• Äldre 25 Jan 22:52
    86 visningar
    4 svar
    4
    86

    1åring och sömn hjälp!

    Hjälp!

    Har en son som är 13 månader och har det väldigt tufft med sömnen. Jag vet att vi inte är ensamma om att inte få sova på nätterna men vi börjar bli lite slutkörda.

    Sen 7 månader tillbaka så är det inte roligt med kvällar och nätter. Just nu går det bra att lägga honom på kvällen somnar supergott men vaknar efter ca 30min och är helt panikslagen, går inte att trösta honom. Känns som någon typ av nattskräck. Får tillslut ge honom flaskan och hoppas på att han somnar om. Vissa nätter vaknar han en gång o timmen och andra nätter kanske jag får sova 3h i sträck. Hade ju hoppats på att han skulle börja sova hela nätter vi detta laget. Eller iaf inte vakna mer än någon enstaka gång. Trodde att allt kanske skulle vända vid ett år.

    Någon som har förslag på vad vi kan göra?

    Eller vad panikskriken beror på och hur vi kan bli av med dom?

    /uppgiven mamma

  • Svar på tråden 1åring och sömn hjälp!
  • Äldre 25 Jan 23:30
    #1

    Hur sover barnet dagtid?

    Vi har en 14-månaders bebis och för en månad sedan ungefär så var han inne i ett mönster där han somnade gott för natten om han hade sovit två gånger dagtid men om han sovit bara en gång av någon anledning så vaknade han efter knappt en timme, ofta skrikande och svår att trösta. Att bära runt på honom var nog det som funkade bäst då men det tog ändå en till en och en halv timme innan han somnade igen i bärsele. Har ni testat olika varianter när det gäller sömn dagtid?

    Vi sa lite på skoj att vår son var kalibrerad för att sova två gånger på dagen men min mammas erfarenhet är att barn som är övertrötta när de lägger sig lätt vaknar och skriker, så det kan ju ha varit det också. Hur som helst så kände vi att vi behövde gå över till en sovstund per dag eftersom den andra började hamna för sent och nu visade han sig vara redo. Inga uppvaknanden med otröstlig gråt eller bebis som studsar pigg i sin säng kl 22 Han vaknar dock en del på nätterna men vi störs inte så mycket då han snabbt somnar om när vi hjälper till att hitta nappen. Det enda som vi funderat på att laborera med där är att testa om gemensamt eller separata sovrum är att föredra. Vi har gemensamt, men kanske väcker man varandra i onödan ibland...

  • Äldre 25 Jan 23:30
    #2

    Mitt första barn var så , och vi sov knappt 20 minuter själva i stöten..

    Kan bara säga att det det blir bättre ju äldre dom blir..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Äldre 26 Jan 20:47
    #3
    Skata skrev 2019-01-25 23:30:27 följande:

    Hur sover barnet dagtid?

    Vi har en 14-månaders bebis och för en månad sedan ungefär så var han inne i ett mönster där han somnade gott för natten om han hade sovit två gånger dagtid men om han sovit bara en gång av någon anledning så vaknade han efter knappt en timme, ofta skrikande och svår att trösta. Att bära runt på honom var nog det som funkade bäst då men det tog ändå en till en och en halv timme innan han somnade igen i bärsele. Har ni testat olika varianter när det gäller sömn dagtid?

    Vi sa lite på skoj att vår son var kalibrerad för att sova två gånger på dagen men min mammas erfarenhet är att barn som är övertrötta när de lägger sig lätt vaknar och skriker, så det kan ju ha varit det också. Hur som helst så kände vi att vi behövde gå över till en sovstund per dag eftersom den andra började hamna för sent och nu visade han sig vara redo. Inga uppvaknanden med otröstlig gråt eller bebis som studsar pigg i sin säng kl 22 Han vaknar dock en del på nätterna men vi störs inte så mycket då han snabbt somnar om när vi hjälper till att hitta nappen. Det enda som vi funderat på att laborera med där är att testa om gemensamt eller separata sovrum är att föredra. Vi har gemensamt, men kanske väcker man varandra i onödan ibland...


    Vi valde att dea ner till en gång om dagen i december för att se om det gjorde någon skillnad, kan väl inte säga att det gjort varken från eller till haha han sover då ca 1-2h men helst inte efter kl 15.

    Vi brukar inte gå upp förens kl 09 så har blivit så svårt att få ihop två sovtider på dagen.

    Jag och min sambo har sovit separat sen strax innan lilleman kom för jag började snarka och han är sjukt lättväckt och ha två som snarkar bredvid honom så blir det ingen sömn alls haha.

    Men vi funderar på att sonen kanske ska sova i eget rum för att inte bli störd på natten????
  • Äldre 26 Jan 20:48
    #4
    Frontline skrev 2019-01-25 23:30:35 följande:

    Mitt första barn var så , och vi sov knappt 20 minuter själva i stöten..

    Kan bara säga att det det blir bättre ju äldre dom blir..


    Haha och när är äldre?!
Svar på tråden 1åring och sömn hjälp!