• Anonym (Kaffedraken)

    Regler för återföring av fryst embryo vid landstings bekostad ivf

    Hej. Jag och sambon ska starta vår första ivf. Jag fyller 40 om ca 3 veckor och hinner bara med ett försök.

    Jag har fått lite olika bud vad som gäller vid återföring av eventuella embryon som går till frysen.

    Bekostar landstinget detta efter första försöket om man misslyckas?

    Hittar bara detta

    Ofrivilligt barnlösa par har möjlighet att få en behandlingsserie med upp till 3 IVF/ICSI - behandlingar under förutsättning att det kan anses medicinskt meningsfullt. I den händelse att behandlingarna resulterar i övertaliga befruktade ägg (embryon) som kan frysförvaras kan behandling med återföring av frys/tinade embryon ges. Sådan behandling (FER) ingår inte i maxgränsen på 3 behandlingar.

    Antingen bekostar landstinget inga FER alls, bara om man är under 40 eller återföring om det blir fler. Någon som vet?

  • Svar på tråden Regler för återföring av fryst embryo vid landstings bekostad ivf
  • Anonym (Kaffedraken)

    På vår klinik beskrev de följande: Ett äggplock + frysåterföringar av allt som går att frysa=1 försök. Dvs frysåterföringarna bekostas av landstinget om man ej blir gravid på färskförsöket, men de ?räknas inte? som ett nytt försök. Har man turen att få ut många befruktade ägg på ett plock har man alltså betydligt fler chanser än 3 att bli gravid på landstingsförsöken.

    Jag har dock ingen aning om din ålder kan påverka om frysförsöken ingår, men förhoppningsvis räcker det att ivf:en startat före åldersgränsen. I så fall borde frysåterföringarna kunna ingå om du får något till frysen. Med ålder verkar dock äggkvaliteten bli sämre, så det kan tyvärr finnas en ökad risk att inget är bra nog att frysa

  • Anonym (Kaffedraken)
    EttLitetSmultron skrev 2019-01-21 21:57:17 följande:

    På vår klinik beskrev de följande: Ett äggplock + frysåterföringar av allt som går att frysa=1 försök. Dvs frysåterföringarna bekostas av landstinget om man ej blir gravid på färskförsöket, men de ?räknas inte? som ett nytt försök. Har man turen att få ut många befruktade ägg på ett plock har man alltså betydligt fler chanser än 3 att bli gravid på landstingsförsöken.

    Jag har dock ingen aning om din ålder kan påverka om frysförsöken ingår, men förhoppningsvis räcker det att ivf:en startat före åldersgränsen. I så fall borde frysåterföringarna kunna ingå om du får något till frysen. Med ålder verkar dock äggkvaliteten bli sämre, så det kan tyvärr finnas en ökad risk att inget är bra nog att frysa


    Låter lovande! Jätte stort tack. Har frågat min klinik, livio, och de ska kolla upp det. Medveten om min ålder och kvalite. Men har ca 14 små blåsor nu innan start så håller hoppet uppe!
Svar på tråden Regler för återföring av fryst embryo vid landstings bekostad ivf