• Barajag12345

    Bröstpump?

    Bebisen kommer om någon månad och förhoppningen är att jag kan amma.

    Funderar nu på vilken bröstpump som bör inhandlas.

    Har ni några tips?

  • Svar på tråden Bröstpump?
  • Anotherone

    Jag hade köpt en Avent, hörde bara gott om den. Men sen funkade det inte alls utan jag hyrde en elektronisk pump via sjukhuset.

  • IceKitten

    Beror lite på... Först bör du ju välja om du vill ha en manuell eller elektrisk. Beror väl mest på hur ofta du tänker pumpa. De manuella är jobbiga om du ska pumpa mycket men betydligt billigare.

    Medela är ett väldigt populärt märke. Jag tycker de har fungerat mycket bra.

  • värmlandsjänta

    hej! får jag lägga mig i och fråga hur tankarna går kring att ha pump över huvudtaget eller inte? är det för att bli mer "fri" och att t.ex. pappan kan ge mat ibland?

  • LukasVincent

    Meleda elektisk bröstpump hade hag och var jättenöjd!

    Om du kommer pumpa mycket så är två ?trattar? eller vad man kallar de för att föredra!

  • LukasVincent
    LukasVincent skrev 2019-01-20 22:38:28 följande:

    Meleda elektisk bröstpump hade hag och var jättenöjd!

    Om du kommer pumpa mycket så är två ?trattar? eller vad man kallar de för att föredra!


    Sorry... Medela swing hette min pump. Kan bara tala gott om den!
  • Anonym (H)
    värmlandsjänta skrev 2019-01-20 21:49:51 följande:

    hej! får jag lägga mig i och fråga hur tankarna går kring att ha pump över huvudtaget eller inte? är det för att bli mer "fri" och att t.ex. pappan kan ge mat ibland?


    Undrar detsamma?
  • Anonym (Nina)

    Beemo har jag. Elektrisk pump för en rätt liten peng, som ändå funkar bra!

  • Barajag12345
    värmlandsjänta skrev 2019-01-20 21:49:51 följande:

    hej! får jag lägga mig i och fråga hur tankarna går kring att ha pump över huvudtaget eller inte? är det för att bli mer "fri" och att t.ex. pappan kan ge mat ibland?


    Nej, inte av den anledningen.
    Många av mina nära och kära har haft problem med amning och förespråkade pump för att minska stressen. Flera kunde inte få ut någon mjölk emellanåt när barnet låg precis vid bröstet, men det gick andra tider under dagen, då de pumpade. 

    Inte för att jag förstår vad min anledning ska ha för betydelse, när jag ber om tips på vilken pump folk föredrar...
  • Anonym (H)
    Barajag12345 skrev 2019-01-21 07:58:14 följande:

    Nej, inte av den anledningen.

    Många av mina nära och kära har haft problem med amning och förespråkade pump för att minska stressen. Flera kunde inte få ut någon mjölk emellanåt när barnet låg precis vid bröstet, men det gick andra tider under dagen, då de pumpade. 

    Inte för att jag förstår vad min anledning ska ha för betydelse, när jag ber om tips på vilken pump folk föredrar...


    Som mkt kunnig inom amning så rekommenderar jag dig att inte alls köpa någon pump i förväg. De allra allra flesta behöver inte pumpa en gång under sin amningsperiod och skulle du behöva en är det enkelt att hyra en elpump då.
  • Omstart2019
    värmlandsjänta skrev 2019-01-20 21:49:51 följande:

    hej! får jag lägga mig i och fråga hur tankarna går kring att ha pump över huvudtaget eller inte? är det för att bli mer "fri" och att t.ex. pappan kan ge mat ibland?


    Jag vill ha en för att pappan ska kunna t ex ta bebisen och åka hem till sin familj ett par timmar (som bor några mil bort), även om inte jag är med. Och man kanske t o m vill lyxa till det med en fika på stan nån gång utan bebis, min sambo skulle gladeligen ta lite tid ensam med honom. Skulle inte vilja vara utan bröstpump!
  • joannaq

    Ang anledning vad är det för fråga och vad har ni med det att göra?

    Sen ang pump.. Kan säga av egen erfarenhet att det är jätte bra att ha en pump hemma, jag köpte dock den billigaste som man har för hand. Och va så glad att jag gjorde det när jag en kväll fick mjölkstockning och feber. Mitt barn orkade inte suga så det försvann och då va det jätte bra med en pump att hjälpa till med. Sen kan det vara att man har jätte mycket mjölk och behöver även tömma lite när barnet tex sover, just för att lätta lite på trycket.

    Lycka till med amningen :)

  • värmlandsjänta

    hej igen och ursäkta om min fråga lät anklagande, det var absolut inte meningen... är bara intresserad om hur folk resonerar kring pumpning för att jag vill lära mig samt höra olika åsikter/tankar/erfarenheter. det är så lät att feltolka text.

  • Anonym (H)
    joannaq skrev 2019-01-21 21:56:14 följande:

    Ang anledning vad är det för fråga och vad har ni med det att göra?

    Sen ang pump.. Kan säga av egen erfarenhet att det är jätte bra att ha en pump hemma, jag köpte dock den billigaste som man har för hand. Och va så glad att jag gjorde det när jag en kväll fick mjölkstockning och feber. Mitt barn orkade inte suga så det försvann och då va det jätte bra med en pump att hjälpa till med. Sen kan det vara att man har jätte mycket mjölk och behöver även tömma lite när barnet tex sover, just för att lätta lite på trycket.

    Lycka till med amningen :)


    Fast skit du i om vad man frågar. Det är vida känt att oerfarna förstagångsföräldrar köper på sig en hel massa onödigt skit som sen aldrig används. Köp en pump när det behövs istället!
  • joannaq
    Anonym (H) skrev 2019-01-21 22:13:12 följande:

    Fast skit du i om vad man frågar. Det är vida känt att oerfarna förstagångsföräldrar köper på sig en hel massa onödigt skit som sen aldrig används. Köp en pump när det behövs istället!


    Oj va kaxig man kan va när man är anonym!
Svar på tråden Bröstpump?