• Äldre 20 Jan 18:20
    4991 visningar
    20 svar
    20
    4991

    Var får jag ta med mig på min födelsedag till jobbet!

    Hej,
    jag ska fylla år snart i februari. Jag undrar vad kommer jag ta med mig till mina kollegoa ? nånting sött och gott ? det här r första jobbet för mig det därföre jag har ingen aning om detSkäms kan ni lägga några förslag om det?


    anonym
  • Svar på tråden Var får jag ta med mig på min födelsedag till jobbet!
  • Äldre 20 Jan 18:25
    #1
    +1

    Prova... en tårta?

  • Äldre 20 Jan 18:29
    #2

    jag tänkte på tårtan faktiskt men jag visste inte om den skulle vara rätt val.


    anonym
  • Äldre 20 Jan 18:33
    #3
    +1
    AHAS skrev 2019-01-20 18:20:46 följande:

    Hej,
    jag ska fylla år snart i februari. Jag undrar vad kommer jag ta med mig till mina kollegoa ? nånting sött och gott ? det här r första jobbet för mig det därföre jag har ingen aning om detSkäms kan ni lägga några förslag om det?


    Det finns inta regler på samma sätt som på skolor då vuxna människor kan hålla koll på vad de får och inte får äta själva  


    Däremot kan det vara bra att kolla av lite, tex hade jag med mig en sockrig lactos bomb med botten av sockerkaka.... Inget farligt med en glasstårta tänkta jag Men        vad jag inte tänkte på var att bland mina 8 kollegor hade jag 1 diabetiker, 1 som bara åt GI, 1 som var glutenintolerant, 2 som inte tålde laktos och 1 som var allergisk mot ägg.... Så jag gjorde en stor tårta för 8... och så var vi bara 2 som kunde äta den :-P 


    Så kolla med dina kollegor helt enkelt vad de äter så kan du planera vad du skall ta med dig efter det! Och kom ihåg att fruktsallad är underskattat (Det har blivit det jag kört med mina kollegor efter första misslyckandet :-P tillsammans med laktosfri grädde) 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Äldre 20 Jan 18:33
    #4
    +1
    Tow2Mater skrev 2019-01-20 18:25:08 följande:

    Prova... en tårta?


    jag provar Glad
    anonym
  • Äldre 20 Jan 18:41
    #5
    +1
    Coccolina skrev 2019-01-20 18:33:26 följande:

    Det finns inta regler på samma sätt som på skolor då vuxna människor kan hålla koll på vad de får och inte får äta själva  


    Däremot kan det vara bra att kolla av lite, tex hade jag med mig en sockrig lactos bomb med botten av sockerkaka.... Inget farligt med en glasstårta tänkta jag Men        vad jag inte tänkte på var att bland mina 8 kollegor hade jag 1 diabetiker, 1 som bara åt GI, 1 som var glutenintolerant, 2 som inte tålde laktos och 1 som var allergisk mot ägg.... Så jag gjorde en stor tårta för 8... och så var vi bara 2 som kunde äta den :-P 


    Så kolla med dina kollegor helt enkelt vad de äter så kan du planera vad du skall ta med dig efter det! Och kom ihåg att fruktsallad är underskattat (Det har blivit det jag kört med mina kollegor efter första misslyckandet :-P tillsammans med laktosfri grädde) 


    Det var jätte viktig för mig att visste det att finns inte regler på det och man får vara flexible och kan kolla med kollegorna. tack så mycketGlad
    anonym
  • Anonym (,)
    Äldre 20 Jan 18:51
    #6
    +3

    Hej, jag skulle bli jätteglad om någon tog med tårta till jobbet.
    Men nu för tiden ska alla bete sig som griniga treåringar när det gäller att äta.
    Det finns de som inte äter socker, mjöl , ägg. Då nöjer de sig inte med att tacka nej utan man börjar grina för att man inte får något efter just mina önskemål.

  • Äldre 20 Jan 18:58
    #7
    +1

    Finns inga sådana regler. Man tar med sig det man själv vill bjuda på som exempelvis en tårta, och de som vill äta tårta äter och de andra låter bli. Omöjligt att tillgodose allas behov och smak på en arbetsplats. Den ena är gluten allergiker, den andra bantar, den tredje tål inye mjölk och den fjärde hatar citrus...

