• Äldre 19 Jan 19:14
    2262 visningar
    42 svar
    42
    2262

    Är det verkligen buskavel om huskatten är dyr?

    En huskatt med renrasiga katter i sig, uppfödda med kvalitetsfoder, chippade, vaccinerade 2 ggr, dolda fel försäkrade och ja allt annat som en katt med stamtavla har, utom just stamtavlan. Är det verkligen oseriös avel då?


    OBS ja jag vet hur många hemlösa katter det finns, det är inte jag som har kattungar, utan jag och kompisen diskuterar saken och blev nyfikna på vad andra tycker. 

  • Svar på tråden Är det verkligen buskavel om huskatten är dyr?
  • Äldre 19 Jan 19:26
    #1
    +1

    Oseriös? Nja... De tar ju hand om katten. Men däremot är det fortfarande en huskatt och alltså inte "värda" en massa tusenlappar. Sedan tycker jag helt klart att uppfödaren borde sluta avla. Det finns för många katter utan hem och pga det bör endast raskatter födas upp med mening...

    Så enligt mig är väl personen en seriös ägare men en oseriös uppfödare.

    Kan väl tillägga att jag egentligen tycker att huskatter bör ligga på ca 2-4.000 och raskatter på ca 8.000 .... Detta trots att mina katter kostade 700 kr, 1.100 kr och 11.000 kr ^^

  • Äldre 19 Jan 19:32
    #2

    Är föräldradjuren testade för diverse sjukdommar och fel? Är dom meriterade?

    Det är sånt som enligt mig avgör om uppfödaren är seriös, man ser till att man avlar på friska djur som uppfyller kraven.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Äldre 19 Jan 19:54
    #3
    IceKitten skrev 2019-01-19 19:26:18 följande:

    Oseriös? Nja... De tar ju hand om katten. Men däremot är det fortfarande en huskatt och alltså inte "värda" en massa tusenlappar. Sedan tycker jag helt klart att uppfödaren borde sluta avla. Det finns för många katter utan hem och pga det bör endast raskatter födas upp med mening...

    Så enligt mig är väl personen en seriös ägare men en oseriös uppfödare.

    Kan väl tillägga att jag egentligen tycker att huskatter bör ligga på ca 2-4.000 och raskatter på ca 8.000 .... Detta trots att mina katter kostade 700 kr, 1.100 kr och 11.000 kr ^^


    Det var inte en planerad kull men pappan är känd och nu tas kattungarna omhand på ett exemplariskt sätt. 2000 tycker jag är lågt, det täcker ju inte ens omkostnaderna. 


    Hon är nu för övrigt kastrerad, 

  • Äldre 19 Jan 19:57
    #4
    Lilyje skrev 2019-01-19 19:32:55 följande:

    Är föräldradjuren testade för diverse sjukdommar och fel? Är dom meriterade?

    Det är sånt som enligt mig avgör om uppfödaren är seriös, man ser till att man avlar på friska djur som uppfyller kraven.


    Testerna kan jag gå med på, men meriterad vete sjutton. 
  • Äldre 19 Jan 20:14
    #5
    Atena skrev 2019-01-19 19:57:08 följande:

    Testerna kan jag gå med på, men meriterad vete sjutton. 


    Fördelen med att säga ?enligt mig? är att andra inte behöver hålla med :)

    Jag är ingen kattmänniska utan utgår ifrån mitt perspektiv som hundmänniska.
    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Äldre 19 Jan 20:46
    #6
    Atena skrev 2019-01-19 19:14:59 följande:

    En huskatt med renrasiga katter i sig, uppfödda med kvalitetsfoder, chippade, vaccinerade 2 ggr, dolda fel försäkrade och ja allt annat som en katt med stamtavla har, utom just stamtavlan. Är det verkligen oseriös avel då?


    OBS ja jag vet hur många hemlösa katter det finns, det är inte jag som har kattungar, utan jag och kompisen diskuterar saken och blev nyfikna på vad andra tycker. 


    Ja, det är busk-avel att inte avla enligt rasens avelsprogram. (t. ex. hälsotester, meritering osv).

    Jag tycker att om en individ vill bedriva "seriös busk-avel" så ska alla relevanta hälsotester göras, en "stambok" skall upprättas och de självklara sakerna som vaccinering, IDmärkning, kvalitetsfoder, vet. besiktning, försäkring, socialicering osv ska utföras. Dessutom ska "uppfödaren" ha en tydlig vision, målsättning med sin avel. "Söta ungar efter Sessan" eller "hoppsan, det bara hände!" är inte giltiga skäl.
  • Thomas­W
    Äldre 19 Jan 21:05
    #7

    Men katt utan stamtavla brukar vara gratis.

    Har du tur får du betala för vaccinet.

  • Äldre 19 Jan 21:18
    #8
    ThomasW skrev 2019-01-19 21:05:54 följande:

    Men katt utan stamtavla brukar vara gratis.

    Har du tur får du betala för vaccinet.


    Jag skulle nog säga att det var länge sen du fick en kattunge gratis, speciellt om den dessutom är vaccinerad. Bara ta en vända på blocket, huskatter för upp till 6-7000 finns utan problem att hitta.
  • Äldre 19 Jan 21:21
    #9
    ThomasW skrev 2019-01-19 21:05:54 följande:

    Men katt utan stamtavla brukar vara gratis.

    Har du tur får du betala för vaccinet.


    Atena skrev 2019-01-19 21:18:56 följande:

    Jag skulle nog säga att det var länge sen du fick en kattunge gratis, speciellt om den dessutom är vaccinerad. Bara ta en vända på blocket, huskatter för upp till 6-7000 finns utan problem att hitta.


    En femma per tass brukar det väl kosta, eftersom det betyder otur att få ett djur gratis :)

    Min senaste bonnkatt kostade 20 kr, det var för 4 år sedan.
    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Äldre 19 Jan 21:42
    #10
    +1

    Hälsotestad? Kontrollerad? Kända föräldrar? Tydligt (och bra) syfte med kullen?

    En tjuvparning är såklart inte seriös avel. Det låter som att de är uppfödda bra dock, men en stamtavla är mer än så.

Svar på tråden Är det verkligen buskavel om huskatten är dyr?