• Anonym (Ledsen)

    Tog 13-åring hårt i armen och knuffade.. mår jättedåligt

    Min 13-åriga dotter är jättesvår och lyssnar nästan aldrig på mig. Häromdan hade jag bara sovit 3 timmar och var helt slut.

    Vi hade nyss kommit hem och hon satt på toaletten i kanske 20-25 min. Jag har problem med att hålla tätt när jag hostar, nyser osv efter yngsta barnet som är 2 år och jag behövde verkligen gå på toa och så satt hon där och kollade på videos på sin telefon (hon hade dörren öppen).

    Jag blev arg och höjde rösten åt henne och sa att hon skulle skynda sig. Sen när hon äntligen var klar ställde hon sig och tvålade in händerna jättenoga och länge , jag sa till henne att tvätta händerna i köket istället men hon vägrade. Då blev jag jättearg och gick in och tog tag i hennes arm och försökte dra ut henne , och så liksom knuffade jag henne mot dörren. Hon blev ju absolut inte skadad men

    hon sa att det gjorde ont i armen, sen skrek hon att jag hade slagit henne.

    Jag är rädd för att hennes pappa ska ringa soc eller så.. och jag mår såklart jättedåligt för att ångrar att jag gjorde det men det var stress och sömnbrist och att hon är helt omöjlig inland. Finns det någon mer som har råkat göra något sånt?

  • Svar på tråden Tog 13-åring hårt i armen och knuffade.. mår jättedåligt
  • Anonym (:))

    Du lät dig fångas av hennes provokation. Det är ju helt naturligt att du reagerade. Men såna där provokationer skall du ta med ro, inte ens reagera på.

    Tror inte du behöver vara orolig. Alla vet att 13 åringar kan vara pest och pina ibland. Och man reagerar. Dock, försök att ignorera sånt här. Hon VILL ha en reaktion, och hon fick den.

  • Anonym (..)

    Har gjort liknande med trotsig 6-åring och skämts som en hund efteråt. Även om hon provocerade så tror jag att det känns bättre om du i lugn och ro pratar med henne och säger förlåt. Säg att du var stressad etc och att hennes beteende gjorde dig arg, men att det ändå inte var ok att du slet och drog i henne. Det kan ta emot men det känns bättre efteråt att be om ursäkt och ta ansvar för sitt eget beteende åtminstone i efterhand...

  • Anonym (2 barns mor)

    En klok pappa som som lotsat 3 barn till vuxenlivet så till mig när ungarna var små. När de blir tonåringar är humor  bästa sättet att nå fram.
    Så nästa gång fråga om hon vill att du tar pottan eller kissar i badkaret.

Svar på tråden Tog 13-åring hårt i armen och knuffade.. mår jättedåligt