• Anonym (Hjälp)

    Våldtäkt - sekretess?

    Är brottsoffer och fup har precis blivit klar. Fick då veta att både mitt namn, adress, mina barns namn, våldtäkten ja allt finns med. Den har sekretessprövats men dom lät allt detta vara kvar.

    Mår otroligt dåligt över detta och varför utsätter dom en redan utsatt person för detta?

    Vill inte att allmänheten ska kunna läsa om MIG och veta vad jag heter eller vart jag bor osv.

    VAD KAN JAG GÖRA?

    Mår så dåligt nu att jag snart tappar allt. Allt pga rättssystemet.

  • Svar på tråden Våldtäkt - sekretess?
  • Anonym (.)

    du kan inte göra något åt det. Det är så det sjuka systemet i sverige ser ut tyvärr. Gärningsmän skyddas medans brottsoffer inte gör det. Vi har ingen brottsbekämpnings politik i sverige

  • Anonym (Hjälp)

    Varför kan dom inte bara maska min adress och namn? Förstår inte varför..

  • Pierott
    Anonym (.) skrev 2019-01-23 15:54:34 följande:

    du kan inte göra något åt det. Det är så det sjuka systemet i sverige ser ut tyvärr. Gärningsmän skyddas medans brottsoffer inte gör det. Vi har ingen brottsbekämpnings politik i sverige


    Gärningsmannen/männens namn är också offentliga i fup.
  • Kjell2
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-01-23 15:52:11 följande:

    Är brottsoffer och fup har precis blivit klar. Fick då veta att både mitt namn, adress, mina barns namn, våldtäkten ja allt finns med. Den har sekretessprövats men dom lät allt detta vara kvar.

    Mår otroligt dåligt över detta och varför utsätter dom en redan utsatt person för detta?

    Vill inte att allmänheten ska kunna läsa om MIG och veta vad jag heter eller vart jag bor osv.

    VAD KAN JAG GÖRA?

    Mår så dåligt nu att jag snart tappar allt. Allt pga rättssystemet.


    Har du tagit upp det med ditt målsägandebiträde? Just FUPen kan det gå att få sekretess på vid sexbrott. 
  • Anonym (Hjälp)

    Ja men tingsrätten har ju valt att inte lägga sekretess på den av nån anledning.

  • Anonym (Fd offer för sexgalning)
    Kjell2 skrev 2019-01-23 16:03:25 följande:
    Har du tagit upp det med ditt målsägandebiträde? Just FUPen kan det gå att få sekretess på vid sexbrott. 
    Fast inte domen... och i domen står mycket, mycket av det som framkom i FUPen.
  • Kjell2
    Anonym (Fd offer för sexgalning) skrev 2019-01-23 16:06:56 följande:
    Fast inte domen... och i domen står mycket, mycket av det som framkom i FUPen.
    Domen blir nästan alltid offentligt, en del i en rättsstat, ofta försöker domaren inte skriva för detaljerat i domen om det gäller känsliga saker.


  • Anonym (.)
    Pierott skrev 2019-01-23 16:00:13 följande:

    Gärningsmannen/männens namn är också offentliga i fup.


    det vet jag väl.
  • Kjell2
    Anonym (Fd offer för sexgalning) skrev 2019-01-23 16:06:56 följande:
    Fast inte domen... och i domen står mycket, mycket av det som framkom i FUPen.
    Är domen redan skriven? Om fupen nyss blivit klart lär det vara en stund innan det blir huvudförhandling.


  • Anonym (Hjälp)
    Kjell2 skrev 2019-01-23 16:19:43 följande:

    Är domen redan skriven? Om fupen nyss blivit klart lär det vara en stund innan det blir huvudförhandling.


    Huvudförhandlingen är om 2 veckor. Domen är inte skriven. Men fupen är offentlig och där står allt med, allt!

    Tappar livslusten av detta helt.
Svar på tråden Våldtäkt - sekretess?