• Anonym (Mamma)

    18 år och alkohol

    Hej!

    Hur tänker ni? Barnet fyller 18 och är inte barn längre, definitionsmässigt. 
    Vuxen som får rösta och köra bil. Men inte köpa alkohol på systemet. 
    Men på krogen. 

    Hur förhåller ni som föräldrar er till detta. Det är en lag att hemma får de inte dricka, men de får göra det på krogen. 

    Skulle ni bjuda hemma? Köpa några öl? 

    Självklart kan detta bero på 18 åringens tidigare beteenden osv. Mkt kan räknas in, men mer generellt. Stenhårt? Eller lite mer laid back? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-17 12:27
    "Det är dock tillåtet att bjuda den som inte har uppnått föreskriven ålder (20 år) på en mindre mängd alkoholdryck under förutsättning att förtäring sker på platsen och under ordnade förhållanden samt det med hänsyn till den unges ålder och utveckling och omständigheterna i övrigt framstår som försvarligt."

    Så jag ändrar mitt inlägg en aning

  • Svar på tråden 18 år och alkohol
  • Anonym (helt ok)

    Jag hade inte köpt ut. Men jag har själv bjudit mina barn på vin och öl när vi haft middag hemma, när de fyllt 18 år.

  • Mascaraklumpar

    Beror mer på barnets relation till alkohol än åldern i sig. Finns det tecken till alkoholproblem/riskbruk så skulle jag inte bjuda på alkohol oavsett om barnet är 18 eller 45, utan i så fall får alla vid bordet alkoholfritt. En 18-åring som inte överkonsumerar alkohol men gärna dricker ett glas vin till maten någon gång ibland skulle jag däremot bjuda på ett glas vin eller öl när vi själva dricker.

Svar på tråden 18 år och alkohol