• Äldre 25 Jan 09:35
    359 visningar
    16 svar
    16
    359

    Lägga sig och sova och låta 1 åring vara själv

    Vill ha era åsikter om något.

    Jag och min sambo har en son som just fyllt 1 år. Igår var sambon ensam hemma med sonen, när jag kom hem berättade han att han sovit på soffan medan sonen härjat fritt i huset. Tycker ni detta är ok? Inte första gången sambon somnar när han har ansvaret för sonen, kommit på honom flera gånger. Jag tycker inte att det är ok vilket jag talat om för sambon. Han tycker att jag är hispig. Huset är barnsäkrat men jag menar ändå att det kan hända både det ena och det andra om man låter en 1åring härja fritt..

  • Svar på tråden Lägga sig och sova och låta 1 åring vara själv
  • Äldre 25 Jan 09:43
    #1

    Inte ok att lägga sig och sova när en så liten är vaken, låter oansvarigt av din sambo. Saker kan ju hända hur mycket man än har barnsäkrat. Själv vill jag ha uppsikt över mitt barn hela tiden, går jag tex in i ett annat rum i mer än några minuter tar jag med honom. Han är iofs lite mindre, under ett år, men tänker att risken för olyckor ökar ju desto mer rörlig han blir.

  • Äldre 25 Jan 09:49
    #2

    Har kunnat lägga mig och blunda medans de lekt men jag har alltid hört dem.

  • Äldre 25 Jan 11:43
    #3

    Jag skulle aldrig sovit med en vaken ettåring! Såna där små ramlar eller sätter i halsen. Jag skulle aldrig ha förlåtit mig själv om något hade hänt!

  • Little­Sunshi­ne84
    Äldre 25 Jan 14:05
    #4

    Aldrig!

  • Pentra
    Äldre 25 Jan 14:17
    #5

    Vettlöst och ansvarslöst!

  • Äldre 25 Jan 14:42
    #6

    Självklart inte okej alls. En ettåring lämnar man inte utan tillsyn!

  • Äldre 25 Jan 17:46
    #7

    Inte alls OK.
    Jag har varit helt sänkt ett par gånger, med ett barn som var mellan 1 och 2 år. Pga graviditet = sjukt trött.
    Då stängde jag in barnet + mej i dennes rum dvs det enda helt sanerade rummet, utan saker som inte var åldersadekvata osv. Det enda helt säkra rummet alltså, så satte jag larm på 10 minuter och somnade på 1 sekund. Lade mej på golvet framför dörren, så att barnet inte kunde gå iväg utan att klättra över mej och öppna dörren.

    Dessa 10 minuter var oerhört välgörande!
    Utan denna lilla paus varje dag hade jag nog inte orkat, för barnet sov inte middag längre.

    Jag tyckte inte att det var OK, men hade inget alternativ för att kunna klara mej genom dagen.

    Om det är lika stor kris för denna person, så kanske denna lösning kan vara ett alternativ som är bättre än att ha barnet i hela huset och kanske även längre stund än 10 min?

  • Äldre 25 Jan 21:10
    #8

    Tack för era svar. Skönt att höra att fler inte tycker detta är ok.

    Min sambo har inte varit sjuk eller så vid något av dessa tillfällen han lagt sig och sovit. Oansvarig och lat helt enkelt.

  • Little­Sunshi­ne84
    Äldre 25 Jan 22:08
    #9

    Visa honom tråden!


    jessican88 skrev 2019-01-25 21:10:31 följande:

    Tack för era svar. Skönt att höra att fler inte tycker detta är ok.

    Min sambo har inte varit sjuk eller så vid något av dessa tillfällen han lagt sig och sovit. Oansvarig och lat helt enkelt.


  • Äldre 25 Jan 22:43
    #10

    Skulle aldrig våga lämna mitt barn ensam i den åldern. Vad som helst kan ju hända!

  • Äldre 26 Jan 07:46
    #11

    Vår son kunde inte klättra ur spjälsängen vid 1 år, så om jag var helt slut satte jag honom i spjälsängen med leksaker=använde sängen som lekhage. Hade aldrig låtit honom härja fritt.

  • Äldre 26 Jan 08:06
    #12

    Håller med, sätt honom i spjälsängen ( om han inte kan klättra ut än) om barnet tex varit uppe hela natten så er nattsömn förstörts och ni måste sova i några minuter. I huset kan han klättra upp på något eller dra något över sig som ni inte tänkt på.Livsfarligt! Ett annat alternativ är att den som varit uppe med honom under natten får vila och den andra tar hand om barnet.

  • Äldre 26 Jan 08:48
    #13

    Tycker jag inte gör annat än att räddar livet på mina barn flera gånger om dagen. Att lägga sig och sova... aldrig

  • Äldre 29 Jan 13:39
    #14

    Nej verkligen inte ok, en 1åring kan hitta på mycket. Sätter ett barn i halsen tex hörs det inte, det blir bara helt tyst. 

  • Äldre 29 Jan 14:38
    #15

    Aldrig! Min son är lite över 1 och plöjer lägenheten varje vaken minut, så små barn har ju en förmåga att lyckas med det mesta tyvärr. Spjälsäng och babblarna kör jag ibland.. men vet inte om jag missat det men sover inte barnet alls under dagen? Det var/är min räddning då jag är trött att jag vet att han också kommer behöva sova. Verkar dock vara mer din sambos inställning som är problemet.

  • Äldre 30 Jan 11:22
    #16

    Efter att Julen ramlade ner i brunnen vågar jag knappt lämna mitt gossebarn ensam ens en sekund. Nu har vi ju ingen brunn eller hål i närheten men menar att olyckan kan vara framme på en sekund!

Svar på tråden Lägga sig och sova och låta 1 åring vara själv