• Brommatjej

    Nyanställd med barnlängtan

    Hej!

    Är nyexaminerad (30 år) och har precis börjat jobba på min nya arbetsplats. Samtidigt som det är skönt att ha börjat jobba efter att ha pluggat i några år så har både jag och maken en stor längtan efter ett syskon till vår son.

    Barnlängtan är stark men jag är orolig för att människor på arbetsplatsen skulle tycka att det är dålig stil att skaffa barn när man börjat på nytt jobb. Många på jobbet har dock barn så jag vet inte om jag oroar mig i onödan.

    Hur tänker ni, borde man jobba ett tag på det nya jobbet innan man försöker skaffar barn? Tänker också att man inte vet hur lång tid det tar innan man blir gravid och av den anledningen vill man ju inte heller vänta för länge.

  • Svar på tråden Nyanställd med barnlängtan
  • askyfullofstars

    Jag började försöka 5 månader in på provanställningen. Blev gravid samma månad som provanställningen gick över till en tillsvidare. Bryr mig inte det minsta vad de tycker och tycker inte du ska göra det heller. :)

  • Trippelmamma76

    Skaffa barn! Dels kan det ju ta tid och dels är din familj 1000 ggr viktigare än ett jobb. Deras syskonrelation kommer bestå livet ut. Detta kanske är ett i en rad av jobb du kommer ha! Lycka till!

  • Meriall

    Har du provanställning? Isf skulle jag vänta lite, är du tillsvidareanställd så kör på. De förstår när de anställer dig att sånt kan hända.

  • Brommatjej

    Jag har en tillsvidareanställning så på så sätt är det lugnt. Tänker att de kanske inte skulle bli så förvånade när man anställer någon med ett barn som är 30 år och denne blir gravid..

  • Meriall
    Brommatjej skrev 2019-01-18 11:35:54 följande:

    Jag har en tillsvidareanställning så på så sätt är det lugnt. Tänker att de kanske inte skulle bli så förvånade när man anställer någon med ett barn som är 30 år och denne blir gravid..


    Nej men precis.
  • Meriall

    Sedan tar det kanske några mån att bli gravid och du berättar några veckor in... kan ju ta ett halvår iaf. Sedan jobbar du ändå ett halvår till innan födsel.

    Vill du vara "snäll" med företaget låt pappan ta den mesta föräldraledigheten eller iaf dela 50/50.

  • FruEA

    Jag sitter i samma sits! Har precis fått ett nytt jobb som projektledare och vill å ena sidan gå helhjärtat in i projektet samtidigt som vi båda längtar ihjäl oss efter en liten. Haft sånt samvetskval sen jag tackade ja till nya tjänsten men har landat i att familjen måste komma först. Dessutom har jag svårt att se den perfekta tiden dyka upp för mig i mitt yrke.

  • Brommatjej
    FruEA skrev 2019-01-18 22:47:24 följande:

    Jag sitter i samma sits! Har precis fått ett nytt jobb som projektledare och vill å ena sidan gå helhjärtat in i projektet samtidigt som vi båda längtar ihjäl oss efter en liten. Haft sånt samvetskval sen jag tackade ja till nya tjänsten men har landat i att familjen måste komma först. Dessutom har jag svårt att se den perfekta tiden dyka upp för mig i mitt yrke.


    Precis, det blir svårt att hitta en perfekt tid. Hjärtat säger ju såklart att familjen alltid måste gå före samtidigt som man tänker på att andra ska tycka. Jobbet som jag har nu är dock inte mitt förstahandsval och jag ser mig inte där i framtiden så det kanske inte spelar någon roll vad andra tycker.
  • FruEA
    Brommatjej skrev 2019-01-19 11:18:54 följande:

    Precis, det blir svårt att hitta en perfekt tid. Hjärtat säger ju såklart att familjen alltid måste gå före samtidigt som man tänker på att andra ska tycka. Jobbet som jag har nu är dock inte mitt förstahandsval och jag ser mig inte där i framtiden så det kanske inte spelar någon roll vad andra tycker.


    Precis. Man vill ju inte göra kollegorna/arbetsgivaren besvikna. Men varför skulle de egentligen inte glädjas med oss? Försöker att tänka att de i mitt fall valde att anställa en gift kvinna i barnafödande ålder. De måste ju varit medvetna om möjligheten...

    Och som du säger, om det inte är det jobbet du vill stanna på så är det ju bara att köra på!

    Det här är min andra tidsbegränsade anställning på raken. Misstänker att jag hittar något liknande även efter denna tjänst så att vänta ger nog inte bättre utgångsläge.
Svar på tråden Nyanställd med barnlängtan