• Anonym (Anna)

    Enormt komplicerad familjesituation....

    Vet inte om det här är rätt plats för detta ämne....

    Jag har en väldigt komplex familjerelation som på senaste året börjat spåra ur totalt. Ärligt talat vet jag inte hur jag ska hantera den här situationen eller vad man ska göra åt den. Om det ens går att lösa...


    Jag har en halvsyster som är 15 år äldre än mig. Jag växte upp med min halvsyster som min extra mamma när jag var barn. Dock var jag aldrig tillåten att vara riktigt mig själv eftersom min halvsyster ständigt ville förändra mig för att jag inte var cool nog. Hon var den som var poppis i skolan, jag var den där människan som inte passade in. Min mamma lag också över ansvaret för mig på min halvsyster för att min mamma var äldre och orkade inte. Jag hamnade alltid på semestrar med min halvsysters familj eftersom mina föräldrar var mindre intresserad av sånt.


    Min halvsyster och jag har inte samma pappa. Min halvsyster lärde känns min pappa när hon var runt 8 år och växte upp med min pappa som sin pappa. Dock har min farmor aldrig accepterat min halvsyster som nu är i 50-års åldern och har varit med i släkten i mer än 40 år. Jag växte upp med att min halvsyster inte kom på jul hos farmor och farfar. Min halvsyster behandlas som luft av min farmor, ett nödvändigt ont som hon inte vill ha att göra med. Lägg till att farmor hade total kontroll över min pappa och när min pappa hade tänkt adoptera min halvsyster i vuxen ålder sa min farmor nej och hotade min pappa med allt möjligt. Så han lag ned det för att hans mammas ord var lag. 


    Till historien hör att min pappa gick bort utan förvarning för lite mer än 3 år sen. Några månader innan dess var han sjuk i en vecka och lyckades då få min halvsyster helt förtvivlad efter lite olika kommentarer. Hon ringde mig till helt hysterisk gråtande som så många gånger. Slutade med att jag fick kontakta pappa och hota med att jag aldrig skulle prata med honom igen om han inte ringde och bad min halvsyster om ursäkt. Det vet hon inte till den här dagen att jag gjorde.


    När min pappa gick bort för 3 år sen reste min halvsyster bort samma dag och lämnade två av sina vuxna barn med min mamma som var ett vrak. Jag bodde utomlands då och hade gjort så i många år. Hade byggt en framgångsrik karriär och etablerat mig långt bort från denna cirkus. Jag kom till Sverige efter någon vecka och tog sedan en månad av mitt liv att hjälpa mamma, organisera röran efter min pappa, ordna begravning etc. På själva begravningsdagen var det jag och min ex-man som drog hela lasset och fixade en middag som min mamma ville ha. Min halvsyrra och hennes familj lyfte inte ett finger utan stack hem och kom sedan och drack vin medan jag och min ex-man jobbade på under kvällen. Detta är min halvsyster lite i ett nötskal - Mycket vill ha mer, men inte lyfta ett finger för det. Jag är den totala motsatsen och har jobbat ihjäl mig under årens lopp.


    För nästan 3 år sen flyttade jag till Sverige permanent efter många år utomlands. Skilde mig, pluggade en kortare utbildning och tvingades bo hos min mamma under en väldigt lång tid. Efter ett par jobbiga år har mitt liv tagit form igen. Jag har köpt en lägenhet, har ett fast jobb, trevliga vänner och dejtar. Livet går framåt och jag trivs med det.


    Under denna tid som jag har varit i Sverige har min halvsysters och min relation helt gått över styr. För ett år sen efter jul ringde hon upp mig halvfull och skällde ut mig att jag är deprimerad för att jag är skild, måste flytta från mamma och gå till en psykolog. Mamma hade tydligen klagat till henne och min syster kör kortet att hon minsann gör allt för mamma vilket inte är sant. Sen skäller hon ut mig att jag är otrevlig, tror jag vet allt och att jag alltid har fått allt här i världen. Det var anklagelse efter anklagelse. Jag bemötte henne lugnt med att om hon faktiskt hade pratat med mig den senaste tiden att jag faktiskt mår rätt bra, men hur mår hon själv?
    Jag tog upp att jag vet att hon lånat pengar från mamma i smyg i flera år i rad, varför hon inte hjälpte till på begravningen och att vi är en produkt av vuxna människor som inte är vuxna (min pappa, mamma, farmor etc.) och det kan vi inte ändra. Personen som hade kunnat ändra detta, pappa, är tyvärr död. Hon började gråta hysteriskt om pratade om att ingen tycker om henne, att hon skulle ha blivit adopterad, att jag är elak, min ton är otrevlig och det fortsätter utan stopp. Hon tar upp att hon var som min mamma och att hur slutade det såhär när vi hade så fin relation som barn? Allt går runt i cirklar och slutar som vanligt med att min halvsyster vill att man ska tycka synd om henne och att alla är emot henne. Helt ärligt vill jag bara att hon ska ta tillvara på sitt liv, inse att hon har en fin famij med barn och uppskatta det positiva i livet. Går inte in.


