• Anonym (Hopplös)

    Min 6åriga är alltid negativ

    Jag är ensamstående mamma med två barn, en 3 åring och en snart 7 åring.

    Min äldsta har på senaste tiden blivit väldigt negativ, och jag har tappat orken och energin att hjälpa honom. Jag får dagligen höra att han hatar mig, att han hatar sitt liv. Det finns inte en dag som går utan att han brister i gråt. Jag frågar alltid hur hans dag har varit när jag hämtar honom från skolan, och hans svar är alltid att han har haft en dålig dag. Vän x satt inte vid honom. Vän b ville inte leka på klätterställningen, vän d vill inte springa efter honom.

    Väl hemma, så kan han brista igår över minsta lilla grej. Det är som att han väntar på att jag ska göra eller säga något, så att han kan använda det som en ursäkt till att gråta, sen skriker han att jag har förstört hans dag. ?DU GÖR SÅ JAG FÅR EN DÅLIG DAG?.

    Jag är för övrigt väldigt positiv och glad. Jag försöker alltid hitta på saker med barnen. Jag vaknar alltid före dem, så jag kan sitta och dricka en kaffe och ladda energi, så att jag orkar mer.

    Här om dagen, så ville han sitta uppe lite längre, eftersom det var helg. Jag sa okej, en timma. Poppade lite popcorn, vi åt och pratade, och skrattade och spela kort. Jätte trevligt. Sen var det dags för honom att gå upp. Först vägrar han. Jag förklara att vi kom överens om en timma. Han vägrar fortfarande, springer runt och larvar sig, till slut höjer jag rösten och säger att han får gå och lägga sig NU. Då stompar han fötterna och skriker, gråter, säger att han hatar mig osv. VI KAN ALDRIG GÖRA NÅGOT KUL, utan att han bokstavligt talat FÖRSTÖR igenom att börja gråta och skrika. Jag försöker ignorera. Han är ett barn.. jag försöker att inte ta det alldeles för seriöst. Jag lyssnar istället på honom, är lugn, ger stöd, förklarar. Men helt ärligt, jag orkar inte mer.

    Nyss på morgonen var droppen. Jag vaknade tidigt. Fixade frukost, sen satt vi och åt. Jätte trevligt. Sen tog vi på oss och gick mot skola/förskola. Helt plötsligt börjar han gå långsamt, jag frågar vad det är? Då säger han att han är arg på mig och att jag gör honom ledsen. Jag frågar varför. Han säger att han inte vill säga?

    När jag sen är på väg hem själv, rinner bägaren över. Jag är arg. Arg på hans jävla beteende, på hans NEGATIVITET. hans ständiga dåliga energi som sköljer över mig. Det känns som att jag konstant går på nålar, med en stor negativ energi boll hängandes över mitt huvud. Fy fan. Insåg nu när jag tänkte på allt, att den här pojken stjäl all min energi. Jag blir deprimerad på grund av honom.

    Min morgon började så lugn och bra, sen måste han gå och säga att han är ledsen på grund av mig? Va fan?

    Vad är det jag gör som är så jävla illa? Vad gör jag för fel? Vi har kört olika aktiviter om känslor. Vi pratar om bra saker som har hänt, innan läggdags. Nu även dåliga.

    Är han bortskämd? Min vännina säger att han är bortskämd, att jag ger hon9m för många val och alternativ, att jag visar respekt! Jag själv växte upp med föräldrar sim aldrig lyssnade eller tog mina känslor seriöst, därför försöker jag ge hon9m stöd. Visa att det är okej att vara arg, ledsen, upprörd. MEN VARJE DAG? Och bara ledsen. Aldrig glad.

    Det han går igenom, gick jag igenom i tonåren. Många stora jobbiga känslor, utan stöd. Jag försöker verkligen göra mitt bästa. Men det känns nästan som att jag har visat stöd och gett för mycket uppmärksamhet, att det nu liksom backfirar. Att det bara blir fel.

    Hjälp?

  • Svar på tråden Min 6åriga är alltid negativ
  • Anonym (Klara)

    Ja tycker du ska söka hjälp. Dels någon som pratar med din son, och någon som du kan prata med, någon som kan stötta dig i din föräldraroll. Det är tufft att vara ensam förälder.

  • Anonym (Fadern)

    Vart är fadern? Kanske han reagerar på hans icke närvaro?

  • LFF

    Han är i "lilla tonåren" och håller på att lära sig att hantera sin första hormonstorm. Prata med BVC och be om hjälp om du känner att det behövs.

  • Litet My
    Anonym (Hopplös) skrev 2019-01-18 10:26:05 följande:

    Jag är ensamstående mamma med två barn, en 3 åring och en snart 7 åring.

