• Äldre 23 Jan 10:51
    3853 visningar
    24 svar
    24
    3853

    Avbruten gravidtet efter IVF

    Hej,

    Vill dela med mig av vår resa för att se om det finns någon här som har varit med om något liknande.

    Vi kämpade länge själva med att bli gravida och efter ett år sökte vi för att få hjälp (dom hittade inget fel på mig eller min sambo). IVF blev godkänt och vi blev glada att äntligen få hjälp. Precis innan vi skulle starta kom inte mensen och till våra stora förvåning var vi spontant gravida, tyvärr slutade det i Missfall v 8. Den sorgen var tuff men vi kände ändå hopp för vi var så inställda att vi skulle bli hjälp via IVF.

    Första försöket blev inget och mensen kom som ett brev på posten. Men här rasade jag totalt, blev orolig för depression och trodde att vi kommer aldrig bli gravida. Hade lite hopp, trots bara första försöker så rasade jag så otroligt mycket mentalt.

    Andra försöker blev vi gravida och lyckan var total. Vi kom förbi v 12 andades ut, fick se vår son på UL som var en del av KUB. Där fick vi dåliga resultat 1/16...jag hoppades och tänkte det kommer inte vara nåt. Det var det, kromosomavvikelse. Det fick vi på reda på i måndags och jag tänkte inte det här också. Jag rasade ihop igen och där är jag nu, väntar på tid för att avbryta graviditeten. Känner stor oro inför framtiden, kommer jag orka börja om från början och hur kommer jag klara av IVF som ev. inte blir något eller missfall. Jag är 37 år och är nu i v. 14.

    Någon som varit i liknande situation och vill dela med dig?

  • Svar på tråden Avbruten gravidtet efter IVF
  • Äldre 23 Jan 11:37
    #2

    Tack för dina ord. Försöker tänka positivt men det är svårt, hamnar lätt tillbaka. Allt lycka till för er.

  • Äldre 23 Jan 11:37
    #3

    Tack för dina ord. Försöker tänka positivt men det är svårt, hamnar lätt tillbaka. Allt lycka till för er.

  • Äldre 23 Jan 17:31
    #8
    Bunny on speed skrev 2019-01-23 14:48:13 följande:

    Vi gjorde ivf

    Fick 1:6 på kub för allvarliga avvikelser. Ytterligare test visade att det istället var downs. Nu är vi i v 34.


    Va underbart att höra, hur lång tid tog det innan du blev gravid igen? gjorde ni ivf igen? Tack för att du delade med dig.
  • Äldre 23 Jan 17:36
    #9
    Anonym (K) skrev 2019-01-23 14:49:54 följande:

    Jag är ev i en liknande situation. Vi har visserligen två barn redan och har inte blivit gravida genom ivf men vi fick dåliga resultat på kub, 1:2. Jag gjorde fostervattenprov igår så senast på tisdag vet vi. Är det trisomi 13 eller 18 kommer vi avbryta men är det trisomi 21 kommer vi behålla. Jag är i v 16 nu och jätterädd för att behöva avbryta graviditeten. Vi kommer inte försöka få fler barn om vi avbryter den här graviditeten. Jag orkar inte all oro igen. Först oron för mf (har fått två mf i v 7) och sen oron för kromosomavvikelser igen. Men då har vi ju som sagt två barn redan. Hade det varit vårt första barn hade jag nog velat försöka igen. Jag hade sörjt det förlorade barnet, sökt samtalskontakt och sedan fokuserat på att någon gång är det vår tur. Det finns ett barn som väntar på oss och att det här är en del av vägen dit! Lätt att skriva, svårare när man är mitt i det, jag vet. Jag tycker du ska hitta någon professionell att prata med till att börja med om du inte redan gjort det. Be om hjälp hos din mvc eller på sjukhuset där du avbryter. Önskar er lycka till!


    Tack för att du delade med dig och lyckönskningar. Alltid tufft med oro och dåliga besked, tidigare barn är säkert en stor tröst. Allt det bästa och hoppas ni får behålla ert barn. Lycka till!
  • Äldre 23 Jan 17:37
    #10
    Anonym (Kram) skrev 2019-01-23 14:30:48 följande:

    Jag har inte varit i din situation men har vänner som varit i liknande situation. De upplevde att det hjälpte att läsa om andra som går igenom eller gått igenom liknande saker. De läste många bloggar, till exempel langtantillbarn.blogspot.com

    Kanske kan det hjälpa er?


    Tack, ska kolla in vi kommer även få hjälp från kurator. tack igen
  • Äldre 23 Jan 17:40
    #11
    Anonym (Eva) skrev 2019-01-23 15:56:51 följande:

    Men tänk om testen är fel då?

    Det finns chans att det är helt fel. Jag skulle vara mer rädd att avbryta graviditet än låta den fortgå. Tänk om du inte kan få barn efter avbrytet?

