• Silja86

    Får inte ha min dotter!?

    Rådfrågning!

    Jag o min dotters pappa har alltid haft bra relation (vi gick isär när hon va ca 7 månader)

    Sen 6 månader tillbaka får jag inte ha henne...han o hans familj har gjort anmälningar till soc på mig...(inte befogat) vi har då gått på möten då det blev utredning...gått på möten även våran dotter har fått gått på några möten...min dotter har då sagt på möten med soc att hon vill det ska va som vanligt igen. Hon vill va hos mamma som förut, att hon tucker detta är jobbigt! Efter alla möten så kom ju soc fram till att det inte fanns någon som helst anledning till att hon inte får vara hos mig o de la ner utredningen ganska omgående...Men ändå fpr jag ändå inte ha min dotter mer än nån timme ibland efter skolan...Jag har sökt hjälp hos familjerätten men händer inget?!

    Min dotter mår märkbart dåligt av detta...men vill va pappa till lags...känns som om hon inte vill göra han besviken...

    Hjälp! Vad ska jag göra? Får man ta ett barn ifrån nån bara sådär?

  • Svar på tråden Får inte ha min dotter!?
  • anonimus

    Antar att ni har gemensam vårdnad? Hos vem är dottern skriven?

    Först och främst så skulle jag kontakta en advokat och stämma honom på boende och umgänge. Eventuellt även vårdnad.

    Har du dottern hos dig ibland så är det väl bara att låta bli att lämna tillbaka henne? Han kan inte göra något. Är ni hemma hos dig, öppna inte för honom. Eller se till att ni är någon annanstans.

    Ta tag i det omgående!

  • Silja86

    Jag skrev nog tyvärr lite otydligt...fick det o låta som vi gick isär nyss kanske...min dotter är 10 år nu...för ett halvår sen började bråka...vi har/brukar ha varannan vecka...

  • anonimus

    Se till att hämta henne innan han hämtar henne från skolan. Han kan inte göra något. Dottern lider i vilket fall som. Han kan inte ringa polisen eller soc då ni har gemensam vårdnad så ingen kommer att hämta dottern hos dig!

    Men som sagt, stäm honom omedelbart med interimistisk dom om varannan veckas boende och vite om han inte håller sig till domen. Han kommer bara att göra situationen värre för sig själv i så fall.

  • Silja86

    Men hon är så ?manipulerat? inställd på att va hos pappa...hon använder ord (vuxen ord) som hon inte ens kan för o säga att hon inte ska va hos mig...hon går ju tydligen hem själv o till skolan...hon hade tydligen åkt in akut på sjukhus för nån vecka sen oxå...det fick inte jag reda på förren igår (av min dotter)...

  • tankfull
    Silja86 skrev 2019-01-24 14:40:59 följande:

    Rådfrågning!

    Jag o min dotters pappa har alltid haft bra relation (vi gick isär när hon va ca 7 månader)

    Sen 6 månader tillbaka får jag inte ha henne...han o hans familj har gjort anmälningar till soc på mig...(inte befogat) vi har då gått på möten då det blev utredning...gått på möten även våran dotter har fått gått på några möten...min dotter har då sagt på möten med soc att hon vill det ska va som vanligt igen. Hon vill va hos mamma som förut, att hon tucker detta är jobbigt! Efter alla möten så kom ju soc fram till att det inte fanns någon som helst anledning till att hon inte får vara hos mig o de la ner utredningen ganska omgående...Men ändå fpr jag ändå inte ha min dotter mer än nån timme ibland efter skolan...Jag har sökt hjälp hos familjerätten men händer inget?!

    Min dotter mår märkbart dåligt av detta...men vill va pappa till lags...känns som om hon inte vill göra han besviken...

    Hjälp! Vad ska jag göra? Får man ta ett barn ifrån nån bara sådär?


    Vem säger att du inte får ha din dotter? Är det ett domstolsbeslut som säger det?
  • EmberEyes
    Silja86 skrev 2019-01-24 15:18:54 följande:

    Inget domstolsbeslut. Inget beslut alls! Till o med soc har sagt hon ska va hos mig


    Då börjar du med att stämma om boende och umgänge så du får ett juridiskt bindande beslut på vad som gäller. Att soc förespråkar det ena eller det andra spelar ingen roll innan detta utlåtande presenteras i domstol.
  • EmberEyes
    Silja86 skrev 2019-01-24 15:26:14 följande:

    Ok! Men vart vänder jag mig?!? O vad kostar det?


    Kontakta en familjejurist. Många hemförsäkringar går in och tar en del av kostnaden. Vissa banker och fackförbund m. fl. har även gratis eller billig rådgivning i en timme som du kan nyttja.
  • anonimus

    Är ni separerade i mer än 2 år så brukar hemförsäkringen stå för 80% av kostnaderna.

    Du får leta efter en advokat som håller på med familjerätt.

Svar på tråden Får inte ha min dotter!?