• Äldre 18 Jan 20:54
    3164 visningar
    16 svar
    16
    3164

    Börja plugga vid 40

    Jag känner att jag vill plugga nu.

    Är trött på mitt jobb och vill liksom ?bli? någonting.

    Har länge velat bli förskollärare och är nu nästan säker på att jag ska börja plugga till det.

    Finns det fler här som börjat plugga sent i livet? Jag kommer ju att vara 43-44 när jag är klar, men man har ju drygt 20 år kvar i arbetslivet, så egentligen spelar det väl ingen roll.

    Hur har det gått för er som började plugga sent? Ångrade ni er? Hur funkade det ekonomiskt om ni har flera barn?

  • Svar på tråden Börja plugga vid 40
  • Äldre 21 Jan 07:41
    #1

    Tanken har definitivt slagit mig iaf:) tvekar mest för att jag redan har en utbildning i botten och är inte så sugen på nya studielån

    Men tycker absolut du ska köra!:)

  • Äldre 29 Jan 08:32
    #2

    Jag pluggar igen. Har en examen sedan 20 år men är nu i mitten av 40 o börjar om. Har barn o tar tilläggslån. Det är bökigare med vab o hämtning/lämning, betydligt enklare när jag inte hade barn men jag har lärt mig mycket av föräldraskapet o att jobba oxå så jag är mer effektiv när jag väl sitter. Det jämnar ut sig. Lånet hoppas jag kunna ha överseende med då jag förhoppningvis får något högre lön sen o då kommer det oxå jämna ut sig. Lycka till!

  • Äldre 3 Feb 19:24
    #3

    Jag började plugga ht 17 och är 40+.

    Anser att det är det bästa jag gjort. Så värt det. Tycker det går bra ihop sig ekonomiskt då jag jobbar lite ibland timmar extra och min man jobbar. Vi har 2 barn.

    Vad är du sugen på att läsa?


    ~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
  • Äldre 3 Mar 07:54
    #4

    Jag är snart färdig med mina studier. Jag började studera till lärare i årskurs 4-6 när jag var 37 år gammal, fyller 41 i år och kommer alltså vara 41 är när jag börjat arbeta igen. Att studera lite på äldre dar är nog det bästa jag gjort, jag är mer motiverad och lägger ner mer tid på studierna. Jag har även valt att läsa till ämnen under kvällstid för att bredda min behörighet, det har fungerat bra. Jag håller på att söka arbete nu, håll tummarna att jag får något bra =)


    När jag började studera var mina barn 7 respektive 9 år. Jag tog CSN med tilläggslån de första två åren. Som tur är hade jag exakt fyra år kvar på CSN så jag klarar mig precis under hela studietiden, kommer väl ha i runda slängar  350.000 kr i studieskuld men det är så värt det tycker jag. Jag arbetade en del vid sidan av studierna och arbetade även på somrarna för att få in pengar, en har ju inte rätt att stämpla på sommaren längre, vilket en hade förr. Min man arbetade heltid fram tills sommaren 2018, då blev han arbetslös men tack vare att han har inkomstförsäkring har vi klarat oss bra. Dock går den försäkringen ut nu men det ser ut som om han får ett jobb så det löser sig nog. Jag vet inte riktigt hur det ser ut på förskollärarutbildningen men på lärarutbildningen finns gott om tid till extraarbete under förutsättning att man klarar av alla examinationer och hänger med någorlunda. 


    Jag tycker absolut att du ska studera, det är så annorlunda att studera som äldre jämfört med när en var 20 år. Lycka till!!

  • Äldre 3 Mar 07:58
    #5

    Jag är 40, började plugga i januari. Det är det bästa som finns.. Så otroligt skönt att få bryta av lite med studier. Kan rekommenderas.

  • Äldre 3 Mar 09:34
    #6

    Har som ni också börjat fundera på att plugga. Blir 41 i år och har två barn. Ser att ni vill läsa till lärare respektive förskolelärare. Perfekt då det verkligen är bristyrken. Vad läser ni andra? Jag skulle vilja läsa personal och arbetsliv alternativt organisation och ledarskap. Inte lika goda förutsättningar att få jobb tror jag. PA är på helfart och OL på halvfart. Vågar man? Kul att det är fler som funderar och som gjort slag i saken.

  • Fri 2 Aug 2019 21:34
    #7

    Oj, har inte varit inne på fl på jättelänge!

    Jag har nu börjat läsa upp min engelska, eftersom jag inte hade den från gymnasiet. Jag hoppas jag klarar det och kommer sedan söka högskola till januari. Vill så gärna komma in!!!