    Till detta hör också att vi har en enormt svag mamma som är enormt känslig. Hon vägrar diskutera detta och vill att vi ska fira alla högtider och födelsedagar ihop. Jag har på senaste åren hållt mig undan eftersom när jag kommer på dessa tillställningar så blir jag ignorerad, avsnäst och kan inte säga en mening. Min syrra är expert på att se till att prata skit med alla. Jag håller mig mest för mig själv och pratar mest med mamma om neutrala ämnen som typ vädret. 


    Härom dan gick det dock överstyr eftersom mamma fyller år och ville att jag skulle komma på henne födelsedag. Sa att jag gärna firar med henne men att hon inte kan tvinga mig att vara i samma rum som dessa människor eftersom jag och min halvsyrra inte har pratat med varandra på ett år men kommer gärna en annan dag.

    Firade inte jul hemma hos min halvsyrra och blir inte inbjuden på födelsedagar. Mamma försöker alltid få mig att komma men jag säger alltid till mamma att om min halvsyrra vill att jag ska komma så kan hon ringa mig och bjuda in mig, trevligt och personligen. Min mamma är hur som helst skitsur på mig och säger att jag straffar henne på hennes födelsedag. Jag tycker vi alla kan gå till en samtalspsykolog och börja där istället, gick inte hem alls.
     


    Så där är vi nu. Lägg till att min pappa aldrig skrev något testamente och att min mamma pushar för att jag ska dela arv lika med min halvsyster i framtiden, mot pappas vilja, för att det är synd om min syster. Alltid synd om min syster.


    Min stora fråga är väl vad man gör med det här? Kom fram till att denna situation egentligen inte handlar om mig utan om hur min halvsyster mår. Hon tar ut att hennes liv inte blev som tänkt på sin omgivning, mamma och mig. Någon som har tips eller varit i liknade situation? Jag vill bara ha frid och kunna leva ett lugnt liv. Inser att jag måste på något sätt lösa detta, i alla fall få frid. Inser när jag dejtar att jag är så less på denna situation md min familj att jag aldrig vill prata om det.
  • Svar på tråden Enormt komplicerad familjesituation....
  • Anonym (anonymt)

    Det jag utläser av din tråd är att du alla verkar vara lite knäppa.
    Du verkar knäpp.
    Din mamma verkar knäpp.
    Din syster verkar knäpp.
    Din pappa verkar knäpp.
    Din farmor verkar knäpp.
    osv

    De av er som fortfarande lever och har hälsan borde släppa allt gammalt groll och gå framåt i livet med kärlek och omtanke för varandra, och de som inte kan släppa det som har varit borde frivilligt dra sig ur och låta resterande bygga upp en harmonisk familjekonstallation.

  • Anonym (Anna)

    Jag började med det när jag flyttade tillbaka till Sverige att alla borde komma överens eftersom de ändå kommer alla gå bort i framtiden, men fick då från mamma höra: ?Sånt här förstår du dig inte på! Det är minsann inte så enkelt som du tror.? och hon som beklagar sig för sina vänninor att jag tror att alla ska gräva ner det gamla som skett. Som sagt... Slutat med att jag mest håller mig undan, men svårt med mammas födelsedag.

  • Anonym (B)

    Jag tycker generellt att folk som vägrar komma på tillställningar för att nån annan person är där är dramaqueens, egoistiska och självcentrerade. Din mamma fyller år och önskar att alla i familjen är där så gå dit för fan. Livet är inte en dans på rosor och att din syster känt sig lite ledsen genom livet för att du haft en pappa och inte hon är väll inte så konstigt? Herregud. Att hon inte hjälpte till på begravningen lika mkt var väll kanske lite av en markering att han inte adopterade henne och ja det var inte så snällt mot din mamma men återigen strunta i det.

    Shit i allt som varit och försök bara ses, vara glad och social så kommer nog hela stämningen sakta men säkert förändras ska du se.

    Ge henne inget arv.

