• Äldre 24 Jan 14:07
    6367 visningar
    8 svar
    8
    6367

    Hur länge är gulesäcken kvar?

    Hej! Jag är lite orolig då jag fick mf i v13 förra gången och är nu snart i v11.

    Jag var på ett privat vul häromdagen där läkaren uppmätte mig till 9+5 och kunde inte hitta någon gulesäck. Ett par dagar senare var jag på inskrivning och fick då spontant ett vul till, blev väldigt överraskande så det var såklart skönt att är en gång till. Då hittade hon gulesäcken, jag tyckte den såg ganska stor ut dessutom. Hon sa efter en snabb mätning att jag var i 9+4 (skulle egentligen varit 10+0 enl tidigare vul). Kan det mätas fel med 3 dagar? Eller finns det chans att det börjar tillbakabildas när inte gulesäcken räcker som näring..? Jag har en teori om att inte moderkakan kunde stå för försörjningen sist så att grav. avstannade när gulesäcken väl slutade fylla sin funktion. Är det vanligt att gulesäcken är kvar och är så stor och synlig denna veckan?

  • Svar på tråden Hur länge är gulesäcken kvar?
  • Äldre 24 Jan 15:56
    #1

    Kollade på vul vecka 11 och hade en stor gulesäck kvar då.

  • Äldre 24 Jan 17:32
    #2
    ninina skrev 2019-01-24 15:56:22 följande:

    Kollade på vul vecka 11 och hade en stor gulesäck kvar då.


    Tack! Det lät lugnande :)
  • Äldre 24 Jan 18:39
    #3

    Vecka 9 ska den börja tillbakabildas för att låta moderkakan ta över mer och mer. Vecka 12-13 ska moderkakan vara enda näringskällan.

  • Äldre 24 Jan 18:55
    #4
    tjockobbe skrev 2019-01-24 18:39:02 följande:

    Vecka 9 ska den börja tillbakabildas för att låta moderkakan ta över mer och mer. Vecka 12-13 ska moderkakan vara enda näringskällan.


    Ja det är infon jag hittar med men hittar ingenstans hur länge den syns kvar. Hur vet jag att moderkakan funkar nu?
  • Äldre 24 Jan 19:30
    #5
    nikki06 skrev 2019-01-24 18:55:06 följande:

    Ja det är infon jag hittar med men hittar ingenstans hur länge den syns kvar. Hur vet jag att moderkakan funkar nu?


    Du kan nog inte veta om den fungerar utan att titta att allt ser bra ut på VUL. Men enligt min läkare så försvinner gulesäcken mer och mer ju mer moderkakan tar över.
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 24 Jan 19:31
    #6

    Alla på det här forumet verkar förvirra gulesäcken med gulkroppen på exakt samma sätt. Jag antar att ni alla får er information från samma källa och att det är därifrån felaktigheten kommer.

    Gulkroppen producerar progesteron fram alldeles i början (ca fram till vecka 8), och därefter övertas funktionen av moderkakan. Det är vid detta sk "luteo-placentala skifte" som kvinnor sägs ha en ökad risk för missfall (jag vet dock inte om det egentligen finns några belägg för det). Gulesäcken fungerar som reservoar för blodkroppar, också alldeles i början, och har därefter ingen funktion (den näringsförsörjande funktionen finns endast hos äggläggande djur). Gulesäcken finns kvar hela graviditeten och det går till och med att se den efter förlossningen (om man letar noga bland fosterhinnorna). Anledningen till att man inte ser den på UL senare är nog att allt annat växer i förhållande till den.

  • Äldre 6 Feb 15:59
    #7
    Mascaraklumpar skrev 2019-01-24 19:31:34 följande:

    Alla på det här forumet verkar förvirra gulesäcken med gulkroppen på exakt samma sätt. Jag antar att ni alla får er information från samma källa och att det är därifrån felaktigheten kommer.

    Gulkroppen producerar progesteron fram alldeles i början (ca fram till vecka 8), och därefter övertas funktionen av moderkakan. Det är vid detta sk "luteo-placentala skifte" som kvinnor sägs ha en ökad risk för missfall (jag vet dock inte om det egentligen finns några belägg för det). Gulesäcken fungerar som reservoar för blodkroppar, också alldeles i början, och har därefter ingen funktion (den näringsförsörjande funktionen finns endast hos äggläggande djur). Gulesäcken finns kvar hela graviditeten och det går till och med att se den efter förlossningen (om man letar noga bland fosterhinnorna). Anledningen till att man inte ser den på UL senare är nog att allt annat växer i förhållande till den.


    Så om man ser att fostret lever efter 8-9 hela veckor så borde moderkakan tagit över då eller?
  • Äldre 8 Feb 11:58
    #8
    tossaliten skrev 2019-02-06 15:59:52 följande:

    Så om man ser att fostret lever efter 8-9 hela veckor så borde moderkakan tagit över då eller?


    Jag hade ett levande foster i v8 sist men sen avstannade det i v10 istället, har hört att det kan vara moderkakan som inte klarade av att ta över men det kan också varit andra faktorer. Nu har jag dock hört hjärtljud och är i v13 så känner mig lite lugnare nu :)
Svar på tråden Hur länge är gulesäcken kvar?