• Äldre 21 Jan 14:30
    109 visningar
    7 svar
    7
    109

    Låg,mellan eller stor chans?

    Halloj! Vill börja med att säga att vi inte aktivt planerar barn men visste inte vart jag skulle lägga denna tråd och har inte varit speciellt aktiv sedan vi planerade vår dotter. Hur som har en dotter på 1,5 år och vi vill ha ett syskon till henne men planen är lite längre fram då jag precis börjat studera, så kortfattat inte riktigt rätt tidpunkt just nu. Jag har ännu inte satt i spiral (ska sätta in den nästa mens dvs 2/2). Denna månad har vi varit rätt korkade och inte riktigt tänkt på när jag har ÄL.. Vi har alltså haft sex 16/1 runt 23.00 och den 20/1 runt 02.00, idag när jag skulle boka in tiden kom jag att tänka på att kolla min menskalender och insåg då att ÄL enligt den skulle varit 19/1, fick lite smått panik och laddade ned 6 st till för att kolla och enligt 5 st skulle ÄL varit 19/1 och enligt 2 st skulle den varit 18/1. Förstår att ni inte magiskt kan veta när min ÄL varit eller hur stor chansen är att jag blivit gravid utav detta men känner att jag inte riktigt kan slappna av.. Min menscykel är 29 dagar och mensen brukar vara 5-6 dagar. Så letar förbryllat efter omöjliga svar.. Vad skulle ni tro, liten,mellan eller stor chans att jag kan vara gravid? Vill också tillägga att skulle detta ske så skulle jag inte vara ledsen då vi vill ha ett syskon men kanske stressad eftersom det inte är rätt tidpunkt just nu. Vet egentligen inte vad jag vill med detta inlägg mer än omöjliga svar.. 

  • Svar på tråden Låg,mellan eller stor chans?
  • Anonym (Kk)
    Äldre 21 Jan 14:38
    #1

    Ja du "råkade" glömma bort att du är fertil. Du vill ha en bebis och nu hoppas du att vi ska säga att du mest troligt blir gravid.

  • Anonym (A)
    Äldre 21 Jan 14:40
    #2
    +1

    Det är ungefär 25% chans per månad i snitt. Högre chans om du är väldigt ung, lägre om du är äldre.

  • Äldre 21 Jan 14:45
    #3

    Nej inte riktigt så är det.. Jag råkade glömma för att jag inte kollade exakt datum eftersom jag inte planerar, har en mensapp jag senast fyllde i oktober så sitter ärligt inte och kollar den varje gång jag har sex.eller mens för den delen. Sambon vill gärna ha barn nu så hade inte haft problem att erkänna att jag vill ha barn nu utan tycker inte tidpunkten stämmer in. Skulle jag inte bokat in insättning av spiral när jag ska ha min mens hade jag nog inte ens märkt att vi hade sex kring ÄL och ärligt talat hoppas jag att 3 dagar före ÄL och en dag efter är rätt låg chans då jag vill ha hunnit längre på min utbildning. Men väljer du att tro att jag vill ha barn men inte kan erkänna det så är det upp till dig och kan inte ändra din åsikt ändå :)
     

  • Äldre 21 Jan 14:47
    #4
    bebisdags skrev 2019-01-21 14:45:49 följande:

    Nej inte riktigt så är det.. Jag råkade glömma för att jag inte kollade exakt datum eftersom jag inte planerar, har en mensapp jag senast fyllde i oktober så sitter ärligt inte och kollar den varje gång jag har sex.eller mens för den delen. Sambon vill gärna ha barn nu så hade inte haft problem att erkänna att jag vill ha barn nu utan tycker inte tidpunkten stämmer in. Skulle jag inte bokat in insättning av spiral när jag ska ha min mens hade jag nog inte ens märkt att vi hade sex kring ÄL och ärligt talat hoppas jag att 3 dagar före ÄL och en dag efter är rätt låg chans då jag vill ha hunnit längre på min utbildning. Men väljer du att tro att jag vill ha barn men inte kan erkänna det så är det upp till dig och kan inte ändra din åsikt ändå :)
     


    Tack! Nu känns det lite bättre 25% är ju inte speciellt stor % och det var ju ändå 3 dagar innan ÄL (om man nu litar på apparna) och en dag efter vilket borde ge ännu längre % :)
  • Anonym (elli)
    Äldre 21 Jan 14:51
    #5
    +1

    Du får vänta och se om mensen dyker upp. Det finns en chans/risk med att du är gravid.

    Barnmorskan kommer inte sätta in spiralen om du inte är tvärsäker på att du inte är gravid.

    Skulle nog boka om tiden om jag var dig.

  • Äldre 21 Jan 14:55
    #6

    Vet ju att det är så men någonstans hoppades man på en magiskt svar som bara kunde säga Ja eller nej direkt Tungan ute Nä de kan man ju förstå, hon ville helst sätta in den under mens då det tydligen ska gå smidigast så kanske ska ringa och förklara läget och göra en eventuell bokning några dagar senare så man är säker innan. Känner lite samma otålighet på att få svar som när vi planerade dottern dock lite tvärtom denna gång. 

  • Äldre 21 Jan 14:57
    #7
    Anonym (A) skrev 2019-01-21 14:40:14 följande:

    Det är ungefär 25% chans per månad i snitt. Högre chans om du är väldigt ung, lägre om du är äldre.


    Oj råkade svara på mitt eget haha.. 


    Tack! Nu känns det lite bättre 25% är ju inte speciellt stor % och det var ju ändå 3 dagar innan ÄL (om man nu litar på apparna) och en dag efter vilket borde ge ännu längre % :)

Svar på tråden Låg,mellan eller stor chans?