• Anonym (Tuppen)

    Hen är inte könsneutralt. Säg Hin istället vid okänt eller oviktigt kön.

    Det finns konkreta människor som identifierar sig som han, det finns konkreta människor som identifierar sig som hon och det finns konkreta människor som identifierar sig som hen - det tredje könet..

    Varför använda sig av hen vid okänt eller oviktigt kön när det finns människor som tycker det är viktigt att identifieras som det tredje könet (hen)? Då kan man lika gärna använda sig av generisk han alternativt generisk hon, istället för hen. Det mest heltäckande vore att säga han, hon eller hen i de fall könet är okänt eller oviktigt.

    Eftersom hen inte längre är könsneutralt kommer jag i fortsättningen att använda mig av HIN vid okänt eller oviktigt kön. Då behöver jag inte säga det långa han, hon eller hen.

    Med tiden kan hin komma med i SAOL..

  • Svar på tråden Hen är inte könsneutralt. Säg Hin istället vid okänt eller oviktigt kön.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Tuppen) skrev 2019-01-24 18:05:54 följande:

    Det finns konkreta människor som identifierar sig som han, det finns konkreta människor som identifierar sig som hon och det finns konkreta människor som identifierar sig som hen - det tredje könet..

    Varför använda sig av hen vid okänt eller oviktigt kön när det finns människor som tycker det är viktigt att identifieras som det tredje könet (hen)? Då kan man lika gärna använda sig av generisk han alternativt generisk hon, istället för hen. Det mest heltäckande vore att säga han, hon eller hen i de fall könet är okänt eller oviktigt.

    Eftersom hen inte längre är könsneutralt kommer jag i fortsättningen att använda mig av HIN vid okänt eller oviktigt kön. Då behöver jag inte säga det långa han, hon eller hen.

    Med tiden kan hin komma med i SAOL..


    Förhoppningsvis inte: "hin håle" eller "han är ett hår av hin"
  • Anonym (Tuppen)
    Anonym (Nej) skrev 2019-01-24 18:14:28 följande:

    Förhoppningsvis inte: "hin håle" eller "han är ett hår av hin"


    Hin kan ha olika betydelser i olika kontext om det används tillräckligt ofta i olika sammanhang.
  • Anonym (tänk)
    Anonym (Tuppen) skrev 2019-01-24 18:25:59 följande:
    Hin kan ha olika betydelser i olika kontext om det används tillräckligt ofta i olika sammanhang.
    Ja, det kan "neger" också ha...
  • Anonym (Tuppen)
    Anonym (tänk) skrev 2019-01-24 18:38:38 följande:

    Ja, det kan "neger" också ha...


    Ja, så är det med många ord.
  • Anonym (Tuppen)

    Vi kan ändra hin till hun istället, om det passar bättre.

    Det viktiga är att hitta ett ord för okänt och oviktigt kön, nu är hen inte längre är oviktigt för de som identifierar sig som det tredje könet.

  • tankfull
    Anonym (Tuppen) skrev 2019-01-24 18:05:54 följande:

    Det finns konkreta människor som identifierar sig som han, det finns konkreta människor som identifierar sig som hon och det finns konkreta människor som identifierar sig som hen - det tredje könet..

    Varför använda sig av hen vid okänt eller oviktigt kön när det finns människor som tycker det är viktigt att identifieras som det tredje könet (hen)? Då kan man lika gärna använda sig av generisk han alternativt generisk hon, istället för hen. Det mest heltäckande vore att säga han, hon eller hen i de fall könet är okänt eller oviktigt.

    Eftersom hen inte längre är könsneutralt kommer jag i fortsättningen att använda mig av HIN vid okänt eller oviktigt kön. Då behöver jag inte säga det långa han, hon eller hen.

    Med tiden kan hin komma med i SAOL..


    Jag är lite trög idag känner jag, men på vilket sätt är hen inte könsneutralt?
  • Anonym (Cock)
    tankfull skrev 2019-01-25 13:44:47 följande:
    Jag är lite trög idag känner jag, men på vilket sätt är hen inte könsneutralt?
    Engelska för höna...
  • tankfull
    Anonym (Cock) skrev 2019-01-25 14:08:00 följande:
    Engelska för höna...
    Ja, haha, det är ju sant men knappast ett problem i Sverige! 
Svar på tråden Hen är inte könsneutralt. Säg Hin istället vid okänt eller oviktigt kön.