• LejonSa

    Förskola - vilket schema bör följas?

    Har ett barn redan på förskola. Är FL nu med barn nr 2. Barnet börjar förskolan nu om 3 mån.

    Jag jobbar kontorstider. O kommer jobba 75%. Börja 8 o sluta ca 14.30-15 om dagarna.

    Maken har oregelbundna tider. Jobbar ena dagen från 6 på morgonen o 8h framåt o andra dagen kan han börja 11 för att nästa dag börja 8 osv.

    Spontant tänker jag att barnen borde följa mitt schema som bas/grund. Vilket då skulle vara 7.30-15 ca. Och sedan modifieras efter makens schema då det är lämpligt. T ex lämna senare de dagar han går senare men ändå vid en vettig tid så att det blir en vettig vistelse för barnen på fsk.

    Förskolan tänker annorlunda o menar att skulle maken börja 12 t ex en dag då ska barnen börja 11-11.30 då. Börjar han 14 en annan dag ska de lämnas tidigast 12 osv. O jag tänker huuuuuur tänker man då! Hur kan det vara att ha barnets bästa i åtanke (för det var det hon sa att de hade när deras regler ser ut så här). Barn mår bra av kontinuitet (i synnerhet min äldsta som har utökad tid pga behov).

    Hur funkar det hos er?

  • Svar på tråden Förskola - vilket schema bör följas?
  • whtevr9

    Det bästa för barnet är väl att få vara med sin förälder?

    Lämna så sent man kan, hämta så tidigt man kan?

  • AnkiC

    I min kommun får man lämna endast under arbetstid+resväg till och från arbetet och så är det på de flesta förskolor. Att bli lämnad till frukost ibland och vid klockan 11 ibland är inget som barn brukar störas av. Tvärtom är det skönt att få en mysig förmiddag hemma då och då och äta frukost i lugn och ro med föräldern. Vi brukar dock inte låta de minsta barnen lämnas mitt i lunchen eller strax innan vilan om de sover. Det blir konstigt att lämnas för att sova på en gång. Då brukar barnet bli lämnat en halvtimme före lunch gör att äta och sova på förskolan. Det brukar fungera bra. De äldsta barnen brukar få komma tidigare ibland ifall de missar mycket av de skolförberedande verksamheten. I övrigt följer föräldrarna sina arbetstider. Den som börjar senast lämnar och den som slutar tidigast hämtar och det kan vara olika varje dag.

  • LejonSa
    whtevr9 skrev 2019-01-19 23:02:05 följande:

    Det bästa för barnet är väl att få vara med sin förälder?

    Lämna så sent man kan, hämta så tidigt man kan?


    Visste att en sån kommentar skulle komma.

    Våra barn har varit hemma med oss 2,5 år respektive 2 år. Första barnet går 20 h nu pga behov konstaterade av förskolan själva. De kommer gå så lite som möjligt. Men jag tycker ändå det känns väldigt hattigt att ena dagen lämna si o andra dagen lämna så. Makens schema är inte rullande heller. Annars hade det ju iaf varit någon form av rutin på det hela.

    Vår tanke var att barnen lämnas o hämtas enligt mitt schema som är fast (och framförallt flexibelt med möjlighet till att jobba hemifrån etc) o sen anpassas efter pappas när det är passande eller hur man ska beskriva det. Dvs slutar pappa 13 så hämtas barnen då o inte 15 när jag slutar. Eller börjar pappa 10 så lämnas barnen 9 ist. Osv. Men att barnen ska börja en dag kl 12-13 o jag hämta kl 15 känns ju hur konstigt som helst.

    Fast kanske bara jag som tycker det är märkligt...

    O ja jag håller med dig. Barnen har det bäst med oss. Alla dagar i veckan o kunde vi skulle vi mer än absolut gärna ha de hemma med oss och jobba omlott men det går inte. Vi har dock kunnat det en gång i tiden. Därför kunde barn nr 1 vara hemma till strax över 2,5 år.
  • LejonSa
    AnkiC skrev 2019-01-19 23:10:46 följande:

    I min kommun får man lämna endast under arbetstid+resväg till och från arbetet och så är det på de flesta förskolor. Att bli lämnad till frukost ibland och vid klockan 11 ibland är inget som barn brukar störas av. Tvärtom är det skönt att få en mysig förmiddag hemma då och då och äta frukost i lugn och ro med föräldern. Vi brukar dock inte låta de minsta barnen lämnas mitt i lunchen eller strax innan vilan om de sover. Det blir konstigt att lämnas för att sova på en gång. Då brukar barnet bli lämnat en halvtimme före lunch gör att äta och sova på förskolan. Det brukar fungera bra. De äldsta barnen brukar få komma tidigare ibland ifall de missar mycket av de skolförberedande verksamheten. I övrigt följer föräldrarna sina arbetstider. Den som börjar senast lämnar och den som slutar tidigast hämtar och det kan vara olika varje dag.


