• elinile

    Hatar min kropp, hatar mitt beroende, mår skit...

    4-barnsmamma, 38 år, 154 cm lång, drygt 70 kilo tung... känns som jag har noll tid till träning, jobbar bara dryga 40% men en del kvällar o helger.

    Vräker i mig sött o onyttigt VARJE dag, inte minst på jobbet där det finns en massa gott att köpa. Jobbar i en ICA-butik. Vi snackar munkar, wienerbröd, kakor, godis... VARJE dag jag jobbar.

    Gör försök att ändra min kost, men det håller max ett par dagar, oftast bara några timmar.

    Jag är så less på att känna mig fet o ofräsch, är inne i en riktig livskris. Sur o tvär mest hela tiden. Åh, snart dags för en hel dag på jobbet, en söndag.. blä...

    Ge mig era bästa tips, om det finns fler som jag därute som faktiskt lyckats komma ur sockerträsket.

  • Svar på tråden Hatar min kropp, hatar mitt beroende, mår skit...
  • Gizmo

    Ta bort en sötsak i taget, trappa ned sockerintaget.
    Motionera mera, promenader med barnen istället för att åka buss. 

  • Kelsson1

    För mig fungerar endast total avhållsamhet från socker.
    Jobbigt i ungefär en vecka sedan släpper det och vilken frihet det är!
    Bäst fungerar jag personligen på lchf där även allt smygsocker (inklusive frukt) som kan underhålla sockerberoendet tas bort.

  • Marcus Johnsson

    När det gäller socker och att man känner att man kanske är beroende ska man utesluta socker från sin kost helt, punkt slut.


    sötsuget ramlar på en oftast när man är hungrig, så att ha bra matvanor där man äter med 3-4 timmars mellanrum är att rekommendera när man pratar sockerberoende. Och detta ska man göra för att hålla sitt blodsocker på en jämn nivå för att undvika blodsockerfall då suget griper tag i en igen. 


    Socker är en ohygglig vana och det är svårt att hålla sig ifrån, men är man tillräckligt disciplinerad så får man alltid mera tillbaks, det låter på dig som att du behöver motivation och kanske nån som tror på dig!


    Jag gör som alltid att länka till min hemsida och min mail där du kan kontakta mig för mer information, jobbar nämligen som livsstilsrådgivare.


    www.klradgivning.se   Kontakt@klradgivning.se


     

  • BeautifulLiz

    Tvärsluta är mitt råd.
    Det gjorde jag och det är många, många år sedan.

    Det var jobbigt kanske i en vecka, sen har åren rullat på. Glad

  • tankfull

    Jag tycker att du ska börja med att ersätta det goda med något som också är gott men mindre onyttigt. Rökare har bättre chans att sluta röka om de tar nikotintuggummi eller plåster så du kanske behöver lite hjälp på traven också. Jag blir rastlös ibland och vill ha saker att tugga på och då tuggar jag i mig kex (som inte är sockriga), riskakor, nötter och kanelknäcke. Ibland popcorn och linschips. Jag dricker en del te eller silverte bara för bukfyllan. Det hjälper att ha något att göra hela tiden också helst. Jag tror hursomhelst att det är svårt att bara sluta äta goda grejer för det är själva vanan att äta som du behöver trappa ned på också. De sakerna jag räknade upp är i alla fall bättre än kakor och godis att äta så det är en bra början. Om du sedan går ned lite så kanske du kan sluta knapra så smått också, man får ju motivation av att tappa i vikt! Önskar dig lycka till!

Svar på tråden Hatar min kropp, hatar mitt beroende, mår skit...