  • Anonym (wwww)

    Tycker faktiskt att du ska gå till din namma på hennes födelsedag. Du kan vara artig och säga hej till din halvsyster.

    Tråkigt att det har blivit så här men det låter som om det ligger långt tillbaka i tiden. Du behöver inte prata mer än nödvändigt med din halvsyster.

    Det är nog bara att försöka starta om från början.

    Du har ingen skyldighet att ge ditt arv efter pappan till din halvsyster.

    Om det delvis är det bråket handlar om är det sorgligt.

  • Anonym (Anna)

    Vad hela grejen handlar om är att min halvsyster vill att alla ska tycka synd om henne. Livet är orättvist. Att hon har underbara barn, är gift, äger ett hus, sommarställe och allmänt bra liv verkar liksom passera hennes huvud.

    Hon ser rött när hon ser eller pratar med mig. Hon beklagar sig till mamma att hennes liv inte blev som tänkt och att jag alltid fått allt. Jag har testat olika typer av sätt att behandla henne på men slutar med att hon snäser till eller gråter. Försökte sist vi pratade att förklara att jag kan inte rå för vad min pappa, mamma eller farmor har gjort. Var glad för det man har. Gick inte heller fram. Livet blir lite vad man gör det till. Jag sitter inte och tycker synd om mig själv för att jag är skild, inte har barn och att mitt liv tog en annan snurr än tänkt. Det blev bra ändå. Så vi tänker väldigr olika.

    Sen är problemet att ingen vill ta en diskussion om nått. Locket på. Tror att start med en samtalspsykolog kan vara bra, i lugn och sansad ton. Neutal person som kan medla. Men allt ska soppas under mattan och mycket skitsnack och skvaller om alla.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (wwww) skrev 2019-01-17 10:14:05 följande:

    Tycker faktiskt att du ska gå till din namma på hennes födelsedag. Du kan vara artig och säga hej till din halvsyster.

    Tråkigt att det har blivit så här men det låter som om det ligger långt tillbaka i tiden. Du behöver inte prata mer än nödvändigt med din halvsyster.

    Det är nog bara att försöka starta om från början.

    Du har ingen skyldighet att ge ditt arv efter pappan till din halvsyster.

    Om det delvis är det bråket handlar om är det sorgligt.


    Problemet är inte bara min halvsyster utan att hon vänt mig flera mot mig. Jag har hållt mig neutral och inte pratat skit med någon om det här. Så vill inte gå på en tillställning där man känner sig mobbad. Förut hade jag min ex-man som var med mig. Nu är jag själv. Så jag skippar den men kompenserar mamma med en middag.
  • Anonym (Blodsband)
    Anonym (B) skrev 2019-01-17 05:32:11 följande:

    Jag tycker generellt att folk som vägrar komma på tillställningar för att nån annan person är där är dramaqueens, egoistiska och självcentrerade. Din mamma fyller år och önskar att alla i familjen är där så gå dit för fan. Livet är inte en dans på rosor och att din syster känt sig lite ledsen genom livet för att du haft en pappa och inte hon är väll inte så konstigt? Herregud. Att hon inte hjälpte till på begravningen lika mkt var väll kanske lite av en markering att han inte adopterade henne och ja det var inte så snällt mot din mamma men återigen strunta i det.

    Shit i allt som varit och försök bara ses, vara glad och social så kommer nog hela stämningen sakta men säkert förändras ska du se.

    Ge henne inget arv.


    Var och en väljer vilka de vill umgås med. Ingen är egoistisk och självcentrerad bara för att de inte vill tvångsumgås med idioter.

    Självklart ska hon inte ärva något. Varför skulle hon det?
  • Anonym (B)
    Anonym (Blodsband) skrev 2019-01-17 14:08:56 följande:

    Var och en väljer vilka de vill umgås med. Ingen är egoistisk och självcentrerad bara för att de inte vill tvångsumgås med idioter.

    Självklart ska hon inte ärva något. Varför skulle hon det?


    Jo i sånnahär klassiska fall tycker jag faktiskt det, folk blir bara ledsna. Det är hennes egen mamma, hon kan åka dit och stanna en stund och göra henne glad på hennes födelsedag. Men självklart gör ts som hon vill, jag uttryckte bara min åsikt.