    Tack för svar.

    Då har ni det som barnens förskola då. Har vänner i andra kommuner där de inte alls har det så. Min bästa väninna är fsk pedagog o hon tyckte det lät märkligt och deras önskan från förskolans sida är att barnen helst ska komma senast 9 för att kunna vara delaktiga i den pedagogiska verksamheten och inte hamna utanför. Framförallt för de äldre barnen.

    Håller dock med om att den som börjar senast lämnar o tidigast hämtar. Tycker dock bara det känns märkligt att i mina barns fall så kommer de (om jag utgår från makens schema denna vecka t ex) gå 4 dagar i veckan knappt 2 timmar per dag då. Känns konstigt... o helt ärligt onödigt. Hade vi haft möjlighet då att ha mormor/farfar etc som hade kunnat ha dom så hade det ju helt klart varit ett bättre alternativ. Varför ska jag betala för en heltidsplats på förskolan liksom?
  • AnkiC
    LejonSa skrev 2019-01-19 23:14:10 följande:

    Visste att en sån kommentar skulle komma.

    Våra barn har varit hemma med oss 2,5 år respektive 2 år. Första barnet går 20 h nu pga behov konstaterade av förskolan själva. De kommer gå så lite som möjligt. Men jag tycker ändå det känns väldigt hattigt att ena dagen lämna si o andra dagen lämna så. Makens schema är inte rullande heller. Annars hade det ju iaf varit någon form av rutin på det hela.

    Vår tanke var att barnen lämnas o hämtas enligt mitt schema som är fast (och framförallt flexibelt med möjlighet till att jobba hemifrån etc) o sen anpassas efter pappas när det är passande eller hur man ska beskriva det. Dvs slutar pappa 13 så hämtas barnen då o inte 15 när jag slutar. Eller börjar pappa 10 så lämnas barnen 9 ist. Osv. Men att barnen ska börja en dag kl 12-13 o jag hämta kl 15 känns ju hur konstigt som helst.

    Fast kanske bara jag som tycker det är märkligt...

    O ja jag håller med dig. Barnen har det bäst med oss. Alla dagar i veckan o kunde vi skulle vi mer än absolut gärna ha de hemma med oss och jobba omlott men det går inte. Vi har dock kunnat det en gång i tiden. Därför kunde barn nr 1 vara hemma till strax över 2,5 år.


    Håller med om att lämna för endast 2-3 timmar blir konstigt. Dessutom vid en konstig tid. Det måste väl vara strax efter lunch eller mitt i vilan? Just den dagen kanske man kan lämna tidigare. Typ vid 10-10:30.
  • MrsAJ88

    Jag arbetar ganska oregelbundet med exempelvis nattjoursveckor då och då, då jag arbetar varannan natt. Vi har alltid lagt förskoleschemat dag för dag efter våra arbetstider varför också dotterns tider varierar kraftigt. Aldrig slagit mig att man skulle göra på något annat vis. Dock har förskolan önskat att vi ex. lämnar kl 11 istället för 12 för att inte komma mitt i maten/vilan osv, tycker att det fungerar bra med oregelbundet schema iaf för oss.

  • LejonSa
    AnkiC skrev 2019-01-19 23:27:11 följande:

    Håller med om att lämna för endast 2-3 timmar blir konstigt. Dessutom vid en konstig tid. Det måste väl vara strax efter lunch eller mitt i vilan? Just den dagen kanske man kan lämna tidigare. Typ vid 10-10:30.


    Ja, det blir mitt i vilan. Mkt konstigt. Får se vad de säger när vi ska träffas o ha möte. Går ju inte heller att få makens schema mer än max 1 månad i förväg. Och vad jag minns av barn nr 1 så fyllde vi bara i barnets vistelsetid. Ska jag då ändra det varje månad? Tycker det verkas så onödigt komplicerat istället för att bara lita på föräldrarna. Gå efter mitt schema och sedan modifiera det utefter makens schema veckovis men absolut inte att jag/han lämnar barnen kl 12-13 t ec för att sedan hämtas kl 15. Absolut inte. Mina barn skulle nog inte må bra av den hattigheten. Speciellt inte äldsta barnet.

