• Äldre 22 Jan 09:37
    610 visningar
    14 svar
    14
    610

    Vid vilken ålder bör en hund lärt sig att inte hoppa mot människor?

    Som rubriken lyder. Jag förstår att det är olika, men på ett ungefär?

  • Svar på tråden Vid vilken ålder bör en hund lärt sig att inte hoppa mot människor?
  • moaguu­un
    Äldre 22 Jan 09:48
    #1
    +1

    Men alltså, vadå bör? Det är något en får träna på vilket tar olika långtid för hundar att lära sig. Precis som att lära in sitt, ligg eller vad som helst.

  • Äldre 22 Jan 10:03
    #2
    moaguuun skrev 2019-01-22 09:48:49 följande:

    Men alltså, vadå bör? Det är något en får träna på vilket tar olika långtid för hundar att lära sig. Precis som att lära in sitt, ligg eller vad som helst.


    Ja, det förstår jag att det tar olika tid för olika hundar och att hunden måste tränas. Men en helt vanlig hund med helt normal fostran? 6 månader, 1 år, 2 år...? Vad kan man förvänta sig? När har det suttit på dina hundar, bara som exempel?
  • moaguu­un
    Äldre 22 Jan 10:13
    #3
    Mandelskorpan skrev 2019-01-22 10:03:31 följande:

    Ja, det förstår jag att det tar olika tid för olika hundar och att hunden måste tränas. Men en helt vanlig hund med helt normal fostran? 6 månader, 1 år, 2 år...? Vad kan man förvänta sig? När har det suttit på dina hundar, bara som exempel?


    Omöjligt att säga. Om man tränar varje dag låter det dock konstigt om det skulle ta flera år. Mina hundar har aldrig hoppat mot någon.
  • Äldre 22 Jan 10:23
    #4
    moaguuun skrev 2019-01-22 10:13:58 följande:

    Omöjligt att säga. Om man tränar varje dag låter det dock konstigt om det skulle ta flera år. Mina hundar har aldrig hoppat mot någon.


    Ok, jag förstår. Hoppade dina inte ens som valpar/unghundar? Beror det på temperament eller på tidig och konsekvent träning?
  • Äldre 22 Jan 10:56
    #5
    +1

    Allt handlar om träning, inte ålder eller ras.

  • Äldre 22 Jan 13:08
    #6
    Långbenopluto skrev 2019-01-22 10:56:03 följande:

    Allt handlar om träning, inte ålder eller ras.


    Tack för era svar. Anledningen till min fråga är att en familj i bekantskapskretsen har en ganska ung hund (hunden är ca ett år) och den hoppar mot människor.

    Eftersom jag är allergisk uppskattar jag det inte. Kan tillägga att jag har vänner & bekanta med hundar som det aldrig varit problem med - de hoppar inte och ligger lugnt där de blir tillsagda. Jag blir rätt irriterad på denna hund men har inte sagt något då jag tänkt att hunden är ung. Men på era svar förstår jag det som att en hund mycket väl kan vara fostrad till att inte hoppa i den åldern.
  • moaguu­un
    Äldre 22 Jan 13:37
    #7
    Mandelskorpan skrev 2019-01-22 10:23:59 följande:

    Ok, jag förstår. Hoppade dina inte ens som valpar/unghundar? Beror det på temperament eller på tidig och konsekvent träning?


    Jag har småhundar som alltid varit ganska lugna. Vi har aldeig behövt träna det. Om en har en större hund är det ju något en bör träna på från början. Men ja, man får ju ha större tålamod med en yngre hund. Vissa tycker ju inte att det är ety problem att en hund hoppar, de kanske inte tränar hunden på det sättet.
  • Äldre 22 Jan 14:05
    #8
    moaguuun skrev 2019-01-22 13:37:34 följande:

    Jag har småhundar som alltid varit ganska lugna. Vi har aldeig behövt träna det. Om en har en större hund är det ju något en bör träna på från början. Men ja, man får ju ha större tålamod med en yngre hund. Vissa tycker ju inte att det är ety problem att en hund hoppar, de kanske inte tränar hunden på det sättet.


    Halvstor hund skulle jag säga. Kanske något mindre än en labrador, ingen aning om ras.
  • Äldre 22 Jan 17:06
    #9

    En hund bör väl ha trnats av sig den vid 1, men å andra sidan unnar jag unghundar deras later så länge det handlar om "innomfamiljen".


    I have a growing lack of disgust for you
  • nernu
    Äldre 23 Jan 13:24
    #10
    Mandelskorpan skrev 2019-01-22 13:08:10 följande:

    Tack för era svar. Anledningen till min fråga är att en familj i bekantskapskretsen har en ganska ung hund (hunden är ca ett år) och den hoppar mot människor.