    Hennes mamma ber henne att hon ska ge häften av arvet sen från sin pappa till systern. Läs.
  • Anonym (Anna)

    Såhär i efterhand kan jag tycka att jag borde ha åkt på min mamma födelsedag, men detta är min markering, som jag hat förklarat för mamma att jag känner mig mobbad. På riktigt. Jag stod ut i två år och gick på födelsedagar och jul men slutade med att jag inte ens fick ett hej när jag gick dit, allmänt ignorerad och så fort jag sa något blev jag avsnäst med: "Det där vet du inget om!" eller allmänt ignorerad. Man orkar inte längre då? Lägg sen till att min halvsyrra ringer och skäller ut mig halvfull. Måste jag ta det liksom?

    Jag fungerar väldigt bra i olika miljöer, trivs på jobbet och är uppskattad, driver en bokklubb och har vänner. Men när jag kommer in i dessa miljöer med mina släktingar är det som alla mot en. Detta är deras mark. Jag bodde 15 år utomlands och under alla år har de alltid klagat på att det är tuffa tider i Sverige, så svårt och hej och hå. Där jag befann mig var det tufffa tider. Jobba hårt eller bo på gatan. Så medan min släktingar krigar med varandra och klankar ner på mig så jobbar jag vidare med mitt liv. Så har nu fast jobb, trevlig lön, bra lön, trevliga vänner och gillar livet. De sitter fortfarande kvar och tycker att Sverige inte är som det var för 20-30 år sen, det finns inga jobb, livet blev inte som tänkt och desperation efter pengar. Men de får vara hur de vill, men kan man inte respektera att vi ser saker ur olika perspektiv, har olika värderingar och att man måste jobba och kan inte bara få saker rakt upp och ner, då tar jag avstånd. Vad jag också blir irriterad på är att de inte tror på utbildning. Min halvsyrras man slänger ur sig sarkastiskt saker som: "Vi är ju ingen sån akademiker familj!" Totalt ocharmigt. Respektera olika människors val, vissa vill plugga, andra inte. Helt upp till en själv. Gillar inte attityden att det ska skojas om andra människor, klankas ner på och ett ganska inskränkt synsätt. Så mycket lager på lagr på den här historien.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (B) skrev 2019-01-17 17:33:49 följande:
    Jo i sånnahär klassiska fall tycker jag faktiskt det, folk blir bara ledsna. Det är hennes egen mamma, hon kan åka dit och stanna en stund och göra henne glad på hennes födelsedag. Men självklart gör ts som hon vill, jag uttryckte bara min åsikt.

    Hennes mamma ber henne att hon ska ge häften av arvet sen från sin pappa till systern. Läs.
    Det var en middag ute på ett ställe. Någorlunda neutral mark. Men jag vet att 6 av 8 personer som kommer snackar skit om mig. Sista gången jag umgicks med dessa människor var förra julen och då var jag ledsen i en månad efteråt.

    Min mamma tycker att jag straffar henne, jag förstår det. Jag har sagt till henne att jag mer än gärna firar hennes födelsedag i efterskott men i att fira hennes födelsedag kan hon inte tvinga oss att umgås med varandra. Hon vägrar acceptera det och är nu förbannad på mig. Jag ser det mer som att vi borde komma till roten med allt och sätta oss med en psykolog och lugnt diskutera hela situationen. Mamma jobbar ju på det sättet att om man inte pratar om något, så existerar det inte. Vi går alla vidare, men mår dåligt inombords.

    Och till det här med arv så brukade jag säga till min ex-man att om nått hände kunde min halvsyrra ta allt. Så länge jag slipper tjafsa med henne. Jag är fullt kapabel att bygga mitt eget och detta med att förvänta sig att få något efter någon annan känns bara konstigt. Det är ju deras och de borde leva livet medan de kan och inte bara ge bort det till någon annan när de går bort. Men nu har jag ändrat mig i den frågan, eftersom min halvsyrra har tydligen vräkt ut sig saker som: "Men jag har inte fått nått arv än så jag tycker att jag inte behöver betala tillbaka det här." när hon smyglångar pengar av mamma (som dessutom har skitlåg pension!)
  • Anonym (Vivve)
    Anonym (Anna) skrev 2019-01-17 13:22:36 följande:

    Vad hela grejen handlar om är att min halvsyster vill att alla ska tycka synd om henne. Livet är orättvist. Att hon har underbara barn, är gift, äger ett hus, sommarställe och allmänt bra liv verkar liksom passera hennes huvud.

    Hon ser rött när hon ser eller pratar med mig. Hon beklagar sig till mamma att hennes liv inte blev som tänkt och att jag alltid fått allt. Jag har testat olika typer av sätt att behandla henne på men slutar med att hon snäser till eller gråter. Försökte sist vi pratade att förklara att jag kan inte rå för vad min pappa, mamma eller farmor har gjort. Var glad för det man har. Gick inte heller fram. Livet blir lite vad man gör det till. Jag sitter inte och tycker synd om mig själv för att jag är skild, inte har barn och att mitt liv tog en annan snurr än tänkt. Det blev bra ändå. Så vi tänker väldigr olika.

