• Elviram

    Hur säga att man inte är intresserad?

    Jag har en vän som som rätt tydligt vill vara mer än vänner. Jag är inte alls intresserad av mer än vänskap. Hur kan jag säga det på ett snyggt sätt? Har tidigare sagt (när jag berättade om en kille jag nyligen träffat) att jag inte ett att jag varken vill ha något seriöst eller oseriöst och trodde att han skulle fatta vinken men nej.

    Nu har han skrivit till mig om att bjuda ut mig på middag m.m. Känner att det är läge att förtydliga vad jag känner men hur gör jag det på ett sjyst sätt?

  • Svar på tråden Hur säga att man inte är intresserad?
  • Anonym (oOO)

    Det är svårt för man är rädd att såra och vill inte att personen ska bli ledsen. Men det bästa för både dig och han, är att vara ärlig.

    "Jag äter gärna middag med dig som vän, men mer än så kommer det aldrig att bli då jag enbart hyser vänskapskänslor för dig" 

    Eller om du inte vill äta middag alls: "Jag är och kommer aldrig bli intresserad av dig mer än på ett vänskapligt plan, vill inte bli utbjuden på middag"

    Ofta så håller man på att "hinta" så det är bättre att verkligen vara tydlig, för människor som verkligen är intresserade håller på att analysera allt till sin egen fördel. (det ser man ofta här på familjeliv) 

  • Anonym (nja)

    Jag tror i det läget att du måste tacka nej till middagen. Att säga man bara vill vara vän men gå med på middagen, kommer 99% av alla killar tolka som om det finns en mikroskopisk chans ändå.
    Vet inte hur många komedifilmer det finns med scener där tjejen i princip skäller ut killen och säger saker som "when hell freezes over, we can go on a date" eller "när veckan har två torsdagar kan vi gå på date" och killen lyser upp och säger "så det finns en chans alltså"  - detta är givetvis överdrivet i filmens värld men ändå verkar rmånga fungera lite grann åt det hållet. 

    Som andra redan skrivit, det enda som fungerar är att vara extremt tydlig. 

  • Kjell2

    1) Var tydlig med att du inte är intreserad av honom
    2) Tack nej till allt som kan påminna om en date. Igentligen till allt där bara ni två träffas.

    Om du börjar gå på middag mm som "vän" kommer hans hopp leva vidare och lätt för honom att tro att du är intresserad.

     

Svar på tråden Hur säga att man inte är intresserad?