  • Äldre 20 Jan 19:08
    #8
    +1
    Anonym (,) skrev 2019-01-20 18:51:34 följande:

    Hej, jag skulle bli jätteglad om någon tog med tårta till jobbet.

    Men nu för tiden ska alla bete sig som griniga treåringar när det gäller att äta.

    Det finns de som inte äter socker, mjöl , ägg. Då nöjer de sig inte med att tacka nej utan man börjar grina för att man inte får något efter just mina önskemål.


    BS. Vi har fika på jobbet varje vecka (från jobbet) som jag inte kan äta pga diabetes. Jag låter helt enkelt bli att gå dit. Bara för att du känner några som uppför sig så behöver du inte dra alla över en kam.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Anna)
    Äldre 20 Jan 19:09
    #9
    +1

    Det finns dem som inte tål gluten, laktos, bantar, etc men är ju omöjligt att tillgodose allas behov. Det betyder inte att du inte ska bjuda, gör din favorittårta och ta med, dem som vill tar av den, de andra får vara utan. Annars skulle jag uppskatta en fruktsallad också, med eller utan glass.

  • Äldre 20 Jan 21:05
    #10
    +1

    På min arbetsplats är det ca 60 personer jag jobbar med, och ca 10 på min egen avdelning. Jag brukar köpa t. ex. wiener-längder så det räcker till alla, och tårta till egna gruppen.

  • Anonym (**)
    Äldre 20 Jan 21:58
    #11
    +1

    Normalt sett firar man inte sin födelsedag på jobbet, men vill du bjuda dina kollegor på fika så ta med vad du vill bjuda på, sen är det upp till dem om de vill äta.

  • Anonym (give me cake)
    Äldre 20 Jan 23:13
    #12
    +1
    Anonym (**) skrev 2019-01-20 21:58:01 följande:

    Normalt sett firar man inte sin födelsedag på jobbet, men vill du bjuda dina kollegor på fika så ta med vad du vill bjuda på, sen är det upp till dem om de vill äta.


    Det är väl väldigt olika beroende på arbetsplatsen så finns inget "normalt" annat än vad som är normalt på den arbetsplatsen man är på. Jag har haft fler arbetsplatser där det är vanligt att man bjuder på något när man fyller år än där man inte gör det... 


    Bäst har varit de där chefen står för firandet när någon fyller år (mao ingen tog med sig något utan chefen fixade det varje gång någon fyllde år

  • Äldre 20 Jan 23:20
    #13
    +1

    På mitt jobb brukar det uppskattas om man gjort något smarrigt själv och tar med och bjuder på, kan vara allt möjligt! Tex brownies, muffins, chokladbollar, tårta, banankaka... Har också hänt att folk haft med sig en skål med karameller eller något fikabröd/juice till fredagsfrukosten :) Kan vara vad som helst i princip, brukar uppskattas att man har med något bara :)

  • Anonym (jolie­)
    Äldre 20 Jan 23:38
    #14
    +1

    Allt utom något med nötter. Många platser är ju nötfria idag.

    Kan ju vara smart att ha laktosfri också och eventuellt glutenfri, men det är inget måste.

    Om det är en stor arbetsplats så hade jag nog valt 2 tårtor där en är vanlig och en laktos/gluten. Vill du inte baka själv så finns det jättegoda att köpa.
    Om ingen är laktosintolerant eller inte tål gluten så kan ju alla äta av båda ändå.

  • Anonym (**)
    Äldre 20 Jan 23:47
    #15
    Anonym (give me cake) skrev 2019-01-20 23:13:11 följande:

    Det är väl väldigt olika beroende på arbetsplatsen så finns inget "normalt" annat än vad som är normalt på den arbetsplatsen man är på. Jag har haft fler arbetsplatser där det är vanligt att man bjuder på något när man fyller år än där man inte gör det... 


