• Anonym (:()

    Kompromissa bort mig själv för sambon?

    Hej.

    Vill ha lite synpunkter.. kommer bli lång text.

    Jag och min sambo har varit tillsammans i ca 1 år, sambo i 6 månader. Jag flyttade till honom.

    Han äger lägenheten, han har ett OTROLIGT välbetalt jobb, ekonomisk trygghet, allt därtill. Jag har ingenting jämfört. Bara där finns lite gnag i mitt huvud om, jag har ju släppt ALLT för hans skull.

    Jag växte upp med min far och mor, pappa tränade polisens hundar och alltid haft hundarna i hemmet därför. Jag växte även upp på hästryggen, haft egen häst i 13 år och tävlat elit.

    Han däremot kommer från en helt annan uppväxt. T R Y G G H E T, i allt. Aldrig haft djur, aldrig haft en hobby han vill ta upp igen, osv. Han är sjukt rädd för förändringar och älskar det invanda då hans föräldrar är likadana.

    Jag vill ju ha mitt gamla liv tillbaka (fick släpp det pga ekonomin), nu när ekonomin faktiskt är rätt bra för mig med. Har alltid, sen jag slutade med hundarna och hästarna sagt att jag ska ha tillbaka det, för att må bra. Det är mitt liv.

    Han vägrar. Finns ingen kompromiss öht utan han vill INTE, är hans egna ord.

    Han säger att han inte är redo och att det är jobbigt och svårt.

    Han var nära på att göra slut med mig pga jag dragit upp att jag vill köpa hund snart för att arbeta med, för ?att han inte kan ge mig det jag vill ha?.

    Jag har absolut pushat lite, men det är ju hela mitt liv.

    Ska jag behöva kompromissa bort mitt egna liv? Hur ska jag gå tillväga? Så fort jag drar upp liknande är det ?NEJ NEJ NEJ NEJ? i hans huvud.

    Jag känner mig otroligt ledsen att veta att han kanske eventuellt aldrig vill ha det medans jag känner mig redo nu. Jag kan absolut vänta något år, det har jag också sagt till honom, men hans svar är ?du vet vart jag står i frågan?. För att det är bekvämt att inte testa nya saker och gå ur sin comfortzone vägrar han alltså allt han inte är van vid i princip.

    Vad tycker ni? Vi vill annars ha samma saker, giftermål, barn, hus osv. Han är en underbar kille annars, men helt omöjlig gällande detta, och detta är det enda jag bryr mig om som är svårt..

    kanske luddigt, vet inte ens vad för svar jag vill ha. Behövde nog skriva av mig. Någon som vart i liknande sits?

  • Svar på tråden Kompromissa bort mig själv för sambon?
  • Anonym (Hmmm)

    Se först och främst till att skaffa en bättre ekonomi för dig själv. Det låter som att du flyttat in hos honom efter typ en kvart enbart för att han ska försörja dina hundar och hästar? Förstår att han inte har lust med det.

  • Anonym (Göran)

    I ett förhållande måste man kompromissa. Men inte radera sig själv och sina önskemål. Det är svårt att ge råd. Men blir han arg bara ni pratar om det lyssnar han ju inte och vill inte förstå. Det kan bli ett mönster han vill inte något han blir arg du ger efter.

    Hur blir det om du inte vill något? Frågar han dig om saker? Gör han inte det är han egoist då tycker jag att du ska lämna honom.

  • Anonym (K)

    Skaffa hund är som att skaffa barn men som aldrig växer upp... Jag hade också sagt nej om jag inte va speciellt taggad, det har en enorm inverkan på ens frihet. Vänner som skaffat hund ser man inte på ett halvår-år.

    Du tycker säkert att det är värt det och allting men han gör nog inte det. Jag blir ändå lite förvånad över att han säger nej då han inte har några andra intressen? Jag hade sagt nej till hund idag pga ett aktivt liv då jag träffar mycket vänner, reser, lever ungdomsliv och vill inte vara fast. Men om några år när det livet blir mer stillsamt så kommer jag nog va mer öppen för det. Hittar du några sånna luckor hos din kille?

    Vad är det han säger nej till gällande just hund?

  • Anonym (Woff)

    Varför inte vänta!!!!!

    Han kan ju faktiskt bli redo så småningom men behlver lite tid. Passa era föräldrars hundar mycket så kanske han ändrar sig.

    Vad hans ekonomi har med saken att göra förstår jag inte. Betalar han för dig?

    Det handlar inte alls om att du ska ge upp ditt liv eller han sitt. Vill du ha barn? Det är samma där. Pressar man någon till barn så blir det aldrig bra, istället för att vänta tills båda är lika redo.

    Tiden är din vän här.

    Han borde väl vara värd att vänta på?

  • Egon den stora

    Är poängen att han ska betala för din dyra hobby eller hur lägger du upp det? Du skriver att du inte har något jämfört med honom.

    I så fall kompromissar du ju inte bort dig själv, du har väl ändå inte råd om ni delar på er eller?

  • Anotherone

    Han kommer med 99% säkerhet inte ändra ståndpunkt.

    Du vill ha djur i ditt liv. Ett annat liv låter det som.

    Jag skulle på inga premisser släppa det.

    Om ni lever ihop i 10 år och du gör avkall på allt som är "du"... Hur skulle det kännas?

    Och ni går ifrån varandra sen. Vore det värt det?

  • Anonym (Kgkgzkgzkh)

    Det där med ekonomin och att du berättar om hans ekonomi gör mig lite konfunderad. Menar du att han ska betala för hundar och hästar? För det är båda pengakrävande och tidskrävande hobbyer. Jag förstår att de också är givande, men de jag känt med hund och framför allt häst har levt för det och det har påverkat allt i deras liv, så är man inte själv intresserad blir det en stor uppoffring.

  • Anonym (:()

    1:

    What? Han ska inte försörja någonting för mig? Jag betalar lika mycket hemma och tjänar 22k i månaden efter skatt. Men jämfört med honom är knte det mycket. Han har inte betalat någonting och kommer aldrig göra. Har inte med det att göra? Och flytta in efter en kvart? Alltså?

  • Anonym (Kgkgzkgzkh)
    Anonym (Kgkgzkgzkh) skrev 2019-01-17 06:18:41 följande:

    Det där med ekonomin och att du berättar om hans ekonomi gör mig lite konfunderad. Menar du att han ska betala för hundar och hästar? För det är båda pengakrävande och tidskrävande hobbyer. Jag förstår att de också är givande, men de jag känt med hund och framför allt häst har levt för det och det har påverkat allt i deras liv, så är man inte själv intresserad blir det en stor uppoffring.


    Tryckte iväg för snabbt. Är det viktigt för dig, kompromissa inte bort dig själv utan bli särbo och betala + lägg själv tiden på det.
  • Anonym (:()

    Varför jag berättade om hans ekonomi, var lite skevt, menade på ett helt annat sätt än vad som framstod. Han betalar INGET för mig. Men vi har helt olika liv och helt olika förutsättningar, han skapar sina uppfattningar (allt han vägrar om) pga hur han vuxit upp och hur han är som person. Försökte mest spegla hans liv lite lätt.

    Jag däremot växte upp på noll, har dock jobbat mig uppåt nu och tjänar Bra. Men inte lika bra dom honom. Missförstå mig rätt, men det har att göra med saken. Han har all trygghet som finns i världen, jag har ingen. PGA hans trygghet vägrar han testa nya saker då han är rätt som in i helvete för allt som ingen är invant. Mest så. Svårt för er dock att förstå, inser det

Svar på tråden Kompromissa bort mig själv för sambon?