• LMG

    Hur tidigt kände ni utomkveds

    Vilken vecka märkte ni utomkveds? Är i vecka 4+3 och har mer smärta över höger äggstock än på vänster, har känt av det i cirka fyra dagar nu. Det gör absolut inte jätte ont utan mer som molvärk. Är det alldeles för tidigt att känna av ett utomkveds i vecka 4-5?

  • Svar på tråden Hur tidigt kände ni utomkveds
  • Meriall

    Jag vet inte vilken vecka jag kände i men åkte till gyn ca en vecka efter att jag först känt och då såg man ett tickande hjärta i äggledaren. Vet inte vid vilken vecka man ser ett hjärta men tror det är väl 6-7 ngt?

  • LMG
    Meriall skrev 2019-01-17 21:15:32 följande:

    Jag vet inte vilken vecka jag kände i men åkte till gyn ca en vecka efter att jag först känt och då såg man ett tickande hjärta i äggledaren. Vet inte vid vilken vecka man ser ett hjärta men tror det är väl 6-7 ngt?


    Vad var dina symtom då?? Och hade du fortfarande graviditetssymtom?
  • Meriall
    LMG skrev 2019-01-17 21:21:11 följande:

    Vad var dina symtom då?? Och hade du fortfarande graviditetssymtom?


    Ingen mens, bara småblödning.

    Positivt (starkt) graviditetstest

    Dov intensiv smärta i hela buken. Först bara irriterande (som menssmärta) men i slutet av veckan så jag bara kunde ligga och kvida och försöka stå ut. Smärtan varade ca 2h och sedan några h utan smärta. Sedan återkom den.

    Fick höra att smärtan kom av att äggledaren blödde ut i buken. När kroppen absorberas blodet försvann smärtan.
  • Anonym (N)

    Ja det är för tidigt. Det är inte ens synligt med ultraljud så tidigt. Mindre än en millimeter förmodligen. Om en vecka eller så hade man kunnat känna det. Det är med all sannolikhet en corpus luteum-blåsa från ägglossningen som du känner. Ta det lugnt!

  • Anonym (emily)

    Hej, hur har det gått för dig? Jag är i v 5+2 och känner liknande "smärta" på höger sida, speciellt på kvällarna.. är också orolig...

  • Anonym (LMG)
    Anonym (emily) skrev 2019-02-05 23:43:54 följande:

    Hej, hur har det gått för dig? Jag är i v 5+2 och känner liknande "smärta" på höger sida, speciellt på kvällarna.. är också orolig...


    Fick tyvärr ett missfall, men det va inget utomkveds. Nu är jag gravid igen i vecka 5 och har fortfarande samma smärta på vänster sida vilket förmodligen är en cysta eller bara ligamenten som töjer sig
  • Anonym (Fia)
    Anonym (LMG) skrev 2019-02-21 09:57:43 följande:
    Fick tyvärr ett missfall, men det va inget utomkveds. Nu är jag gravid igen i vecka 5 och har fortfarande samma smärta på vänster sida vilket förmodligen är en cysta eller bara ligamenten som töjer sig
    Beklagar missfallet. Skönt att du blev gravid så snabbt igen, stort lycka till med graviditeten! <3
  • Anonym (hände mig...)
    Anonym (N) skrev 2019-01-17 23:17:56 följande:

    Ja det är för tidigt. Det är inte ens synligt med ultraljud så tidigt. Mindre än en millimeter förmodligen. Om en vecka eller så hade man kunnat känna det. Det är med all sannolikhet en corpus luteum-blåsa från ägglossningen som du känner. Ta det lugnt!


    Jag kände av det ordentligt så tidigt... 


    Jag hade ägglossning och redan två dagar senare så började jag blöda. Trodde det var initiationsblödning först så hoppades att allt var bra... men när det inte slutade utan ökade i mängd, och dessutom så började jag få ont på vänster sida. så två veckor efter ägglossning gjorde jag ett gravtest bara för att... Det var positivt och jag fick rådet att åka in till sjukhuset. De konstaterade graviditet men då blödning och smärta var ett orostecken så fick jag komma tillbaka några dagar senare. Då hade mitt HCG sjunkit men inte så mycket som det skulle gjort om det var missfall. Så då konstaterade man utomkveds, MEN det var fortfarande förtidigt att se något på ultraljud. De sa att kroppen kunde ta hand om det som ett vanligt missfall då det var så tidigt. Så skickades hem. Men fick komma tillbaka med ambulans någon dag senare i fruktansvärda smärtor... 
    Blev inlagd men de hann inte operera utan min kropp skötte det själv tillslut. Sedan gick jag 1 månad med blodprov 1 gång i veckan för att kolla så HCG sjönk som det skulle.. 


    Kort sagt jag kände av och hade symptom två dagar efter ägglossning. Så man kan känna av utomkveds väldigt tidigt. även om det inte är normen...

  • Anonym (d)
    LMG skrev 2019-01-17 21:02:23 följande:

    Vilken vecka märkte ni utomkveds? Är i vecka 4+3 och har mer smärta över höger äggstock än på vänster, har känt av det i cirka fyra dagar nu. Det gör absolut inte jätte ont utan mer som molvärk. Är det alldeles för tidigt att känna av ett utomkveds i vecka 4-5?


    Jag misstänkte ett utomkveds, min BM ringde och jag fick en tid i vecka 4+6. 
    Nu såg allt mitt bra ut, men då kunde de se början till en graviditet på rätt ställe. Vet inte hur det hade varit om det nu hade varit ett utomkvdes. men antar att den där lilla "blåsan/säcken" som syndes på rätt ställe inte hade varit där, men kunde ju inte se något hjärta eller foster då. men jag ville bara veta så allt satt rätt.. Så antar att det går att se hyfsat tidigt, men då kan man nog inte räkna med att se foster eller hjärta.. 
  • Anonym (d)
    Anonym (LMG) skrev 2019-02-21 09:57:43 följande:
    Fick tyvärr ett missfall, men det va inget utomkveds. Nu är jag gravid igen i vecka 5 och har fortfarande samma smärta på vänster sida vilket förmodligen är en cysta eller bara ligamenten som töjer sig
    förlåt, såg inte att du skrivit det där. Beklagar ditt missfall och lycka till med nya graviditeten <3 
  • Anonym (Ty)

    Jag märkte av mitt utomkvedes i samband med att mensen skulle ha kommit. Kunde ana en smärta, men min mens var underlig, småbrödde tidigare än vanligt och den var utdragen.. trodde efter att ha pratat med en gravid kompis att jag kanske var gravid ( för trodde bara att min mens var lite konstig först) för mina symtom likande hennes. Testade och de visade plus. Åkte in till gynakuten, och de kunde inte riktigt säga om det var ett utomkvedes eller om de satt rätt. Men visade sig sedan 48 timmar senare att det var utomkvedes och fick operera bort äggledaren.

    Fick en mens ca 2 veckor efter sen blev jag gravid och är ni i v.25.

    Hade innan försökt bli gravid i 1,5 år.

Svar på tråden Hur tidigt kände ni utomkveds