    Vissa dagar jobbar jag hemifrån. Jag väljer då att ha barnen hemma beroende på vad för typ av jobb det är jag har med mig hem o om jag kan förlägga detta under deras vila och efter de lagt sig.

    O varken jag eller maken vill att barnen ska gå onödigt mkt på förskolan, men det ska ju ändå finnas en kontinuitet där känner jag.

    O ju mer jag tänker på det desto med undrar jag varför jag då ska betala heltidsplatser om nu de ska insistera på att barnet ska gå efter en mix av mitt och pappans schema vilket kan resultera i att de vissa veckor inte ens går mer än knappt 10 timmar.
  • AnkiC
    LejonSa skrev 2019-01-19 23:20:56 följande:

    Tack för svar.

    Då har ni det som barnens förskola då. Har vänner i andra kommuner där de inte alls har det så. Min bästa väninna är fsk pedagog o hon tyckte det lät märkligt och deras önskan från förskolans sida är att barnen helst ska komma senast 9 för att kunna vara delaktiga i den pedagogiska verksamheten och inte hamna utanför. Framförallt för de äldre barnen.

    Håller dock med om att den som börjar senast lämnar o tidigast hämtar. Tycker dock bara det känns märkligt att i mina barns fall så kommer de (om jag utgår från makens schema denna vecka t ex) gå 4 dagar i veckan knappt 2 timmar per dag då. Känns konstigt... o helt ärligt onödigt. Hade vi haft möjlighet då att ha mormor/farfar etc som hade kunnat ha dom så hade det ju helt klart varit ett bättre alternativ. Varför ska jag betala för en heltidsplats på förskolan liksom?


    Pedagogisk verksamhet sker under hela dagen och man måste inte börja kl. 9 för att ta del av den. Förskolor som tänker så bör tänka om. Barnet bör kunna få både sin tid hemma och pedagogisk tid på förskolan oavsett vilka tider de går. Förskolan är inte så livsviktig att man måste lämna sina små barn i onödan. Familjetiden är viktigare. Som sagt innan så för 5-åringar som har skolförberedande verksamhet kan det vara bra att lämnas på på fm, inte de mindre. Dessutom låter det konstigt att låta barn gå mer än nödvändigt när det råder lärarbrist, vikariebrist och överfulla grupper men det är en annan diskussion.

    Att lämnas endast två timmar är inte bra heller såklart. Där ser vi till barnets bästa och utökar tiden. 4 timmar är ett bra minimum.
  • LejonSa
    MrsAJ88 skrev 2019-01-19 23:34:23 följande:

    Jag arbetar ganska oregelbundet med exempelvis nattjoursveckor då och då, då jag arbetar varannan natt. Vi har alltid lagt förskoleschemat dag för dag efter våra arbetstider varför också dotterns tider varierar kraftigt. Aldrig slagit mig att man skulle göra på något annat vis. Dock har förskolan önskat att vi ex. lämnar kl 11 istället för 12 för att inte komma mitt i maten/vilan osv, tycker att det fungerar bra med oregelbundet schema iaf för oss.


    Kanske bara är jag som tycker det verkar märkligt som sagt. Jag kan ju köpa om det bara var ett schema de utgick från (om jag förstod ditt inlägg korrekt så utgår ni från ditt schema bara?) men nu ska vi utgå från både mitt o makens vilket innebär att barnen då knappt går 2 h på förskola vissa dagar och det känns ju väldigt märkligt. Att de lämnas en-två timmar senare eller hämtas 1-2 timmar lite då o då tidigare känns ju vettigt och bra. Men att t ex på en hel vecka (om vi tar denna vecka som exempel) gå knappa 10 h o då bli lämnas kl 12-13 känns jättekonstigt men så uppfattade jag att de ville ha det. Känns konstigt.
  • LejonSa
    MrsAJ88 skrev 2019-01-19 23:34:23 följande:

    Jag arbetar ganska oregelbundet med exempelvis nattjoursveckor då och då, då jag arbetar varannan natt. Vi har alltid lagt förskoleschemat dag för dag efter våra arbetstider varför också dotterns tider varierar kraftigt. Aldrig slagit mig att man skulle göra på något annat vis. Dock har förskolan önskat att vi ex. lämnar kl 11 istället för 12 för att inte komma mitt i maten/vilan osv, tycker att det fungerar bra med oregelbundet schema iaf för oss.


    Och tillägger att jag då hämtar senast 15 när de lämnats 12-13.
Svar på tråden Förskola - vilket schema bör följas?