• Anonym (,SKK)

    BO PÅ LSS OCH GRAVID

    HEJ 
    har en fråga om LSS BOENDE, är det nån som vet om man får bo kvar på LSS om man är gravid? om man får det är det nån ändring eller nått som händer då??
    om man inte får bo kvar vad gör man då?? kastar dom bara ut en då?.

    EN ANNAN FRÅGA
     får sin partner bo med en på sitt LSS boende ?alltså ha en sambo typ

  • Svar på tråden BO PÅ LSS OCH GRAVID
  • SweeneyTodd
    Anonym (,SKK) skrev 2019-01-16 20:36:26 följande:
    HEJ 
    har en fråga om LSS BOENDE, är det nån som vet om man får bo kvar på LSS om man är gravid? om man får det är det nån ändring eller nått som händer då??
    om man inte får bo kvar vad gör man då?? kastar dom bara ut en då?.

    EN ANNAN FRÅGA
     får sin partner bo med en på sitt LSS boende ?alltså ha en sambo typ
    Ens partner får inte bo med en på ett LSS-boende. Man ska bo själv. Det var svaret på fråga nummer två. Jag vet inte vad som händer om man är gravid. 
  • Anonym (B)

    Men alltså, man få ju knappast ha vårdnad om ett barn På Lss... hur tänker du där?

  • Anonym (Sluta)

    Nääää sluta nu!!!

    Har du blivit på smällen på stockholmsresan? Eller fiskar du efter mer bekräftelse?

  • Anonym (boende)
    Anonym (B) skrev 2019-01-16 21:15:33 följande:

    Men alltså, man få ju knappast ha vårdnad om ett barn På Lss... hur tänker du där?


    Det beror på vad det är för LSS-boende. Jag bor i ett vad de kallar sattelithus med min dotter och flera av grannarna har också barn.
  • SweeneyTodd
    Anonym (Sluta) skrev 2019-01-16 21:23:58 följande:
    Nääää sluta nu!!!
    Har du blivit på smällen på stockholmsresan? Eller fiskar du efter mer bekräftelse?
    Kan du förklara vad du menar? Är TS ett troll? 
  • Anonym (W)
    Anonym (boende) skrev 2019-01-16 21:24:54 följande:
    Det beror på vad det är för LSS-boende. Jag bor i ett vad de kallar sattelithus med min dotter och flera av grannarna har också barn.
    Vad för typ av boende bor ni på?
  • Anonym (B)
    Anonym (boende) skrev 2019-01-16 21:24:54 följande:

    Det beror på vad det är för LSS-boende. Jag bor i ett vad de kallar sattelithus med min dotter och flera av grannarna har också barn.


    Ajdå. Är det lagligt? Eller har man någon förmyndare som hjälper till med föräldraskapet?
  • SweeneyTodd
    Anonym (B) skrev 2019-01-16 22:10:53 följande:
    Ajdå. Är det lagligt? Eller har man någon förmyndare som hjälper till med föräldraskapet?
    Varför skulle man ha en förmyndare/förvaltare? 
  • Anonym (B)
    SweeneyTodd skrev 2019-01-16 22:12:29 följande:

    Varför skulle man ha en förmyndare/förvaltare? 


    Om man måste bo på ett boende för att man inte kan ta hand om sig själv/sin vardag så är det osannolikt att man reder ut att ta hand om ett barn på ett rimligt sätt.
  • Anonym (boende)
    Anonym (W) skrev 2019-01-16 21:32:49 följande:
    Vad för typ av boende bor ni på?
    Ett slags LSS-boende som kallas för sattelithus. Alla har egna, vanliga lägenheter som vi hyr i andra hand och vi har personal lättillgängligt men annars styr vi över våra egna liv och lever som vi vill. Vi behöver alla hjälp av olika slag och till viss del men vi är inte efterblivna eller omyndigförklarade. Några har gode män, några har personliga ombud, alla har boendestöd. Några har vanliga jobb, några går daglig verksamhet och ett par går hemma utan sysselsättning. Det här är ett slags LSS-boende. Så klart finns det de som klarar sig sämre själva och bor på boenden som passar dem bättre.
  • Anonym (boende)
    Anonym (B) skrev 2019-01-16 22:10:53 följande:
    Ajdå. Är det lagligt? Eller har man någon förmyndare som hjälper till med föräldraskapet?
    Det är klart det är lagligt. Det finns ingen lag som säger att personer med funktionsvariationer inte får ha barn eller att de inte får bo någonstans. 

    Jag tror att om man har så svåra funktionshinder att man behöver förmyndare så kan man nog få hjälp med föräldraskapet eller så blir barnet plaserad hos någon annan.
Svar på tråden BO PÅ LSS OCH GRAVID