• flickanlila

    Skydda barn på semestern?

    Hej

    Vi funderar på att åka på första solsemestern med dom små. Behöver man verkligen en UV-tröja som dom skriver? Räcker det inte med solkräm? Jag vill ju inte utsätta dom för någon fara men inte heller köpa på mig massa onödiga saker om dom inte kommer användas igen.

    Något annat jag borde tänka på?

    barnplaneten.se/2019/01/16/hur-skyddar-jag-mitt-barn-under-semestern/

  • Svar på tråden Skydda barn på semestern?
  • Otit

    Hur gamla är barnen? Barn under ett ska ju inte ens vara i solen alls. Och jag gillar uv-kläder starkt. Solkräm måste man smörja otroligt mycket av för att den ska ge den solskyddsfaktor som står på flaskan. Den försvinner när man blir svettig, badar osv. Men uv-kläder vet man att dom slipper bränna sig. Det är min åsikt i alla fall. I somras hade min då 1,5 åring heltäckande uv-dräkt, uv-keps och uv-skor! Haha! Men man kan säkert använda vanliga kläder också om man vill slippa inhandla massa uv-kläder.

  • Tow2Mater

    Köp en burkini; det blir billigare än uv-dräkt, uv-keps och uv-skor....

    Tycker en uv t-shirt är bra, för den torkar snabbt till skillnad från vanliga t-shirtar. Sen vanliga badshorts och smörj in resten (armar, ben, fötter, hals, nacke, ansikte). Och var inte i solen för länge varje dag.

  • Mrs Moneybags

    Jag tycker en uv-tröja är bra, eftersom då slipper man smörja in varje gång barnet kommer upp från vattnet - det blir så mycket billigare och bekvämare i längden. 

  • flickanlila

    Hej!

    Tack för era synpunkter, får nog bli att köpa lite kläder ändå. Bikini var något nytt för mig, måste kolla upp. Har ni några bra tips på vilka man borde köpa förutom dom i länken?

  • Trädgårdsland

    Älskar våra uv-dräkter, SÅ smidigt! Och det gör enormt stor skillnad jämfört med att smörja. Vi har haft sådana som ser ut som våtdräkter med korta ben o ärmar. När vi var på Rhodos smörjde jag alltså nedre delen av armar och ben med solskyddskräm 50, två ggr/dag. Efter 14 dagar såg ett av barnen ut som hon hade stay-ups, där hon haft krämen var hon kraftigt brun (har lätt för att bli det) och så en skarp linje där dräkten började och vit ovanför den. Så för komiskt ut!

    Barnen kan ju sitta i vattenbrynet en hel dag och leka, eller bada i pool. Så vi har använt dräkterna även i Sverige. Skönt att slippa fundera på om de bränner axlar eller rygg, som man ju lätt gör annars.

    Och så är jag lite tveksam till hur nyttigt det är med alla kemikalier som finns i krämerna. Känns bra att inte smörja in hela kroppen med sådant gång på gång...

    Så en bra hatt, som skyddar både ansikte och nacke, och en dräkt.

    Går ofta hitta dräkter på tradera också. Annars har vi köpt på Sunblock. Köper man en hel dräkt är det inte så noga med storleken, den sitter ändå. Köper man en stor kan de ha den flera år. Vår minsta dräkt har varit stl 100 typ, den har någon haft från 8 månaders ålder. Då är den heltäckande och blöjan ryms. Sedan passar liksom dräkten bättre allt eftersom, benen och ärmarna kryper uppåt.

  • modsey
    flickanlila skrev 2019-01-17 21:12:49 följande:

    Hej

    Vi funderar på att åka på första solsemestern med dom små. Behöver man verkligen en UV-tröja som dom skriver? Räcker det inte med solkräm? Jag vill ju inte utsätta dom för någon fara men inte heller köpa på mig massa onödiga saker om dom inte kommer användas igen.

    Något annat jag borde tänka på?

    barnplaneten.se/2019/01/16/hur-skyddar-jag-mitt-barn-under-semestern/


    Behöver och behöver....egentligen inte, men är onekligen ett effektivt sätt att skydda dem från solen utan att behöva smörja hela tiden! När mina stora barn barn var små fanns de inte, utan det var vanliga kläder som gällde. Fungerar såklart, men de här kläderna torkar fort och är så mycket smidigare.
  • flickanlila

    Haha burkini skulle det ju stå! Tro inte att jag inte känner till bikini :)

    Har ni något specifikt tips eller verkar det duga på den hemsidan?

Svar på tråden Skydda barn på semestern?