• godishanna

    Färga/slinga hår

    Jag tänkte färga håret i en ljusbrun nyans och sedan göra lite slingor i detta. Är mörkblod/cendre naturligt men har lite gammal toning slingor kvar i håret sedan tidigare. Jag vet att frisörbesök är bättre än att göra det själv men har inte råd nu samt att jag ändå inte blev nöjd senast. Har färgat förr och det blir bra, har även slingat med bra resultat. Dock aldrig gjort båda varianterna samtidigt så nu till frågorna: Bör jag färga hela håret först, tvätta och torka och sedan slinga? Eller finns det då risk för konstig färg på slingorna? Eller bör jag slinga först och sedan färga hela håret för att få mer livfulla ljusbruna nyanser? Vad sliter minst vs vad blir snyggast?

  • Svar på tråden Färga/slinga hår
  • tankfull
    godishanna skrev 2019-01-25 10:42:30 följande:

    Jag tänkte färga håret i en ljusbrun nyans och sedan göra lite slingor i detta. Är mörkblod/cendre naturligt men har lite gammal toning slingor kvar i håret sedan tidigare. Jag vet att frisörbesök är bättre än att göra det själv men har inte råd nu samt att jag ändå inte blev nöjd senast. Har färgat förr och det blir bra, har även slingat med bra resultat. Dock aldrig gjort båda varianterna samtidigt så nu till frågorna: Bör jag färga hela håret först, tvätta och torka och sedan slinga? Eller finns det då risk för konstig färg på slingorna? Eller bör jag slinga först och sedan färga hela håret för att få mer livfulla ljusbruna nyanser? Vad sliter minst vs vad blir snyggast?


    Jag tänkte göra ungefär samma sak som du. Brukar alltid färga håret först och vänta till efter två hårtvättar (alltså några dagar senare) innan jag slingar eftersom jag tänker att överskottsfärgen ska tvättas ur först. Men jag är ingen expert.
    Om du måste göra det på samma dag så låter det väl bra att färga, tvätta ur och sen slinga. För att lägga brun färg ovanpå ljusa slingor kanske kan bli lite oönskade grönaktiga nyanser? Men om någon vet bättre här får de gärna råda.
  • godishanna

    Tack för svar. Ja det låter vettigt. Jag kör på det ????

  • godishanna

    Det skulle inte vara en massa ??? Utan en smiley :)

  • tankfull
    godishanna skrev 2019-01-25 18:46:54 följande:

    Tack för svar. Ja det låter vettigt. Jag kör på det ????


    Lycka till, önskar dig ett gott resultat! Man vet ju aldrig riktigt hur det blir när man gör det själv :)
  • ballerinakakaoreo

    Jag har gjort precis som du vill göra. Jag köpte en förpackning med blond slingfärgning från Mood så jag fick en slinghetta till, sedan köpte jag den bruna färgen jag ville ha (ljusbrun nr 8 från Mood) och drog ut slingor ur hela hettan och färgade dessa med den bruna färgen. På så sätt blir det mer av brunt i håret men de blonda slingorna du redan har blir kvar och fint utspridda. Om du önskar ljusare färg på de blonda slingorna så har du då blekningen kvar att använda. 

    Risken att slinga när du redan färgat brunt är att du kommer att få orangea/gula slingor och i och med att det är slingor så är det svårt att bleka dom igen sen i och med att de blir så små och utspridda. 

Svar på tråden Färga/slinga hår