• 161005

    Byta förskola?

    Har en 3 åring som sedan hösten gått på ett föräldrakooperativ. 
    Han är väldigt blyg och högkänslig och detta var anledning till att vi valde just kooperativ. 
    Nu känns det dock som att vi vill byta till kommunal, nära hemmet då vi upptäckt att arbetsbördan är  stor . Detta fick vi ingen info om från början. 
    Även att de tar maxtaxa oavsett inkomst och det har vi inte heller råd med. (Detta fick vi inte heller info om vid besök!)
    Dessutom får vi köra dit var dag vilket även innebär att han inte får kompisar i närheten av hemmet. 
    Vet dock inte om jag gör ett misstag!! Han är fortfarande blyg och leker inte med andra barn utan håller sig nära pedagogerna.
    vet inte om han skulle kunna klara av kommunala förskolor som har 20 barn på 3 pedagoger. Här är de 12 stycken endast på två pedagoger.

    Vad tycker ni? Ska vi fortsätter att ha hen där eller byta till hösten? kan tillägga att han bara kommer att gå max 20 tim i veckan.
    Har ni erfarenhet av känsliga barn på kommunala?
    Blir såå tacksam för input! 

  • Svar på tråden Byta förskola?
  • Hyllemor

    Jag, som själv jobbar i förskolan, har svårt att rekommendera en barngrupp med 12 barn och två pedagoger. Jag har själv jobbat så och nackdelen med det är att det blir väldigt mycket ensamarbete vilket påverkar barnen. Även om man inte har "så många" barn så blir 12 barn ganska många när ens kollega går på rast, måste göra något administrativt, ha utvecklingssamtal med föräldrar eller gå på möte. Även om barngruppen är större när man är tre eller fler personal så brukar personalen vara duktig på att dela upp barngruppen i mindre grupper.


    Jag har själv ett högkänsligt barn som jag satte på en privat montessoriförskola, just för att jag trodde att det skulle passa honom mycket bra. Det gjorde det verkligen inte. Han gick där från att han var 2 år tills han var 3,5 år och under första halvåret öppnade han inte ens munnen, så det var ingen som visste att han ens kunde prata. Resterande tiden pratade han väldigt lite och han lekte inte med någon utan höll sig i närheten av de vuxna istället. Jag var väldigt orolig när jag behövde att han skulle byta förskola till en förskola med betydligt större barngrupp, men för min son kunde det faktiskt inte bli bättre! Det var precis som om det var det som behövdes: att få komma till ett ställe där han kunde börja om från början. Redan efter några veckor så var det som om han hade gått där i flera år och när jag berättade för personalen hur personalen på hans andra förskola hade beskrivit honom, så kände personalen på den nya förskolan inte alls igen det. De sade att det var som om de beskrev två helt olika barn.


    Nu har han gått ett år på sin nya förskola och han tycker fortfarande väldigt mycket om att gå dit. Jag har fått se sidor och styrkor hos honom som jag aldrig trodde att jag skulle få se.


    Jag tycker att du ska prova byta förskola. Det kan bli väldigt bra, och skulle det bli dåligt, så får du kanske tänka vidare. (Det finns ju faktiskt barn som inte förskola passar för utan som behöver dagmamma eller något annat alternativ istället.)

  • 161005

    Tusen tack för svar! vad skönt att höra!! Jag hoppas att det går lika bra för oss!

  • fjanten

    Hade definitivt bytt! Tänk frammåt också - barnen han går på den potentiella nya förskolan med kommer förhoppningsvis följa med till samma fsk-klass och skola - vilket kan vara positivt för honom som är blyg och känslig. Håller även med föregående talare om 2 pedagoger på 12 barn, hellre 3 på 20 i så fall. Är du säker på att grupperna är så stora på nya förskolan? Våra barn har nyss bytt förskola från en kommunal till en annan (vi flyttade), och det har varit ca 12-14 barn per 3 pedagoger på båda förskolorna (Västerås kommun).

  • 161005

    tack för svar "fjanten" ! 
    Ja, de är 20 stycken. vanligt här. 
    Nu har avdelningen han går på nu 15 barn på två pedagoger. inte alls vad vi räknade med. 
    Ska nog flytta honom till höst. Jag håller med er. Vill bara inte rycka bort honom från ngt som han börjar  bli någorlunda bekväm med även om han fortf inte umgås med ngn. 

  • Ninjara

    Man ska inte vara rädd att byta dagis/skola på sina barn. Har själv gått i 3 grundskolor och 3 gymnasium (5 olika program på gymnasiet). Bytena för mig har ofta varit positiva. Min lillebror bytte dagis för att den vi gick i las ner. Vad jag förstått trivdes han bra på nya. Dock var det ju nervöst första tiden.

  • Åttionio89

    Skulle också bytt, som förskoleläraren ovan säger så är det inte bättre med 2 pedagoger på 12-15 barn! Nej.. din magkänsla verkar ju redan säga att du borde byta. När jag växte upp på 90 talet så stängde många förskolor så jag bytte 2 ggr under 5 år och det har inte ärrat mig, tvärtom :) Kan också säga att min dotter bytte avdelning precis efter hon blev storasyster och jag trodde aldrig det skulle gå bra men jodå! Hon har växt något enormt sen hon började på nya! Från att bara hålla sig till pedagogerna i princip till att släppa taget och leka för fullt med de andra barnen :)

Svar på tråden Byta förskola?