    Eftersom jag är allergisk uppskattar jag det inte. Kan tillägga att jag har vänner & bekanta med hundar som det aldrig varit problem med - de hoppar inte och ligger lugnt där de blir tillsagda. Jag blir rätt irriterad på denna hund men har inte sagt något då jag tänkt att hunden är ung. Men på era svar förstår jag det som att en hund mycket väl kan vara fostrad till att inte hoppa i den åldern.


    Nja en ettåring är som en tonåring och kan få för sig att göra lite hursom. Det är helt klart en unghund fortfarande och det får man ha lite överseende med. Eller rättare sagt ägarna får ha det. De ska inte tillåta att hunden hoppar på folk som tycker att det är obehagligt. Då får de hålla undan den.
  • Äldre 23 Jan 14:10
    #11
    nernu skrev 2019-01-23 13:24:41 följande:

    Nja en ettåring är som en tonåring och kan få för sig att göra lite hursom. Det är helt klart en unghund fortfarande och det får man ha lite överseende med. Eller rättare sagt ägarna får ha det. De ska inte tillåta att hunden hoppar på folk som tycker att det är obehagligt. Då får de hålla undan den.


    Det är lite så jag tänkt. Den är bara ett år. Sen är problemet att jag allergisk, inte att jag tycker det är obehagligt. Jag älskar hundar, är uppväxt med hund och blev allergisk först när jag var 30+. Även om jag inte är rädd tycker jag man ska ta hänsyn. Så länge jag inte har närkontakt med hund så går det bra.
  • LFF
    Äldre 6 Feb 11:57
    #12
    +1
    Mandelskorpan skrev 2019-01-22 13:08:10 följande:
    Tack för era svar. Anledningen till min fråga är att en familj i bekantskapskretsen har en ganska ung hund (hunden är ca ett år) och den hoppar mot människor.

    Eftersom jag är allergisk uppskattar jag det inte. Kan tillägga att jag har vänner & bekanta med hundar som det aldrig varit problem med - de hoppar inte och ligger lugnt där de blir tillsagda. Jag blir rätt irriterad på denna hund men har inte sagt något då jag tänkt att hunden är ung. Men på era svar förstår jag det som att en hund mycket väl kan vara fostrad till att inte hoppa i den åldern.
    Om inte ägarna ser det som ett problem utan låter hunden hoppa så kommer hunden aldrig att lära sig att inte hoppa.

    Har du tagit upp det hela med ägarna, att du ser hundens hoppande som ett problem?
  • Äldre 6 Feb 15:33
    #13
    LFF skrev 2019-02-06 11:57:04 följande:

    Om inte ägarna ser det som ett problem utan låter hunden hoppa så kommer hunden aldrig att lära sig att inte hoppa.

    Har du tagit upp det hela med ägarna, att du ser hundens hoppande som ett problem?


    Nej, det har jag inte gjort. Men jag måste nog göra det om jag ska umgås med familjen. De vet dock att jag är väldigt allergisk.

    För mig är det bara så märkligt att man väljer att inte fostra en hund till att hälsa utan att hoppa. Jag är uppväxt med hund - blev allergisk först vid 30+ och mina föräldrar hade aldrig tolererat att någon av hundarna hoppade mot människor på det sättet. Men man är väl olika helt enkelt......
  • Äldre 11 Feb 04:25
    #14
    Mandelskorpan skrev 2019-02-06 15:33:06 följande:
    Nej, det har jag inte gjort. Men jag måste nog göra det om jag ska umgås med familjen. De vet dock att jag är väldigt allergisk.

    För mig är det bara så märkligt att man väljer att inte fostra en hund till att hälsa utan att hoppa. Jag är uppväxt med hund - blev allergisk först vid 30+ och mina föräldrar hade aldrig tolererat att någon av hundarna hoppade mot människor på det sättet. Men man är väl olika helt enkelt......

    Japp, folk är olika. Jag har aldrig sett det som problematiskt att mina hundar hoppar och därmed har vi aldrig tränat på det. Men så hälsar vi inte på kreti och pleti heller, utan om folk nödvändigtvis vill hälsa får de räkna med att eventuellt få en byracka i ansiktet.  ;) 


    Du får prata med din släktning tycker jag. Hur ska de kunna veta att du tycker det är besvärligt om du inte säger någonting?  


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
Svar på tråden Vid vilken ålder bör en hund lärt sig att inte hoppa mot människor?