• twinboymom

    "...önskar inte min värsta fiende detta".

    "Det här önskar jag inte ens min värsta fiende"; används i olika sammanhang av obehagliga slag.

    Hm.. "Min värsta fiende".. Är det bara jag som önskar min värsta fiende allt ont som finns och lite till? Eller går alla andra runt och är sympatiska och trots fiendeskap vill att den andra inte ska uppleva något ont?

  • Svar på tråden "...önskar inte min värsta fiende detta".
  • Busarew

    det man menar med det är att något är så hemskt , så hemskt så man inte önskar ens sin värsta fiende detta dvs det är så pass hemskt så man har svårt att föreställa sig detta.

  • twinboymom
    Busarew skrev 2019-01-24 12:30:41 följande:

    det man menar med det är att något är så hemskt , så hemskt så man inte önskar ens sin värsta fiende detta dvs det är så pass hemskt så man har svårt att föreställa sig detta.


    Fast folk använder uttrycket även vid situationer som ex: "åh, feber och sprängande huvudvärk, och nu slog jag tån i bordsbenet. Detta önskar jag inte ens min värsta fiende".

    Eh.. Jo... Jag skulle inte ha något alls emot att min värsta fiende var dyngförkyld samt hade ont i tån.
  • Pilsner

    Min värsta fiende får gärna omkomma i en olycka. Helst plågsamt.

  • Busarew
    twinboymom skrev 2019-01-24 12:52:22 följande:

    Fast folk använder uttrycket även vid situationer som ex: "åh, feber och sprängande huvudvärk, och nu slog jag tån i bordsbenet. Detta önskar jag inte ens min värsta fiende".

    Eh.. Jo... Jag skulle inte ha något alls emot att min värsta fiende var dyngförkyld samt hade ont i tån.


    då används det i fel sammanhang. Då tappar syftet betydelse tyvärr då vissa använder meningen i fel sammanhang
  • tankfull

    Jag har inga riktiga fiender (vad jag vet), men däremot önskar jag alla mördare och pedofiler allt ont. Skulle tycka det var rätt åt dem att bli torterade. Madsen till exempel eller han som mördade småbarnsmamman Nella eller han som mördade Engla - de förtjänar bara ont.

  • annabellelee
    twinboymom skrev 2019-01-24 12:21:35 följande:

    "Det här önskar jag inte ens min värsta fiende"; används i olika sammanhang av obehagliga slag.

    Hm.. "Min värsta fiende".. Är det bara jag som önskar min värsta fiende allt ont som finns och lite till? Eller går alla andra runt och är sympatiska och trots fiendeskap vill att den andra inte ska uppleva något ont?


    Det är ett talesätt. Det betyder inte att det behöver vara sant. "Nu är det kokta fläsket stekt" handlar inte om matlagning.

    Det önskar jag inte min värsta fiende, är ett bildligt uttryck för att illustrera hur hemskt något kan vara, och är oberoende av om man har fiender, klossar någon av dem som värst, brukar önska dem otrevlig heter osv.
  • K Kalle
    twinboymom skrev 2019-01-24 12:21:35 följande:

    "Det här önskar jag inte ens min värsta fiende"; används i olika sammanhang av obehagliga slag.

    Hm.. "Min värsta fiende".. Är det bara jag som önskar min värsta fiende allt ont som finns och lite till? Eller går alla andra runt och är sympatiska och trots fiendeskap vill att den andra inte ska uppleva något ont?


    Jag har en person som jag verkligen önskar allt ont. Hon har gjort mig väldigt illa. Drömmen är att sitta med i en anställningsintervju för ett jobb hon väldigt gärna vill ha och så säga till henne lite diskret när de andra gått ut "Du kommer inte att få det här jobbet. Det fattar du vad?". Kommer aldrig att hända tyvärr.
  • EmberEyes

    Jag önskar verkligen inte att någon annan ska genomleva en våldtäkt, få cancer eller något annat fasansfullt, nej.

  • twinboymom
    EmberEyes skrev 2019-01-24 13:56:04 följande:

    Jag önskar verkligen inte att någon annan ska genomleva en våldtäkt, få cancer eller något annat fasansfullt, nej.


    Inte ens någon som våldtagit andra? Medvetet smittat barn med aids? Mördat barn?
  • EmberEyes
    twinboymom skrev 2019-01-24 14:02:21 följande:
    Inte ens någon som våldtagit andra? Medvetet smittat barn med aids? Mördat barn?
    Nej. Dels har jag svårt att se en okänd person på en löpsedel som "min värsta fiende", och dels så tycker jag generellt att det räcker med en långsam kastrering med en rostig och trubbig sked. {#emotions_dlg.djavulsk}
Svar på tråden "...önskar inte min värsta fiende detta".