• Äldre 18 Jan 08:05
    381 visningar
    12 svar
    12
    381

    Har jag ångerrätt?

    Lemo2K skrev 2019-01-17 18:18:28 följande:

    Jag köpte en iPhone 6s 32GB, det stod att det funkade jätte bra och att det inte fanns något problem på den.
    Men det var inte sant, Mobilens batteri var inte ens bra och maximala kapacitet var 81%. Den stängs av automatisk vid nån gång vid 20%.
    Ljudet var inget bra.
    Mobilen hade inte heller 32GB utan 16GB istället.
    Jag har frågat om ångerrätten men personen har nu blockerat mig på Facebook.


    Åkte tåg till personen som bodde 130km bort från mig bara för mobilen.

    Frågan är nu om jag verkligen har ångerrätt och vad jag kan göra


    Har ni inte kommit överrens om ångerrätt har du ingen ångerätt om vi antar att det gäller köp mellan privatpersoner. Däremot kan du få prisavdrag, möjlighet att häva köpet, åtgärdande om det är något fel med varan eller den inte stämmer med säljaren utfästelser.

    Har säljaren hävdat att den ska ha 32 GB är det ett fel 
    Ljudet har du svårt att få något för då det kunder upptäckas vid en koll
    Eventuell kan du får något för batteriet då det är svårt att kolla det vid köptillfället.

    I praktiken kan du glömma det och sätt upp det på erfarenheteskontot. Dina möjligheter att få tillbaka pengarna är liten.


  • Äldre 18 Jan 08:19
    #12
    Lemo2K skrev 2019-01-17 18:59:00 följande:
    Hur mycket kan det kosta ungefär?
    Del kostar det en anökningavgift. Vinner du får motparten betala även de konstnaderna. Förlorar du får du stå för all omkostander själv, även motpartens.

    Det rent praktiska probelmet är att det tar tid och energi att driva ärendet och kan ta lång tid. Är sen motparten fattig och t ex redan hos kfm finns det inga pengar att få ut.


Svar på tråden Har jag ångerrätt?