• mlcmlc

    FÖDA I USA - FP?

    Jag är gravid och har valet, att om jag vill, föda i USA.
    Jag har visum + amerikansk försäkring via min man som bor i USA.
    Jag vill inte flytta ifrån Sverige och kommer, om jag väljer att föda i USA, att efter 3-4 månader åka hem till Sverige.

    Jag är helt ointresserad av medborgarskapsfrågor, tips om EU-länder, tips om hur man lurar staten, jämförelse av hur det är att vara gravid här o där, hur bra barnmorskan/läkaren är och/eller om man får lustgas eller ej Skrattande (förlåt är lite irro för har sökt länge på Google och inte hittat ETT exempel på svar - jag menar någon måste väl vara bosatt i båda länderna o råkat föda barn, någon gång?)

    Jag undrar bara:
    -Har jag rätt att få FP som om jag hade fött i Sverige, fast jag föder i USA?
    -Vilken nivå av FP (t.ex. bara lägsta nivå)?

    -Hur länge får jag vara i USA för att bevara FP? (Har läst 6 mån men vet ej)
    -Hur länge måste jag vara i Sverige efter att jag varit i USA i t.ex. 3-4 mån och fött barn för att få bevara FP?
    -När får man åka ut igen, med FP i behåll?
    -Om jag INTE får FP medans jag är i USA, får jag den när jag väl är hemma igen? Retroaktivt?

    Igen: jag flyttar inte ifrån Sverige, jag betalar skatt här i 
    Sverige, äger bostad och har företag. Jag har redan en fastställd inkomst som min FP/SGI kommer beräknas på (då den är fastställd påverkas den t.ex. inte av att jag slutar jobba inför förlossning). Jag har inga frågor kring det. Också superOintresserad av fusk och fiffel o tips på sånt, men det sa jag ju redan ;)

    Ha en fin kväll alla!

  • Svar på tråden FÖDA I USA - FP?
  • Anonym (Iris)
    Jag råder dig att dels kontakta Skatteverket för barn födda utomlands/folkbokföring och dels gå in på hemsidan Swedenabroad.

    Jag googlade på "föda utomlands". Jag tror att du måste ta det därifrån. För det är ju det som du skall göra (föda utomlands). Om du börjar i den änden så tror jag att du så småningom kommer att få klarhet i hur det blir med föräldrapenningen. Istället för att börja med den.

    Det finns ju svenskar som råkar föda utomlands när de tex är på semester.

    Försäkringskassan kan säkert också hjälpa dig. Det beror väl på om du behåller din anställning men tar semester/tjänstledigt. 

    Man får ju vara borta från Sverige ett antal månader utan att bli "avregistrerad" från Sverige. 

     
  • Jsv17

    Jag jobbade med migrationsfrågor på mitt jobb då vi hade många från utlandet här med arbetstillstånd. Jag fick ringa i ett sådant hör ärende då mamman födde barnet utomlands och de skulle sedan komma tillbaka till Sverige efter några månader. Här gällde det pappans 10 dagar men jag gissar att det är samma med FP, och då var det barnets medborgarskap som avgjorde så när barnet blir svensk medborgare/får uppehållstillstånd kan man ansöka FP (du måste givetvis själv vara skriven i Sverige) reglerna ändras hela tiden men kommer du tillbaka till sverige innan barnet blir 6mån får du hela föräldrapenningen, efter 6mån men innan 18mån så får du halva. Har du haft registrerad inkomst i Sverige hela tiden så ska din FP (sgi) baseras på din inkomst.

    Set bästa är ju att ringa FK, trots den långa irriterande telefonkön...


    Pojke 9-12-17
  • Poppy 2012

    Jag har fött i USA.


    När barnet var två månader åkte vi hem till Sverige. Väl hemma i Sverige fick vi först besöka Skatteverket personligen för att folkbokföra barnet, vi övriga var redan folkbokförda i Sverige och svenskamedborgare. Fyra dagar senare fick vi ett brev med barnets personnummer, och vi kunde logga in på Försäkringskassan och ansöka om föräldrapenning (ingen avräkning på dagarna etc, utan hel ersättning). Barnbidrag fick vi från och med att vi hade folkbokfört barnet i Sverige, vi fick inte retroaktivt.


    Eftersom vi båda arbetade i Sverige och var folkbokförda i Sverige var SIG 100 procent (ingen avräkning etc.).


    Lycka till!

  • Anonym (Iris)

    Du kan även googla "föräldraledig utomlands"

    Följande kan man läsa om det:

    Att ta med sig föräldrapenningen utomlands går bra, både inom och utanför EU ? men bara i sex månader. Är vistelsen planerad att sträcka sig längre än sex månader upphör rätten till barnbidrag från Sverige redan vid utresan.

  • Anonym (2017)

    Vi åkte till USA i augusti, födde där och kom tillbaka i juli året efter. Skatteverket kollade ut- och inresedatum i våra pass och vi fick full SGI-baserad FP eftersom vi varit borta mindre än ett år.  Inga problem alls. Detta var 2017. Jag tror att om man åker utomlands med befintligt barn är det dock sex månader som gäller för att få ta med sig FP. Tror inte det finns någon begränsning hur länge man måste vara i Sverige innan man kan åka ut igen. 

  • Anonym (2017)
    Anonym (2017) skrev 2019-02-03 15:36:47 följande:

    Vi åkte till USA i augusti, födde där och kom tillbaka i juli året efter. Skatteverket kollade ut- och inresedatum i våra pass och vi fick full SGI-baserad FP eftersom vi varit borta mindre än ett år.  Inga problem alls. Detta var 2017. Jag tror att om man åker utomlands med befintligt barn är det dock sex månader som gäller för att få ta med sig FP. Tror inte det finns någon begränsning hur länge man måste vara i Sverige innan man kan åka ut igen. 


    Skatteverket kollade alltså våra pass när vi gick dit för att folkbokföra bebisen i Sverige. Man får ju visa upp födelsebevis för att bevisa att det är ens eget barn (om man inte fött i Sverige där sjukhusen rapporterar in det) och då framgår ju vilket land det gäller och man får visa i passet hur länge man var i det landet. 
Svar på tråden FÖDA I USA - FP?