• Äldre 17 Jan 13:51
    6536 visningar
    3 svar
    3
    6536

    Extrem smärta i nedre delen av magen v. 18

    Hej!

    Jag är i v. 18 (17 + 4) och fick igår em/kväll (kl 17-18 -->) en sådan extrem smärta långt ner i magen som strålade ner mot underlivet, något jag aldrig känt förut.

    Det började som molande, vad jag trodde var växtvärk, men blev sedan värre och värre tills jag knappt kunde stå upp. Jag ringde 1177 som rådde mig att åka in akut, vilket jag även gjorde.
    Spenderade hela kvällen på akuten och gynakuten/kvinnokliniken, tills kl. 01 då jag äntligen kunde åka hem. Smärtan började avta runt 22 och vid 01 kändes det bara att jag hade haft ont, men det gjorde inte ont längre.

    Läkaren kände på livmodern och gjorde både vaginalt och vanligt ul och allt såg bra ut, bebisen mådde bra och livmodertapp/äggstockar såg fina ut, så hon kunde inte svara på vad som hade orsakat smärtan.

    Hon sa att det enda hon kunde tänka sig var om någonting hamnat i kläm, eller att jag fick ont pga att jag är väldigt trög i magen och har svårt att gå på toa. Hon rekommenderade mig att testa katrinplommonjuice för att få igång magen om det kunde varit en bidragande orsak och sa att om det händer igen så ska jag åka in direkt.

    Är det någon som har varit med om samma sak? Vad berodde det på?

    Blir såklart nojjig att smärtan ska komma tillbaka och att jag ska behöva åka in igen, eftersom vi inte fick något direkt svar vad det berodde på.

    Har ni några erfarenheter av något liknande så får ni gärna dela med er, så kanske jag kan bli lite lugnare! Glad Kram 

  • Svar på tråden Extrem smärta i nedre delen av magen v. 18
  • Anonym (magsm­ärtor)
    Äldre 18 Jan 10:29
    #1

    Skulle kunna va jag som skrivit detta för ett par veckor sen. Fick EXAKT så som du beskriver fast i vecka 19.. Det ända som skiljde är att jag fick extrema sammandragningar samtidigt. Magen blev stenhård, och tröck neråt.. kändes som att barnet skulle komma ut, Men ingen blödning eller så. 

    Åkte in akut och de undersökte mig.. ul, vul och "vanlig" undersökning, precis som dig inga avvikelser där. Dom ville oxå då få det till att det var att jag behövde gå på toa och i princip tvingade i mig ett klyx... Klart man lyssnar på läkare även om jag innerst inne VISSTE att jag skött magen regelbundet och att det inte var det som var problemet. Fick tillslut "diagnosen" uvi istället och fick penicillin. Visste att även detta var fel då jag kände det i kroppen..
    Fick svaren sen en vecka senare precis som jag trodde att det inte alls va uvi... 

    Har fortfarande problem med magen och har jag nu lyckats lokalisera NÄR jag får ont och vad jag gör/gjort när smärtorna kommer.. Det visat sig att det är när jag varit på långpromenad eller storhandling eller varit mycket stressigt på jobbet, varje gång.. 
    Så nu har jag fått order av min barnmorska att jag inte får röra mig mer än till vardags. Inga promenader, ingen stress/press och ingen träning alls. Jätte jobbigt på sitt vis men samtidigt är de klart att man inte vill äventyra graviditeten. 

    Har inga tips egentligen, mer än att stå på dig! vet du med dig att du skött magen tex så var hård mot dem och stå på dig så du får rätt hjälp.. För så fort man nämner magont i en graviditet så skriker alla förstoppning, man blir ju knäpp! :(

    Hoppas det inte blir återkommande åt dig som åt mig iallafall :) 

  • Äldre 20 Jan 11:16
    #2

    Hej,

    Samma sak hände mig precis! Jag är gravid med mitt andra barn v.18+3 och sedan igår har jag haft molande värk. Men imorse när jag klev upp ur sängen och gick in till köket höll jag på att ramla, jag fick en kraftig värk som strålade ner mot underlivet och kunde inte stå upp på egen maskin. Min man hjälpte mig till soffan i vardagsrummet och där fortsatte värkarna att komma och gå. Googlade detta och såg ditt inlägg. Känner mig osäker på vad jag ska göra. Ensam är du iallafall inte :)

  • Äldre 25 Jan 10:05
    #3

    Vad "skönt" att höra att man inte är ensam Glad 
    Jag vet fortfarande inte vad som orsakade det, och igår eftermiddag kom det tillbaka igen.

    Jag satt på jobbet (kontorsjobb) och kände hur det kom smygandes, gick iväg och smärtan blev värre och värre, längst ner i magen- strålandes ner mot underlivet, precis som förra gången. Typ krampande smärta.

    Läkaren på gynakuten sa att kom det tillbaka igen så skulle jag åka upp, men eftersom att jag hade en tid hos min fasta bm på morgonen idag, så försökte jag vänta tills dess. Åkte hem och vid 17-tiden avtog det igen. Var bra en timme, tills jag satte mig på golvet för att slå in ett paket, satt där ca 10 min och när jag reste mig upp så slog smärtan till igen. Krampande som vanligt, la mig en stund och bestämde mig sedan för att ställa mig i en varm dusch och efter en halvtimme började det avta.

    Tog upp det med bm nu på morgonen som inte kunde svara på vad det berodde på, precis som läkaren på gyn förra veckan. Hon sa att det kanske kunde vara tarmarna som bråkar eftersom att jag som sagt har svårt att gå på toa- så nu ska jag inhandla laktulos och katrinplommon och se om det fungerar bättre än katrinplommonjuice, kiwi och psylliumfrön. Hon lyssnade iaf på hjärtljuden som var bra och vi ska på RUL på onsdag- så förhoppningsvis är det inget fel med bebisen!

Svar på tråden Extrem smärta i nedre delen av magen v. 18