    Bäst har varit de där chefen står för firandet när någon fyller år (mao ingen tog med sig något utan chefen fixade det varje gång någon fyllde år


    Ok, säger du det så. Jag har iaf aldrig varit med om det.

    Jag har 44 underställda på min avdelning, känns som jag i så fall skulle få lägga halva min arbetstid på att fixa fikabröd och uppdatera kalendern med vem som fyller år när.
  • Anonym (give me cake)
    Äldre 21 Jan 00:21
    #16
    Anonym (**) skrev 2019-01-20 23:47:14 följande:
    Ok, säger du det så. Jag har iaf aldrig varit med om det.

    Jag har 44 underställda på min avdelning, känns som jag i så fall skulle få lägga halva min arbetstid på att fixa fikabröd och uppdatera kalendern med vem som fyller år när.

    Ja du...... Om det är så jobbigt att lägga in sina medarbetare i kalendern med födelsedagar..... Handla kaffebröd eller tårta på vägen... Eller delegera det. Alla chefer gör inte så men jag har varit med om det både på platser med 10 anställda och med 50 anställda. När det varit flera så har det slagits ihop så vi fick tårta på fredagarna och så slog de ihop de som fyllde år samma vecka Så varje vecka tårta och så firade man de som fyllt år under veckan :-P 


    De cheferna som firade sina anställda var rent generellt väldigt poppis.... Kändes som de såg och brydde sig liksom!  Finns så klart andra sätt för att vara en bra chef men det var ett trevligt sätt iallafall! 


    Men ja det har inte varit det vanligast. Vanligast har varit att man själv tagit med sig när man fyller år. Sen har jag haft några arbetsplatser där man inte gjort något, vare sig tagit med själv eller att chefen/arbetsplatsen ordnat något. 

  • Anonym (give me cake)
    Äldre 21 Jan 00:23
    #17
    Anonym (**) skrev 2019-01-20 23:47:14 följande:
    Ok, säger du det så. Jag har iaf aldrig varit med om det.

    Jag har 44 underställda på min avdelning, känns som jag i så fall skulle få lägga halva min arbetstid på att fixa fikabröd och uppdatera kalendern med vem som fyller år när.
    kan ju även tillägga att de haft budget från företaget alternativt att alla anställda lagt en slant om året till en "tårtfond" ... Enda chefen som stod för det helt själv hade bara 4 anställda så det blev inte så dyrt då.  
  • Anonym (Tja)
    Äldre 21 Jan 09:05
    #18
    AHAS skrev 2019-01-20 18:20:46 följande:

    Hej,
    jag ska fylla år snart i februari. Jag undrar vad kommer jag ta med mig till mina kollegoa ? nånting sött och gott ? det här r första jobbet för mig det därföre jag har ingen aning om detSkäms kan ni lägga några förslag om det?


    Kan du inte fråga en kollega? Här brukar vi ibland, definitivt inte alltid, ta med en tårta eller kanelbullar. På min mans arbetsplats bantar alla eller äter GI eller 5:2 så där struntar de i det numera.
  • Anonym (Tja)
    Äldre 21 Jan 09:07
    #19
    Anonym (,) skrev 2019-01-20 18:51:34 följande:

    Hej, jag skulle bli jätteglad om någon tog med tårta till jobbet.
    Men nu för tiden ska alla bete sig som griniga treåringar när det gäller att äta.
    Det finns de som inte äter socker, mjöl , ägg. Då nöjer de sig inte med att tacka nej utan man börjar grina för att man inte får något efter just mina önskemål.


    Alternativt börjar föreläsa för de andra hur onyttigt de äter och hur förstörda deras kroppar blir. Jättekul att höra medan man äter, NOT.
  • Äldre 21 Jan 21:55
    #20

    Jag tycker att jag har koll på det nu. Jag tänker att fråga efter en tårta som är laktosfri och gluten fri. Svårt att kolla med mina kollegor för att vi är många och varierar varje dag, så vi jobbar på olika ställe. Iaf det kommer ta med mig något sött och Gott.????

    Det var första inlägg på familjeliv och jag blev super glad ???? att ni har varit aktiva i tråden


    anonym
Svar på tråden Var får jag ta med mig på min födelsedag till jobbet!