• shift

    Hur får man in mer djur i sitt liv trots allergi?

    Har alltid haft en stor kärlek för djur, och skulle för allt i världen vilja adoptera ett husdjur. Problemet är att både jag och min man är allergiska. Eftersom vi tidigare "provnosat" på allergivänligare kattraser och reagerat, och min man reagerar över allergivänligare hundraser, känns detta som en dröm som tyvärr ligger långt borta. 

    Min fråga är därför: Finns det något sätt man kan få djur att bli mer närvarande i sitt liv trots allergi? Ös gärna på med idéer!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-20 08:00
    Har börjat fundera i banorna av att volontärarbeta på ett hem med herrelösa katter, men då vi börjat fundera på att skaffa barn snart och det känns som att det kanske inte är den bästa idén p.g.a. eventuell exponering för toxoplasmos.

    Har också börjat fundera kring att arbeta på djurparker, djursjukhus och liknande, men som ekonom får man nog inte så mycket kontakt med djuren ändå kanske, haha! Finns inte heller djurparker i närheten av där jag bor, annars hade det ju varit drömmen att gå från sitt kontorsarbete och klappa djuren i barnens zoo innan man går hem för dagen ;)
  • Svar på tråden Hur får man in mer djur i sitt liv trots allergi?
  • Anonym (Hanna)

    Har ni provat sphynx? De är väldigt härliga och har otroligt mycket personlighet!

  • EmberEyes
    Anonym (Hanna) skrev 2019-01-20 06:29:56 följande:

    Har ni provat sphynx? De är väldigt härliga och har otroligt mycket personlighet!


    Sphynx är inte en allergivänlig ras, ingen skillnad i mängden allergener som produceras av denna rasen än en perser. (Håller dock med om att det är mycket personlighet i "liten" förpackning!)

    TS,
    Har ni funderat på att bli dagmatte/husse?
    Kanske erjbuda att ta hand om andra personers katter i deras eget hem vid resor (då får du/ni komma dit 2gg/dag).
    Beroende på hur allvarliga era symtom är kanske ni kan ta hand om hund i ert eget hem när husse/matte far bort?
    Eller "ragga hundar i parken"? Jag har en granne som regelbundet lånar min valp för att gå ut och leka med.
  • shift
    Anonym (Hanna) skrev 2019-01-20 06:29:56 följande:

    Har ni provat sphynx? De är väldigt härliga och har otroligt mycket personlighet!


    Tack för tipset! Vi har inte provat sphynx eftersom de har samma allergenmängd som andra kattraser (precis som EmberEyes skrev), men har du någon erfarenhet av att den rasen fungerat för allergiker? Vi har "bara" provnosat på sibiriska katter, men tyvärr har det inte fungerat trots att de generellt sätt sägs ha en mindre allergenmängd än andra katter. 
  • OlgaElvira

    Kan allergivaccination vara ett alternativ för er? Det är en behandling som kan några år, osäker om vården beskostarcdrtta. Men kan vara värt att undersöka möjligheten. Såvitt jag vet då finns det för behandling av pollenallergi och kattallergi

  • Anonym (...)

    Läste om ett schampo som tydligen har fungerat för många allergiker. Dom hade inte kunnat haft djuren men när dom använder detta schampo så funkar det.

    Sen mitt ex var fruktansvärt allergisk. Vi kunde bara vara hos våra vänner med djur en kort stund då katten inte ens var i samma rum blev han jätte allergisk. Sen tog han allergi spruta, och han kunde ha katten i knät, jag vet även att han sen skaffade hund med sin nuvarande.

  • shift
    Don3 skrev 2019-01-20 06:50:43 följande:

    Vietnamesiskt hängbukssvin är bra för allergiker. Man bör dock bo i hus.


    Åh vad kul! Trodde grisar var allergiframkallade också, men jag hade gärna adopterat ett hängbukssvin om det hade fungerat. Däremot dröjer det nog ett par år innan vi skaffar hus, men bra idé att hålla i bakhuvudet tills dess!
  • EmberEyes

    Förresten, har ni funderat på och provsniffat andra djur?
    Kanin, hamster, chinchilla, osv? Hur är det med fågel? Undulater och papegojor är ju otroligt smarta och sociala. Jag är inte insatt alls på fågelsidan, men det finns säkert fler sorter som kan vara härliga som husdjur.

  • shift
    EmberEyes skrev 2019-01-20 06:54:25 följande:
    Sphynx är inte en allergivänlig ras, ingen skillnad i mängden allergener som produceras av denna rasen än en perser. (Håller dock med om att det är mycket personlighet i "liten" förpackning!)

    TS,
    Har ni funderat på att bli dagmatte/husse?
    Kanske erjbuda att ta hand om andra personers katter i deras eget hem vid resor (då får du/ni komma dit 2gg/dag).
    Beroende på hur allvarliga era symtom är kanske ni kan ta hand om hund i ert eget hem när husse/matte far bort?
    Eller "ragga hundar i parken"? Jag har en granne som regelbundet lånar min valp för att gå ut och leka med.

    Tack så jättemycket för tipsen! Dagmatte blir nog svårt eftersom jag snart går från att plugga till att börja jobba vanliga kontorstider. Däremot är jag gärna kattvakt och går ut med andras hundar. Kan inte komma på så många i min direkta vänskapskrets som behöver hjälp med detta just nu, men får fundera vidare på det och se om jag kan hitta något att fråga!

Svar på tråden Hur får man in mer djur i sitt liv trots allergi?