• Anonym (Mamma)

    Vad gör man med rymningsbenägna barn?

    Min dotter har upprepade gånger rymt ifrån gruppen på förskolan, tack och lov inte utanför gården, men inne har hon tex upprepade gånger tagit sig ner till kapprummet (de går på övervåningen), hon försvinner in i andra rum utan att de märker nåt osv. Häromdagen hittade en förälder henne själv ute på gården iklädd endast skor.

    Vad GÖR man? Förskolan är väl medvetna om hennes beteende och vi har pratat massor om det med henne, men hon gör det ändå. Hon är 3,5 år och har troligtvis autism.

    Är så rädd att hon en dag tar sig ut från gården.

  • Svar på tråden Vad gör man med rymningsbenägna barn?
  • Anonym (m)

    Dom får ha bättre koll, det är faktiskt deras jobb.

  • Whitehorse1979

    De måste ju ha total koll på tösen.
    Det måste de ju förstå själva, hon måste ha en personal med sig hela tiden.

    Om du sen misstänker autism så starta en utredning.

  • Anonym (Mamma)
    Whitehorse1979 skrev 2019-01-18 22:00:22 följande:

    De måste ju ha total koll på tösen.

    Det måste de ju förstå själva, hon måste ha en personal med sig hela tiden.

    Om du sen misstänker autism så starta en utredning.


    De vill inte utreda förens hon blir äldre, men hon har syskon med autism, så jag känner igen beteendet.
  • Whitehorse1979
    Anonym (Mamma) skrev 2019-01-18 22:02:09 följande:
    De vill inte utreda förens hon blir äldre, men hon har syskon med autism, så jag känner igen beteendet.
    I vilken ålder då?

    Ja och du är ju förälder med barn som har autism så du vet och det bör de ju lyssna på.
    Har du berättat att hon rymmer?
    Förskolan behöver ju ha extraresurs åt flickan.
  • Anonym (Mamma)
    Whitehorse1979 skrev 2019-01-18 22:09:32 följande:

    I vilken ålder då?

    Ja och du är ju förälder med barn som har autism så du vet och det bör de ju lyssna på.

    Har du berättat att hon rymmer?

    Förskolan behöver ju ha extraresurs åt flickan.


    Berättat för vem? Bup eller förskolan?

    Förskolan vet, bup tar inte emot, de vill avvakta till hon börjat skolan.

    Hur gör man för att få resurs?
  • Whitehorse1979
    Anonym (Mamma) skrev 2019-01-18 22:14:01 följande:
    Berättat för vem? Bup eller förskolan?

    Förskolan vet, bup tar inte emot, de vill avvakta till hon börjat skolan.

    Hur gör man för att få resurs?
    Bup.

    De kan ju inte vänta 3 år till, trams.

    Då hade jag pratat med rektorn på förskolan, hur ska de garantera ditt barns säkerhet när hon är där?
  • lövet2

    Jag har vikarierat i 2 år på ett dagis. Där har vi haft en och annan liten "rymmare". De har satt haspar högt upp på vissa dörrar, och de viktigaste dörrarna har två handtag. Ett vanligt och ett ganska högt upp, och man måste trycka ner båda handtagen samtidigt. Inga barn får upp de dörrarna själva, inte ens 5-åringarna. Det är enkla och billiga sätt att förhindra rymning.

  • Anonym (blåst)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-01-18 22:14:01 följande:
    Berättat för vem? Bup eller förskolan?

    Förskolan vet, bup tar inte emot, de vill avvakta till hon börjat skolan.

    Hur gör man för att få resurs?
    Om inte bup tar dig på allvar så får du ju söka privat, hur kan det vara så svårt att lista ut?
  • Anonym (Mamma)
    lövet2 skrev 2019-01-18 22:33:03 följande:

    Jag har vikarierat i 2 år på ett dagis. Där har vi haft en och annan liten "rymmare". De har satt haspar högt upp på vissa dörrar, och de viktigaste dörrarna har två handtag. Ett vanligt och ett ganska högt upp, och man måste trycka ner båda handtagen samtidigt. Inga barn får upp de dörrarna själva, inte ens 5-åringarna. Det är enkla och billiga sätt att förhindra rymning.


    Förskolan är helt nybyggd, blev klart i somras, så är tyvärr skeptisk till att de är villiga att göra om/byta ut dörrarna.

    Ytterdörren anser de är barnsäker, men den listade hon snabbt ut hur man öppnar.

    Ska kontakta rektorn och se vad hon säger.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (blåst) skrev 2019-01-18 22:44:41 följande:

    Om inte bup tar dig på allvar så får du ju söka privat, hur kan det vara så svårt att lista ut?


    Utredning är sekundärt, hon kommer inte sluta rymma för att vi får något vi redan vet på papper. Det är oavsett långa köer här både till bup och privat, så att förhindra fler rymningsförsök är det viktigaste.
Svar på tråden Vad gör man med rymningsbenägna barn?