    Min äldsta har på senaste tiden blivit väldigt negativ, och jag har tappat orken och energin att hjälpa honom. Jag får dagligen höra att han hatar mig, att han hatar sitt liv. Det finns inte en dag som går utan att han brister i gråt. Jag frågar alltid hur hans dag har varit när jag hämtar honom från skolan, och hans svar är alltid att han har haft en dålig dag. Vän x satt inte vid honom. Vän b ville inte leka på klätterställningen, vän d vill inte springa efter honom.

    Väl hemma, så kan han brista igår över minsta lilla grej. Det är som att han väntar på att jag ska göra eller säga något, så att han kan använda det som en ursäkt till att gråta, sen skriker han att jag har förstört hans dag. ?DU GÖR SÅ JAG FÅR EN DÅLIG DAG?.

    Jag är för övrigt väldigt positiv och glad. Jag försöker alltid hitta på saker med barnen. Jag vaknar alltid före dem, så jag kan sitta och dricka en kaffe och ladda energi, så att jag orkar mer.

    Här om dagen, så ville han sitta uppe lite längre, eftersom det var helg. Jag sa okej, en timma. Poppade lite popcorn, vi åt och pratade, och skrattade och spela kort. Jätte trevligt. Sen var det dags för honom att gå upp. Först vägrar han. Jag förklara att vi kom överens om en timma. Han vägrar fortfarande, springer runt och larvar sig, till slut höjer jag rösten och säger att han får gå och lägga sig NU. Då stompar han fötterna och skriker, gråter, säger att han hatar mig osv. VI KAN ALDRIG GÖRA NÅGOT KUL, utan att han bokstavligt talat FÖRSTÖR igenom att börja gråta och skrika. Jag försöker ignorera. Han är ett barn.. jag försöker att inte ta det alldeles för seriöst. Jag lyssnar istället på honom, är lugn, ger stöd, förklarar. Men helt ärligt, jag orkar inte mer.

    Nyss på morgonen var droppen. Jag vaknade tidigt. Fixade frukost, sen satt vi och åt. Jätte trevligt. Sen tog vi på oss och gick mot skola/förskola. Helt plötsligt börjar han gå långsamt, jag frågar vad det är? Då säger han att han är arg på mig och att jag gör honom ledsen. Jag frågar varför. Han säger att han inte vill säga?

    När jag sen är på väg hem själv, rinner bägaren över. Jag är arg. Arg på hans jävla beteende, på hans NEGATIVITET. hans ständiga dåliga energi som sköljer över mig. Det känns som att jag konstant går på nålar, med en stor negativ energi boll hängandes över mitt huvud. Fy fan. Insåg nu när jag tänkte på allt, att den här pojken stjäl all min energi. Jag blir deprimerad på grund av honom.

    Min morgon började så lugn och bra, sen måste han gå och säga att han är ledsen på grund av mig? Va fan?

    Vad är det jag gör som är så jävla illa? Vad gör jag för fel? Vi har kört olika aktiviter om känslor. Vi pratar om bra saker som har hänt, innan läggdags. Nu även dåliga.

    Är han bortskämd? Min vännina säger att han är bortskämd, att jag ger hon9m för många val och alternativ, att jag visar respekt! Jag själv växte upp med föräldrar sim aldrig lyssnade eller tog mina känslor seriöst, därför försöker jag ge hon9m stöd. Visa att det är okej att vara arg, ledsen, upprörd. MEN VARJE DAG? Och bara ledsen. Aldrig glad.

    Det han går igenom, gick jag igenom i tonåren. Många stora jobbiga känslor, utan stöd. Jag försöker verkligen göra mitt bästa. Men det känns nästan som att jag har visat stöd och gett för mycket uppmärksamhet, att det nu liksom backfirar. Att det bara blir fel.

    Hjälp?


    Fullt normalt i den åldern. Kallas ?lilla tonåren?. Mina har varit små minigonåringar i den åldern
  • scanmia

    Har man mer utåtagerande barn så är det en bra förmåga att lägga till sin egen repertoar att fokusera på det positiva. En utflykt är lyckad, fast man hade två totala sammanbrott. Eller er myskväll var mysig fast den slutade med lite stök.

    Överhuvudtaget så lägger du mycket mer uppmärksamhet och energi på de bra delarna av dagen. De dåliga delarna behöver du inte direkt ignorera, men en liten droppe uttråkad nonchalans ger ett bättre budskap - inte minst till dig själv. Det är inte hela världen att en 6-åring tjurar! Det är du som förälder som sätter tonen och stämningen i familjen.

    Räkna de fina ögonblicken, gärna tillsammans på kvällen eller vid middagsbordet. Och se till att ni verkligen har fina ögonblick tillsammans varje dag. 

    Sedan är det helt ok att säga åt honom att lägga ner det där språket. Antingen kan du låta honom säga det en gång, så han får göra sin röst hörd, och därefter säga att det räcker. Eller så ber du honom använda ett respektfullt språk fast han är på dåligt humör och att han kan uttrycka sina tankar och känslor på ett respektfullt sätt.

  • Anonym (6 år)

    Han är 6 år. Jobbig ålder.

