• Tildaas

    Tvär-förstoppad kille! Tips?!

    Jag har en son på snart 5 månader som har väldiga problem med att bajsa. Jag ammar morgon, kväll och natt och mitt på dagen äter han en portion gröt med lite fruktpure i då han är hyperaktiv och omöjlig att amma.

    Introducerade gröten för snart 4 veckor sedan och i början var det inga problem, han bajsade som vanligt 1 gång per dag, men senaste 2 veckorna har han varit stenhård i magen. Han kämpar och kämpar och trycker så han blir röd. Har ibland försöka hjälpa honom med pysventil och då kommer oftast bara en liten hård ?Klutt? inget mer.

    Tycker så synd om honom, vad ska jag göra? :(

  • Svar på tråden Tvär-förstoppad kille! Tips?!
  • FtS70

    Ett tips får bli att inte vänta två veckor och sedan skriva till FL. Gå till apoteket och be om hjälp! Eller ring BVC!

  • nnnnnnnn

    Nu akut måste du kontakta BVC eller gå till apoteket och be om hjälp.

    Senare:
    * Mer vatten i gröten och/eller servera till i nappflaska eller glas. Det krävs mer vätska än man tror för att magen ska hålla bra.
    * En skvätt rapsolja eller kokosolja på gröten, helst ekologisk kallpressad.
    * Kanske ge riktig mat istället för gröt? Grönsaker och annat som är naturligt lösande. Även små barn kan äta soppa, som innehåller mycket vätska, annars kan man ha vatten till och liksom med gröten - en skvätt olja i maten.
    * Frukten till gröten eller som efterrätt får ju gärna vara katrinplommonpure, enkelt att göra själv annars finns det på burk.
    * Skippa majskrokar och annat torrt. Även banan, ris och andra saker som stoppar. Satsa på grönsaker, rotsaker och liknande.

  • Tildaas

    Jo, men har provat mer vätska, olja, katrinplommon (som han vägrade äta) osv under dom här två veckorna, för att se om det blir bättre. Men tack för tips, då blir det apoteket idag!

Svar på tråden Tvär-förstoppad kille! Tips?!