  • Sat 3 Aug 2019 16:17
    #8

    Absolut inga konstigheter att plugga efter 40! Jag gör det och blir färdig när jag är 46.

    Man ska jobba tills pensionen vilket tar ytterligare 20 år. Så, ska man plugga ska man börja nu. Gott om tid att jobba i det nya yrket.

  • Sat 3 Aug 2019 22:31
    #9

    Fyller 40 iår o ska börja studera om 2 veckor...sååå taggad o glad att jag vågat söka detta. Absolut det bästa beslut jag tagit!!

  • Sun 4 Aug 2019 08:23
    #10

    Som jag skrev tidigare i tråden funderade jag på PA-programmet. Jag sökte och kom in. Har tagit tjänstledigt och börjar plugga om fyra veckor. Är också taggad! Vad roligt att vi är fler! Vad läser eller ska ni andra läsa?

  • Sun 4 Aug 2019 10:41
    #11

    Jag ska börja läsa till sjuksköterska, mitt mål är att i slutändan jobba inom neonatal el BB, ev barnmorska...lääängtar tills skolan börjar nu,är så redo att sätta mig i skolbänken igen...

  • Sun 4 Aug 2019 11:10
    #12

    Ja, jag började vid 38 att utbilda mig till mitt barndoms drömyrke. Har aldrig ångrat det. Det som blivit jobbigt är väl att jag inte kan ta ut mer studielån, så jag måste jobba heltid samtidigt.

    Tycker inte du ska tveka, jag har klasskompisar som är över 80 år och jobbar på sin master nu ????

  • Sun 4 Aug 2019 11:12
    #13
    babytjejen skrev 2019-08-04 10:41:49 följande:

    Jag ska börja läsa till sjuksköterska, mitt mål är att i slutändan jobba inom neonatal el BB, ev barnmorska...lääängtar tills skolan börjar nu,är så redo att sätta mig i skolbänken igen...


    Hade också en dröm att bli barnmorska en gång i tiden. :) Underbart att du/vi alla har tagit steget äntligen! Är så spänd och nervös. Börjar först om fyra veckor. Har ingen aning om hur mycket tid man måste lägga ned på plugg. För mig är det viktigt att kunna jobba lite vid sidan av studierna också. Det blir min utmaning..
  • Sun 4 Aug 2019 11:15
    #14

    Frågetecknen var en glad smiley :)

    Vi är en väldigt blandad grupp som pluggar ihop. 75 procent är väldigt unga, 25 procent över 30 år. Men vi har ändå bra sammanhållning och går på gemensamma fester ibland eller har spelkvällar. Jag har helt bortsett från min ålder, de flesta jag studerar med är mogna och seriösa och lägger mycket tid på studierna.

    Dock blir man lite trött av att jobba natt och gå på obligatoriska föreläsningar. Jag är ensamstående med tre barn, så tyvärr måste jag.

  • Sun 4 Aug 2019 11:17
    #15
    Solis14 skrev 2019-08-04 11:12:41 följande:

    Hade också en dröm att bli barnmorska en gång i tiden. :) Underbart att du/vi alla har tagit steget äntligen! Är så spänd och nervös. Börjar först om fyra veckor. Har ingen aning om hur mycket tid man måste lägga ned på plugg. För mig är det viktigt att kunna jobba lite vid sidan av studierna också. Det blir min utmaning..


    Ja, det är en utmaning, och ibland rätt tufft. Jag lägger i perioder 10h på plugg per dag, andra perioder ungefär 4-5 h per dag.

    Vi har mycket praktiska moment där man måste finnas på plats, ju mer tid jag kan vara där, ju bättre går studierna.

    Ska du bli barnmorska? Vilket drömjobb!
  • Sun 4 Aug 2019 12:41
    #16
    Solis14 skrev 2019-08-04 11:12:41 följande:

    Hade också en dröm att bli barnmorska en gång i tiden. :) Underbart att du/vi alla har tagit steget äntligen! Är så spänd och nervös. Börjar först om fyra veckor. Har ingen aning om hur mycket tid man måste lägga ned på plugg. För mig är det viktigt att kunna jobba lite vid sidan av studierna också. Det blir min utmaning..


    Jag har tagit merlån o det extra man får för barn. Kommer jobba lite över jul samt sommar, får se efter ett år hur man klarar sig på det o justera efter det...har en underbar man som är redo att lägga lite extra om det skulle behövas :)
Svar på tråden Börja plugga vid 40