• Diana05

    2 åring vägrar sova orkar inte mer

    Min 2 åring vägrar sova.

    Vaken till 23 eller 00. Vaknar på nätterna och sover inte dagtid. Sover dagtid på förskolan men hemma så vägrar dagsömn.

    Är otroligt mammig och vill inte till pappa eller någon annan, så nej avlastning finns inte.

    Äter helt okej på dagarna och hittar på saker men spelar ingen roll. Har bett bvc om hjälp men måste vänta 6 månader till. Sen är trotsig och hyper till tusen med.

    Sitter bara och gråter för jag får aldrig någon sömn och gravid på detta. Sen så frustrerande när barnet inte alls bill sova eller vaknar flera gånger.

    Snälla tips någon? Orkar snart inte mer har ingen ork.

  • Svar på tråden 2 åring vägrar sova orkar inte mer
  • Diana05

    Kring kl: 6 vare sig det är dags för dagis eller ledig, så blir inte mycket sömn. Verkligen kämpar emot och blir ilsken när det är sovdags.

    Försöker med allt men inget funkar sen hon slutat med välling.

  • Diana05

    Kring kl: 6 vare sig det är dags för dagis eller ledig, så blir inte mycket sömn. Verkligen kämpar emot och blir ilsken när det är sovdags.

    Försöker med allt men inget funkar sen hon slutat med välling.

  • Minis4567

    Sover barnet i egen säng? Annars prova att samsova/natta barnet i er säng. Kanske är barnet inne i en period, ibland behövs lunchvilan och ibland klarar de sig utan att sova/vila efter lunch. Tar barnet napp? Har barnet någon snuttefilt, gosedjur som är viktigt? Just nu har vår 2,5- åring tre gosedjur plus en snuttefilt som måste vara med vid läggdags.

    Jag hoppas ni hittar något som fungerar. Om ni har slutat med vällning och napp samtidigt kan det bli för mycket som tas bort för barnet. Om det fungerade att natta med välling tidigare så hade jag nog övervägt att börja med välling igen. Först kvällsmat och sen lite välling vid läggdags.

    Hoppas att ni hittar något som fungerar. Barnet känner säkert av din frustation. Skulle det fungera om pappan nattar och du är i ett annat rum? Du behöver ju också få sova med tanke på att du är gravid.

  • Diana05
    Minis4567 skrev 2019-01-25 23:35:20 följande:

    Sover barnet i egen säng? Annars prova att samsova/natta barnet i er säng. Kanske är barnet inne i en period, ibland behövs lunchvilan och ibland klarar de sig utan att sova/vila efter lunch. Tar barnet napp? Har barnet någon snuttefilt, gosedjur som är viktigt? Just nu har vår 2,5- åring tre gosedjur plus en snuttefilt som måste vara med vid läggdags.

    Jag hoppas ni hittar något som fungerar. Om ni har slutat med vällning och napp samtidigt kan det bli för mycket som tas bort för barnet. Om det fungerade att natta med välling tidigare så hade jag nog övervägt att börja med välling igen. Först kvällsmat och sen lite välling vid läggdags.

    Hoppas att ni hittar något som fungerar. Barnet känner säkert av din frustation. Skulle det fungera om pappan nattar och du är i ett annat rum? Du behöver ju också få sova med tanke på att du är gravid.


    Hon slutade själv med välling så inget som.vi kan styra över, kan prova igen men på.ett sätt skönt att hon själv slutade. Napp har hon inte haft på länge slutade också där själv :)

    Jodå det stämmer hon har fått en juniorsäng, kan dom små tycka den är lite läskig kanske? Hon får samsova med oss men pappan får inte heller sömn då hon vaknar hmhm. Tack för tips på prova med gosedjur och försöka behålla lugnet, Vilket inte är lätt alla gånger.
  • Meriall

    Ta bort dagsömn på förskolan också. Min 2åring är exakt sådär om hon sover på förskolan. Spelar ingen roll om hon sover 2h eller 10 min. Det blir 00-07 hon sover på natten isf och är trött och gnällig på morgonen.

