• Äldre 24 Jan 16:42
    489 visningar
    6 svar
    6
    489

    Varför är det viktigare för kvinnor att känna sig utvalda?

    Varför är det viktigare för kvinnor att känna sig utvalda? 
  • Svar på tråden Varför är det viktigare för kvinnor att känna sig utvalda?
  • Äldre 24 Jan 16:48
    #1

    Är det?

  • Äldre 24 Jan 16:53
    #2
    NisseGranen skrev 2019-01-24 16:42:02 följande:
    Varför är det viktigare för kvinnor att känna sig utvalda? 
    Vad har du för källa för det påståendet?
  • Trollb­eppe
    Äldre 24 Jan 16:54
    #3

    För att män oftare än kvinnor (men långt från alltid) är den uppvaktande parten. Kvinnan blir uppvaktad och är "vinsten", mannen uppvaktar och är "vinnaren".

    Mannen kanske är en av flera uppvaktande män, men han vinner inte för att hon väljer honom, hon väljer inte, utan tar den som är bäst. "Må bäste man vinna" och hon är priset.

    Därför är det viktigare för henne att känna sig utvald, att hon är "priset" och inte silvermedalj, eller tröstpris.

    Väldigt grovt förklarat. Men jag vill tipsa om att de kvinnor som inte ser sig som ett pris som skall vinnas av den som är bäst, utan väljer man själva, oftast är bättre.

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 24 Jan 17:24
    #4
    NisseGranen skrev 2019-01-24 16:42:02 följande:
    Varför är det viktigare för kvinnor att känna sig utvalda? 
    Du får nog förtydliga hur du menar.
  • Äldre 24 Jan 21:54
    #5

    Ja du har rätt i att många kvinnor iallafall känner så.. helst vill man ju vara vald för att personen tycker om just mig och inte bara nöjde sig med mig för att det inte fanns någon annan att välja på. Så känner jag och är kvinna.. sedan vet jag inte hur majoriteten av män känner eller hur viktigt det är att bekräfta att det är så för en man.

    Men jag känner så för att jag är en väldigt emotionell person och tycker varje människa är unik. När vissa säger dumpa en viss person eller vän och fyll " tomheten" och hålet med någon ny så känner inte jag på det sättet. Då är jag ledsen för att förlorat just den personen för varje människa är unik för mig och då vill jag va unik när jag blir vald.

    Skulle det kunna vara så att det är viktigt för både män och kvinnor att känna sig utvalda men att det mest är kvinnor som analyserar den känslan och sedan kommunicerar detta med omvärlden och på så sätt bekräftar att det är så men att män egentligen känner samma men har svårare att tolka sina känslor och sedan uttrycka dem? ( en generalisering som givetvis kan variera från person till person, men att vi ändå biologiskt sett fungerar olika)

  • Trollb­eppe
    Äldre 24 Jan 22:14
    #6
    +1
    sofiec5 skrev 2019-01-24 21:54:19 följande:

    Ja du har rätt i att många kvinnor iallafall känner så.. helst vill man ju vara vald för att personen tycker om just mig och inte bara nöjde sig med mig för att det inte fanns någon annan att välja på. Så känner jag och är kvinna.. sedan vet jag inte hur majoriteten av män känner eller hur viktigt det är att bekräfta att det är så för en man.

    Men jag känner så för att jag är en väldigt emotionell person och tycker varje människa är unik. När vissa säger dumpa en viss person eller vän och fyll " tomheten" och hålet med någon ny så känner inte jag på det sättet. Då är jag ledsen för att förlorat just den personen för varje människa är unik för mig och då vill jag va unik när jag blir vald.

    Skulle det kunna vara så att det är viktigt för både män och kvinnor att känna sig utvalda men att det mest är kvinnor som analyserar den känslan och sedan kommunicerar detta med omvärlden och på så sätt bekräftar att det är så men att män egentligen känner samma men har svårare att tolka sina känslor och sedan uttrycka dem? ( en generalisering som givetvis kan variera från person till person, men att vi ändå biologiskt sett fungerar olika)


    Jag tror många män får bekräftelse av att de valt dig, och du har godkänt det. Många av oss är ju rätt tävlingsinriktade, och att du är med honom gör honom till vinnare, det ger en stark känsla av bekräftelse, men kanske inte att han känner sig utvald. Utvald känner han sig nog bara om du "fångat" honom, istället för vice versa.

    Vi känner ofta (verklig eller inbillad) konkurrens från andra män, även om "du" är "min" så känner vi att vi måste prestera för att inte bli bortkonkurrerade. Det här kan vara ganska jobbigt för oss, då vi känner att vi måste fortsätta vara på topp för att inte bli utbytta. Men om vi inte känner så, så blir vi istället alldeles för bekväma, tar dig för given och slutar anstränga oss helt (Du har säkert upplevt det i någon relation, eller hört om det) man skulle ju kunna önska att det fanns en slags kompromiss där man dels kan slippa känna press men ändå fortsätter anstränga sig, men tyvärr verkar det saknas hos oss mentalt :D 

    Nu har jag delat med mig alldeles för mycket om mitt köns svagheter känner jag.
Svar på tråden Varför är det viktigare för kvinnor att känna sig utvalda?