    Sen är problemet att ingen vill ta en diskussion om nått. Locket på. Tror att start med en samtalspsykolog kan vara bra, i lugn och sansad ton. Neutal person som kan medla. Men allt ska soppas under mattan och mycket skitsnack och skvaller om alla.


    Folk som inte tror på utbildning tror ju knappast heller på att samtalsterapi. Tror att du behöver försöka prata med din familj, på din familjs språk. Du framstår kanske som pretentiös för dom... Och det är sällan bara en parts fel att det är osämja.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vivve) skrev 2019-01-17 21:58:09 följande:
    Folk som inte tror på utbildning tror ju knappast heller på att samtalsterapi. Tror att du behöver försöka prata med din familj, på din familjs språk. Du framstår kanske som pretentiös för dom... Och det är sällan bara en parts fel att det är osämja.
    Jag vet redan att de tycker att jag är överambitös. Sen anser de att alla inte har så lätt för sig som jag har, vilket inte är sant. Jag jobbar för allt och fortsätter jobba för dit jag vill komma. Brukade jobba 80-90 tim i veckan utomlands och ha två jobb. Det gav utdelning.

    Och jag är fullt medveten om att det finns två parter i den här osämjan. Jag är inte helt osykldig. Jag har tålamod med människor till en gräns men liksom efter x antal utspel och negativitet då får det liksom va. Markerar. När jag var barn och bodde i Sverige var jag väldigt medgörlig. Både min halvsyrra och min mamma tror att de kan bestämma över mig fortfarande och att de vet bäst. Hade jag lyssnat på dem hade jag inte haft en utbildning och varit allmänt bitter över det mesta.

    Vet inte ens hur man ska prata på deras språk. Brukade säga till mitt ex att jag ska bränna varenda krona jag har, bli arbetslös och negativ - Först då kan vi kommunicera på samma nivå. Livet är skit typ. Jag tycker livet är rätt fantastiskt. Men självklart säger jag inte detta till dem, men känns som vi inte ens kan kommunicera för att vi inte ens ser världen på samma sätt eller ur samma perspektiv. De ser problem, jag ser möjligheter. Men ska försöka vara diplomatiskt. Men det kommer kräva sjukt mycket energi och tålamod från min sida. Får se om det ens går att lösa.
  • Anonym (Vivve)
    Anonym (Anna) skrev 2019-01-17 22:39:18 följande:
    Jag vet redan att de tycker att jag är överambitös. Sen anser de att alla inte har så lätt för sig som jag har, vilket inte är sant. Jag jobbar för allt och fortsätter jobba för dit jag vill komma. Brukade jobba 80-90 tim i veckan utomlands och ha två jobb. Det gav utdelning.

    Och jag är fullt medveten om att det finns två parter i den här osämjan. Jag är inte helt osykldig. Jag har tålamod med människor till en gräns men liksom efter x antal utspel och negativitet då får det liksom va. Markerar. När jag var barn och bodde i Sverige var jag väldigt medgörlig. Både min halvsyrra och min mamma tror att de kan bestämma över mig fortfarande och att de vet bäst. Hade jag lyssnat på dem hade jag inte haft en utbildning och varit allmänt bitter över det mesta.

    Vet inte ens hur man ska prata på deras språk. Brukade säga till mitt ex att jag ska bränna varenda krona jag har, bli arbetslös och negativ - Först då kan vi kommunicera på samma nivå. Livet är skit typ. Jag tycker livet är rätt fantastiskt. Men självklart säger jag inte detta till dem, men känns som vi inte ens kan kommunicera för att vi inte ens ser världen på samma sätt eller ur samma perspektiv. De ser problem, jag ser möjligheter. Men ska försöka vara diplomatiskt. Men det kommer kräva sjukt mycket energi och tålamod från min sida. Får se om det ens går att lösa.
    Usch låter jobbigt! Det låter ju hopplöst, men jag tolkar dig ändå som att det är viktigt för dig att ni har en bra relation. Hur önskar du att det var? Ni har helt olika världssyn- finns det NÅN gemensam nämnare?  Du har lyckats bra i livet och har ditt egna liv, låt inte dom dra ned dig! Familjer kan vara craaaap.
Svar på tråden Enormt komplicerad familjesituation....