilja.
    Försök hitta samtalsstöd. Vårdcentralen / Mödravården eller den du gick till förra gången.
    Förstår att du är i en jättesvår situation. Våra situationer kan nog inte helt jämföras men jag grät mig igenom min oplanerade tredje graviditet. Jag kände mig ensam och förtvivlad. För mig vände det när min lilla unge kom.

  • Anonym (B)
    Äldre 16 Jan 19:24
    #3

    Jag lider verkligen med er båda... jag förstår att din kille inte vill ha barn som 25-26 åring och jag förstår att du inte vill göra en abort efter vad du gått igenom...

    Eller så talar du om för honom att du inte kommer göra en abort och sen får du se om han under tidens gång kanske ändrar sig och accepterar situationen? Jag menar att det kan ta lite tid, och att du kanske ska ha lite överseende med det isf.

  • Anonym (Hanna­)
    Äldre 16 Jan 19:58
    #4
    +1
    Anonym (B) skrev 2019-01-16 19:24:04 följande:

    Jag lider verkligen med er båda... jag förstår att din kille inte vill ha barn som 25-26 åring och jag förstår att du inte vill göra en abort efter vad du gått igenom...

    Eller så talar du om för honom att du inte kommer göra en abort och sen får du se om han under tidens gång kanske ändrar sig och accepterar situationen? Jag menar att det kan ta lite tid, och att du kanske ska ha lite överseende med det isf.


    Som 25-26 åring? Som om att det vore alldeles för ungt för en kille att skaffa barn? Knappast.
  • Äldre 16 Jan 20:27
    #5

    Oj TS. Gör absolut inte abort om du känner sådär. Em abort kommer förstöra din relation. Du kommer aldrig se honom likadant igen. Får du barnet kommer du minnas att han ville abort men minnet bleknar med tiden.

    Om ni ändå inte kommer vara ihop om du gör abort (för det kommer ni nog inte), varför då göra abort? Du kommer vara utan förhållande och utan barn och förmodligen deprimerad igen. Det är inte värt det. Jag har inget emot abort men känns helfel här.

    Behåller du barnet har du barn eller relation och barn.

    Förstår att det är jobbigt om han är ledsen men du, han visste upplägget från början. Och han är ego nu. Du kan vara det du med. Gå och prata med en barnmorska så du inte blir övertalad. Du klarar detta! Hur långt gången är du? Kram!

  • Äldre 16 Jan 20:31
    #6

    Har tyvärr inga råd att ge dig men ville bara tala om att du inte är ensam, befinner mig i exakt samma situation där sambon vägrar vara delaktig om jag behåller. Vet hur tufft du har det!

  • Anonym (Sorgl­igt)
    Äldre 16 Jan 22:34
    #7

    Hur kan du älska ngn så mkt att hjärtat gör ont när han uppenbarligen inte respekterar dig el talar sanning? Han har lovat att finnas därför dig men sviker dig när du behöver honom som mest?

    Behåll barnet. Resten löser sig!

  • Anonym (B)
    Äldre 17 Jan 05:06
    #8
    Anonym (Hanna) skrev 2019-01-16 19:58:45 följande:

    Som 25-26 åring? Som om att det vore alldeles för ungt för en kille att skaffa barn? Knappast.


    Inte för ungt men ungt ja och kön spelar ingen roll. Beroende på vart man bor i landet så skiljer sig åldrarna väldigt mycket för när man får barn. Jag bor i Stockholm, nästan alla mina vänner utbildar sig och än idag har ingen närmre vän barn, bara någon enstaka gamal bekant på Facebook, (Är 25-26). Så jag kan FÖRSTÅ som jag skrev, att han inte vill ha barn redan.

    Men jag tycker verkligen inte att ts ska göra abort för det. Jag tycker hon ska behålla om hon vill det men killen får såklart bestämma själv om han vill vara med på tåget eller separera och endast betala underhåll.
  • Äldre 17 Jan 05:07
    #9

    Tack för alla svar, det betyder mycket att nån är på ?min sida?.

    Ni har nog rätt i att jag behöver samtalsstöd, ska på mitt första möte med barnmorska om ca 2 veckor och ska även göra ett tidigt ultraljud så att sambon får se. Ska då passa på att be om att få gå till kurator eller liknande. Hoppas det blir lite mer verkligt för honom då att det faktiskt kan vara vårt framtida barn som ligger där, om det skulle vara så att han får se ett litet hjärta.

    Jag tror inte han förstått förens nu hur otroligt dåligt jag mått över aborten. Han kanske har trott att han förstått men inte förens nu när han ser mig gråta så mycket att jag knappt klarar av att prata, dagligen, tror jag han förstår hur omfattande min sorg är över det här.

    Igår kände jag för första gången en tvekan från honom om det verkligen var rätt med abort när jag mådde så dåligt. Jag försökte förklara för honom att om jag skulle hamna i ett sånt mörker igen skulle jag nog inte klara av att vara ihop med honom längre och att då skulle våra planer ändå vara förgäves. Det verkade få honom att förstå.

    Jag vet att han aldrig skulle lämna mig om jag väljer att behålla och jag tror att han kanske till och med skulle se fram emot det till slut när han har fått den tiden han behöver för att vänja sig vid tanken på att det inte är så mycket vi kan göra nu och att han, om allt går bra, kommer bli pappa lite tidigare än han tänkt sig.

    Idag, tack vare samtalet med honom igår och tack vare er, känner jag mig lite starkare än tidigare.

  • Äldre 17 Jan 05:10
    #10
    Mischa123 skrev 2019-01-16 20:31:32 följande:

    Har tyvärr inga råd att ge dig men ville bara tala om att du inte är ensam, befinner mig i exakt samma situation där sambon vägrar vara delaktig om jag behåller. Vet hur tufft du har det!


    Ååh, jag lider så med dig, eller jag lider så med oss. Jag hoppas du kommer våga följa ditt hjärta och jag hoppas jag kommer våga följa mitt hjärta <3
Svar på tråden Han vill att jag gör abort, är helt krossad