• Nyfiken90

    IVF Hur löser man allt praktiskt?

    Hej!

    Jag och min sambo funderar över att ta hjälp med ivf.

    Vi har en dotter sen innan som vi fick hjälp med via insemination dock i vår hemstad som lagt ner.

    Nu måste vi pendla ca 10 mil till Malmö till närmsta privata ivf klinik.

    Hur löser man hela ivf karusellen praktiskt?

    Med arbete, förskola osv?

    Hur har ni lagt fram det till er chef och hur har ni löst det med förskola/passning av nuvarande barn när ni försökt få syskon? Ledighet eller sjukskrivning?

    Tacksam för alla svar jag kan få. Vi är lite oroliga och det känns som ett så enormt projekt? Vi vill vara förberedda innan vi tar oss än detta.

  • Svar på tråden IVF Hur löser man allt praktiskt?
  • Anonym (Inte kunnig)

    Jag kan tyvärr inte svara på några frågor bortsett från att om ni tar ledigt så måste erat barn vara hemma med er.

    Lediga föräldrar = lediga barn.

    Så om jag vore er så skulle jag ha sjukskrivit mig

  • Anonym (Arbetsgivare)

    Ni får ta era semesterdagar, alt bara du som ska bära barnet tar ledigt.

    Företagen ni jobbar på ska inte behöva förlora på detta.

    Barnomsorgen, vet ej men Malmö stad har tidigare varit återhållsamma.

  • Nyfiken90

    Okej...

    Har ni gjort ivf? Och hur gick ni isåfall själv tillväga?

    Från start till slut . Gärna så förklarligt som möjligt.

    Borde man inte få sjukskriva sig med tanke på att barnlöshet är en sjukdom i sig? Inget man valt att leva med..

  • Anonym (Inte kunnig)
    Nyfiken90 skrev 2019-01-20 16:47:10 följande:

    Okej...

    Har ni gjort ivf? Och hur gick ni isåfall själv tillväga?

    Från start till slut . Gärna så förklarligt som möjligt.

    Borde man inte få sjukskriva sig med tanke på att barnlöshet är en sjukdom i sig? Inget man valt att leva med..


    Du kan sjukskriva dig vid ivf behandling men efter 1 vecka behöver du läkarintyg.

    Om din man/sambo inte kan sjukskriva sig och måste be om ledigt så måste barnet vara hemma från förskola.

    Jag har inte gjort IVF men min kompis har och hon var sjukskriven 1 vecka under/efter behandling.
  • Jag är bara jag
    Nyfiken90 skrev 2019-01-20 16:47:10 följande:
    Okej...

    Har ni gjort ivf? Och hur gick ni isåfall själv tillväga?
    Från start till slut . Gärna så förklarligt som möjligt.

    Borde man inte få sjukskriva sig med tanke på att barnlöshet är en sjukdom i sig? Inget man valt att leva med..
    Nej, du får självklart inte sjukskriva dig. Semester eller obetald ledighet är det som gäller. Ofrivillig barnlöshet räknas som sjukdom, men då saknar man barn helt- det gör inte du. Dessutom är det endast från behandlingssynpunkt det räknas som sjukdom- inte vad gäller sjukskrivning.

    Om det finns en privat gynläkare där du bor eller lite närmare än IVF-kliniken kan ni göra distansbehandling, Då gör du VUL hemmavid istället för på kliniken. Annars är det ju bara 2-3 max 4 dagar det handlar om- 1-2 VUL, ÄP-dagen och ET-dagen.
  • Nyfiken90

    Okej. Så det behövs inte fler lediga dagar än ca 4 dagar då?

    Så jag får inte lov att sjukskriva mig alls under tiden jag gör behandlingen? För om jag inte minns fel så behöver man "vila" efter insättning av ägg?

    Jag förstår inte hur jag ska förklara för min chef. För det kan ju kanske bli att jag behöver åka på behandling på arbetstid. Hur löser man det?

  • Nyfiken90

    Kan tillägga att på mitt jobb kan jag inte bara ta ledigt från en dag till en annan. Jag behöver ha framförhållning innan ledighet.

  • Jag är bara jag
    Nyfiken90 skrev 2019-01-20 17:10:06 följande:
    Okej. Så det behövs inte fler lediga dagar än ca 4 dagar då?
    Så jag får inte lov att sjukskriva mig alls under tiden jag gör behandlingen? För om jag inte minns fel så behöver man "vila" efter insättning av ägg?

    Jag förstår inte hur jag ska förklara för min chef. För det kan ju kanske bli att jag behöver åka på behandling på arbetstid. Hur löser man det?
    Nej, max 4 lediga dagar. Du får datumen flera dagar före det är dags. Man måste inte alls vila efter insättning, man kan jobba dagen efter. Man behöver inte ens ta det särskilt lugnt samma dag. Gjort 10 insättningar och gått promenader, åkt tåg samma dag och flyg dagen efter och har 2 barn.
  • Nyfiken90
    Jag är bara jag skrev 2019-01-20 17:21:22 följande:

    Nej, max 4 lediga dagar. Du får datumen flera dagar före det är dags. Man måste inte alls vila efter insättning, man kan jobba dagen efter. Man behöver inte ens ta det särskilt lugnt samma dag. Gjort 10 insättningar och gått promenader, åkt tåg samma dag och flyg dagen efter och har 2 barn.


    Okej. Tack få vet jag iaf lite mer kring det med ledighet.
Svar på tråden IVF Hur löser man allt praktiskt?