    Tänk om det är någon mening med detta barn du bär trots hemska test resultat? Enligt mig är det dårskap att förlita sig helt på tester. Ja du har valet att avbryta men är det värt det?

    Är glad att jag inte hade valet att göra några kub tester när jag väntade mitt första barn för många år sedan. Ut kom en gravt handikappat barn som jag älskade från första stund. Han är det bästa som hänt mig. Nu aborteras det barn som aldrig för tack vare nya teknik och många gånger felaktiga resultat som gör föräldrarna rädda och gör abort i ren rädsla för att få utvecklingsstörda barn.


    Tack för din input, moderkaksprov som är ett vävnadsprov är säkert till 99,9%. Svåra beslut är alltid tufft och vi resonerar och känner nog alla lite olika. Vad underbart att ha ett barn, vilken lycka. Allt gott!
  • Äldre 23 Jan 17:42
    #12
    Tiden81 skrev 2019-01-23 17:31:51 följande:
    Va underbart att höra, hur lång tid tog det innan du blev gravid igen? gjorde ni ivf igen? Tack för att du delade med dig.
    Eller förlåt, du kanske kunde behålla barnet, läste för fort.
  • Äldre 24 Jan 07:46
    #15
    Bunny on speed skrev 2019-01-23 23:01:12 följande:

    Igen?? Jag har inte tagit bort min son.


    Hej, ber om ursäkt. Jag läste ditt meddelande för fort. Vilken lycka, lycka till sist veckorna.
  • Äldre 25 Jan 15:02
    #18
    Bunny on speed skrev 2019-01-24 21:42:35 följande:

    Vad är det för fel de hittat? Medan vi väntade på svar efter det andra provet hann jag planera både begravning och gravsten...


    Trisomi 21 var det dom såg på korta analysen. Ja det är mycket tankegångar.
  • Äldre 25 Jan 15:43
    #20
    Bunny on speed skrev 2019-01-25 15:23:57 följande:
    Vi blev hemskt lättade att det "bara" var 21, eftersom man inledningsvis pratade om de andra. Det har dock varit en tuff graviditet. Just för att vi inte vet vad diagnosen innebär just för vårt barn.
    Förstår, vi fick den informationen också. Vi vet vad det är men inte vad det innebär i verkligheten för just ert barn. Det vet man iofs inte med något barn, hur livet blir. Nu är det inte många veckor kvar och så mycket lycka och kärlek ni kommer få uppleva. Livets har alltid sina prövningar och man klarar så mycket. Stort lycka till igen de sista veckorna.
  • Äldre 26 Jan 13:04
    #22
    Anonym (Inte samma) skrev 2019-01-26 08:34:55 följande:

    Hej!

    Vill bara skicka en kram till dig.

    Jag och min sambo går inte igenom samma sak som dig men lite kort om vår historik...

    Blev oplanerat gravida under 2017. Tyvärr förlorade vi honom efter jag födde honom för tidigt i v.25 pga infektion.

    Vi blev snabbt gravida igen (2.5månader) men tyvärr somnade hon in i min mage i v.25. Fostervattensprov togs och obduktion gjordes.

    Vi fick veta att hon dog pga GBS. Läkaren vägrade ge mig antibiotika vid ett tillfälle och jag är rätt så säker på att det var då hon blev smittad.

    Efter ytterligare ett tag så fick vi reda på att vår flicka hade kromosomavvikelse. En kromosom hade bytt plats med en annan.

    Jag och sambon fick ta prover så att vi skulle kunna få veta vad detta hade för betydelse.

    I tisdags plussade jag (oplanerat) och vart livrädd med tanke på att vi var lite under utredning.

    Igår ringde vår läkare och berättade de goda nyheterna. Kromosomavvikelsen betydde ingenting ! Enligt proverna så saknar jag en kromosom och min sambo har dubbel uppsättning så att vår flicka hade ombytta kromosomer hade inte påverkat henne alls.

    Skulle man ta prover på ala människor så skulle nästan var och varannan ha någon avvikelse.

    Jag beklagar er situation så fruktansvärt och jag hoppas att ni vågar att ge erat barn ert syskon.

    Det är fruktansvärt att gå igenom en förlust av ens barn men jag ocj sambon lever på hoppet att vi ska få ett levande regnbågsbarn åt hans syskon.

    Önskar er all lycka !!!


    hej,

    Tack för kramen. Det måste ha varit oerthött tufft att det hände två gånger. Skönt med tydliga svar från läkare så du knte behöver leva i ovisshet. Vilken lycka att vara gravid igen trots allt, dj kommer få massa stöd från sjukvården oh jag hoppas allt går bra denna gång.

    Vi kommer också försöka igen när kroppen och huvudet är redo. Min rädsla är att det blir svårt och tar lång tid igen. Men detta har jag lärt mig är inget jag kan styra över och vi får bra hjälp.

    All lycka till er.
Svar på tråden Avbruten gravidtet efter IVF