    Ingen dagsömn på fsk så sover hon 20-07 på natten och vaknar glad och pigg.

  • Minis4567
    Diana05 skrev 2019-01-26 01:02:10 följande:

    Hon slutade själv med välling så inget som.vi kan styra över, kan prova igen men på.ett sätt skönt att hon själv slutade. Napp har hon inte haft på länge slutade också där själv :)

    Jodå det stämmer hon har fått en juniorsäng, kan dom små tycka den är lite läskig kanske? Hon får samsova med oss men pappan får inte heller sömn då hon vaknar hmhm. Tack för tips på prova med gosedjur och försöka behålla lugnet, Vilket inte är lätt alla gånger.


    Ja, så kan det vara. Om ni har möjlighet skulle jag köpa en vanlig 90- eller 1,20 säng till 2-åringen. Då kan en av er natta henne i egen säng utan att få ont i ryggen. Vi hade en växasäng till vårt första barn och det gör jag aldrig om. Helt värdelöst med dessa små växa och juniorsängar.

    Köp boken "Kaninen som inte kunde somna"

    Om hon somnar i er säng så lyft över henne till hennes egna säng, om det funkar att göra så.

    Om hon själv valt att sluta med välling så låt det vara så.
  • Diana05

    Tack snälla för tips. Ska absolut pröva med de tips ni gav :)

    Idag sov hon hela natten och vaknade vid 7:30 :D men det är verkligen inte varje dag så får njuta av lördagen nu.

  • Alexi

    Men jag förstår inte det du skriver om att hon är så mammig så hon inte vill vara hos pappan så du får ingen avlastning. Menar du att hon aldrig är med pappan? Går de två aldrig ut och gör något tillsammans eller att du åker iväg och de är hemma? I så fall är det ju verkligen dags att bryta detta.

  • milli79

    Ta bort dags vilan. Våra barn somnade 22 el senare när de var 2. Vi tog bort all sömn på dagen och det löste problemet. För äldsta vad det skitjobbigt i början men det funkade inte när han sov dagtid. Spelade ingen roll om det råkade bli 5 min i bilen eller 1h... Då var hela kvällen "förstörd".

  • Diana05
    Alexi skrev 2019-01-26 14:43:48 följande:

    Men jag förstår inte det du skriver om att hon är så mammig så hon inte vill vara hos pappan så du får ingen avlastning. Menar du att hon aldrig är med pappan? Går de två aldrig ut och gör något tillsammans eller att du åker iväg och de är hemma? I så fall är det ju verkligen dags att bryta detta.


    Jo klart dom får egentid men hon är mammig bara. Det har vänt lite nu senaste dagarna, så nu är hon lite pappig istället.
  • Diana05
    milli79 skrev 2019-01-26 16:00:22 följande:

    Ta bort dags vilan. Våra barn somnade 22 el senare när de var 2. Vi tog bort all sömn på dagen och det löste problemet. För äldsta vad det skitjobbigt i början men det funkade inte när han sov dagtid. Spelade ingen roll om det råkade bli 5 min i bilen eller 1h... Då var hela kvällen "förstörd".


    Tack. Har provat en del nu och då somnar hon lite tidigare, men blir för det mesta väldigt gnällig framåt 18 tiden istället men då kan vi lägga henne strax vid 19 iaf. Så lite bättre nu en del dagar är hon ändå trött och sover middag men som du säger så somnar hon så sent då.
  • milli79
    Diana05 skrev 2019-02-13 12:29:22 följande:

    Tack. Har provat en del nu och då somnar hon lite tidigare, men blir för det mesta väldigt gnällig framåt 18 tiden istället men då kan vi lägga henne strax vid 19 iaf. Så lite bättre nu en del dagar är hon ändå trött och sover middag men som du säger så somnar hon så sent då.


    Skönt! Det är en jobbig period när de håller på att sluta sova dagtid. Du får trösta dig med att det snart blir bättre. Vi hade samma problem att speciellt äldsta var sååå trött på em.
Svar på tråden 2 åring vägrar sova orkar inte mer