• Mongoliet

    Går det att få info på sin kirurg om denne har gjort misstag?

    Är det offentlig info?

  • Svar på tråden Går det att få info på sin kirurg om denne har gjort misstag?
  • Aniiee

    vaddå info? Vad för info vill du ha och vad ska du göra med den? Om kirurgen har opererat fel eller något så ska du anmäla till patientnämnden (eller vad det heter nuförtiden), och inte hålla på och rota i det privat.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Mongoliet
    CarinaL26 skrev 2019-01-21 14:19:59 följande:

    Hur tänker du använda informationen? Är du felbehandlad eller rädd för att bli?


    Rädd för att bli. En handkirurg i Malmö opererade fel hand i höstas. Alla har alltid sagt att de är i världsklass i Malmö. Känns inte så världsklass.
  • K Kalle
    Aniiee skrev 2019-01-21 13:45:10 följande:

    vaddå info? Vad för info vill du ha och vad ska du göra med den? Om kirurgen har opererat fel eller något så ska du anmäla till patientnämnden (eller vad det heter nuförtiden), och inte hålla på och rota i det privat.


    Jag skulle precis som TS vilja veta om den som ska operera mig gjort misstag tidigare. Här där jag bor VET jag att det finns åtminstone två kirurger med massor av prickar. Enda anledningen till att de jobbar kvar är att man inte kan få tag på några andra (bor i Norrland).
  • FtS70

    Jag känner till den händelsen: Ansvaret låg inte hos kirurgen. Du behöver INTE oroa dig. Modern handkirurgi är fantastisk.

  • Mongoliet
    FtS70 skrev 2019-01-22 09:24:41 följande:

    Jag känner till den händelsen: Ansvaret låg inte hos kirurgen. Du behöver INTE oroa dig. Modern handkirurgi är fantastisk.


    Självklart ligger ansvaret på kirurgen. Det går inte att skylla på någon undersköterska/sjuksköterska som slarvat med märkningen av vilken hand. Jag vill bli opererad av en kirurg som vet vem jag är & som har kollat på min hand & vet vilken hand det handlar om innan han sätter kniven i den. Om fall likt detta inte går att skylla på kirurgen då känns sjukvården väldigt otrygg. Dessutom blev det väl komplikationer i den tidigare friska handen? Det var väl städarens fel?
  • FtS70

    Sorry, blandade ihop två olika fall. I fallet du syftar på låg ansvaret hos hela teamet med kirurgen som ytterst ansvarig. Så länge du är lucid och bär en handske på din friska hand bör du klara dig. 
       Att du skall få en kirurg som vill prata med dig och lära känna dig som patient är tyvärr att begära för mycket, det är trots allt kirurger vi talar om. Som min vördade kollega brukar säga: "ju äldre man blir, desto tråkigare blir det att prata med patienterna, man vill bara skära". Därav att han eftersträvar att söva patienterna i stället för att lokalbedöva. 

  • Mongoliet
    FtS70 skrev 2019-01-22 13:27:25 följande:

    Sorry, blandade ihop två olika fall. I fallet du syftar på låg ansvaret hos hela teamet med kirurgen som ytterst ansvarig. Så länge du är lucid och bär en handske på din friska hand bör du klara dig. 

       Att du skall få en kirurg som vill prata med dig och lära känna dig som patient är tyvärr att begära för mycket, det är trots allt kirurger vi talar om. Som min vördade kollega brukar säga: "ju äldre man blir, desto tråkigare blir det att prata med patienterna, man vill bara skära". Därav att han eftersträvar att söva patienterna i stället för att lokalbedöva. 


    Sorgligt. Hur kan Malmö ha haft så bracrenomeé fram tills nu?
Svar på tråden Går det att få info på sin kirurg om denne har gjort misstag?