    Dessutom låter det som att du tänker som kring en vuxen som man har en relation med och kan ställa krav på. Att du ger och inte får tillbaka, att han påverkar din energi, att diskutera hans känslor och finna en logik.

    Han är ett litet barn som har det jobbigt nu och han ska faktiskt inte behöva känna att hans dåliga humör påverkar dig dessutom. Testa att distansera dig lite och spela att du tar det med en klackspark. 'Nähä! Men jag är i allafall jätteglad idag för jag har gjort X och det var kul' ta sedan visslande itu med dammsugningen och låt honom vara ett tag.

  • Anonym (6 år)

    Försök dessutom lyssna bakom det han säger, vad han försöker få fram och svara på det istället för det som kommer ur hans mun. Som popcornkvällen, ni har jättemysigt, han har jättemysigt, så säger du att det mysiga tar slut och då försöker han förlänga det genom att tramsa, då blir du arg och då blir han arg. Om du testar att svara på det du tror han ville säga från början, kanske 'jag förstår att du blir besviken för att det är läggdags när vi haft så mysigt. Jag tycker också att det var jättemysigt så det här vill jag göra snart igen, men nu är det läggdags i à f.'

    Eller ni har en fin morgon och så när ni är nästan framme blir han arg för att du, kanske är hans känsla, tar slut på det trevliga. Bekräfta den besvikelsen och berätta för honom att du också tyckte det var roligt istället för att bekräfta honom i att han nu förstör allt det som var bra.

    Ja jag spekulerar vilt här, jag vet ju inget om hur ni pratar, men förstår du vart jag vill komma?

  • OlgaElvira

    Ja, klart fall av lilla tonåren, det gälller att hålla ut och försöka komma ihåg hur man själv var som tonåring. Det är inte alla barn som drabbas hårt av hormonstormen i 6-7 årsåldern, men för vissa barn är det jobbigt, de har inte alltid ord för sina känslor och kan beskriva dem lika bra som när man är riktig tonåring.

  • No Logo

    ?Man ska vara glad för det man fick istället för missnöjd över det man inte fick?

    Detta är något vi alla behöver påminnas om, och 7 år ör inte för tidigt för att lära sig det.

    Jag tror att han behöver lite hjälp att komma ur en negativ spiral. Han behöver påminnas, ofta, om att inte lägga fokus på de små detaljer som inte blev som han tänkt sig. Om utbrotten ofta kommer när saker inte blev som han trodde så kanske det kan hjälpa att i förväg prata om förväntningar och upplägg, samt sedan förbereda på avslut. Tex ?å, vad mysigt vi har det! Nu är det bara 10 min kvar till det är läggdags, vad vill du göra? Spela mer kort eller lägga pussel?? Detta fungerar ju bara på planerbara saker, mindre saker som att kompisen inte ville leka samma lek kanske ni kan hjälpa honom att hitta andra strategier för.

  • enmamma

    Som alla andra skriver typiskt 6åringar.

    Dessutom är du den person han känner sig trygg med så alla känslor provas på dig.

  • Anonym (Även småbarn kan klaga)

    Vad många kloka ord här! Jag har ett lite mindre barn, men ska försöka minnas tipsen för framtiden om hur man hanterar klagande ungar!

  • Mrs Moneybags

    Har du talat med skolan? Han kanske inte har någon att leka med? Det kan vara många saker som utspelar sig mellan barnen i skolan och du är den enda han har att ta ut allting på. Han gör det med dig för att han är trygg med dig och litar på att du står pall trots att han rasar. 

    Gå till skolkuratorn och prata och begär ett samtal med hans lärare och fritidspersonalen - kan de ha honom under uppsikt ett tag och se hur han interagerar med kamraterna? Är han mkt ensam osv? 

    Lycka till! Det är inte lätt att vara mamma eller pappa alla gånger. 

  • Mrs Moneybags
    Anonym (6 år) skrev 2019-01-18 12:54:16 följande:

    Försök dessutom lyssna bakom det han säger, vad han försöker få fram och svara på det istället för det som kommer ur hans mun. Som popcornkvällen, ni har jättemysigt, han har jättemysigt, så säger du att det mysiga tar slut och då försöker han förlänga det genom att tramsa, då blir du arg och då blir han arg. Om du testar att svara på det du tror han ville säga från början, kanske 'jag förstår att du blir besviken för att det är läggdags när vi haft så mysigt. Jag tycker också att det var jättemysigt så det här vill jag göra snart igen, men nu är det läggdags i à f.'

    Eller ni har en fin morgon och så när ni är nästan framme blir han arg för att du, kanske är hans känsla, tar slut på det trevliga. Bekräfta den besvikelsen och berätta för honom att du också tyckte det var roligt istället för att bekräfta honom i att han nu förstör allt det som var bra.

    Ja jag spekulerar vilt här, jag vet ju inget om hur ni pratar, men förstår du vart jag vill komma?


    Jättefint inlägg! 
Svar på tråden Min 6åriga är alltid negativ