• mammatill3åring

    Varför utför man inte sterilisering på hundar i Sverige?

    Hej!

    Jag undrar varför veterinär klinikerna inte erbjuder sterilisering som ett alternativ till kastrering?

    Jag har en hanhund som jag är osäker på om han skall gå i avel men jag vill inte klippa bort ballarna på honom för det.

    Jag anser att det är fel att kastrera om det inte finns medicinska skäl för det.

  • Svar på tråden Varför utför man inte sterilisering på hundar i Sverige?
  • Anonym (Hanna)

    Först undrar du varför inte veterinärer erbjuder sterilisering och sen anser du att det är fel?

    Hur ska du ha det? Att man inte gör det utan anledning på tikar är ju naturligtvis för att det är en operation som är betydligt mer komplicerad än att kastrera en hanne.

    Jag förstår inte vad du är ute efter. Vill du att alla tikar som rör sig runt din hanhund ska steriliseras för att du ska slippa kastrera din? Vad menar du?

  • Anonym (Hanna)

    Först undrar du varför inte veterinärer erbjuder sterilisering och sen anser du att det är fel?

    Hur ska du ha det? Att man inte gör det utan anledning på tikar är ju naturligtvis för att det är en operation som är betydligt mer komplicerad än att kastrera en hanne.

    Jag förstår inte vad du är ute efter. Vill du att alla tikar som rör sig runt din hanhund ska steriliseras för att du ska slippa kastrera din? Vad menar du?

  • DeathByPickles

    Jag förstår inte heller frågeställningen, men kemisk kastrering finns som alternativ om du inte vill operera din hund. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • EmberEyes

    Varför vill du sterilisera din hund? Du vill ha kvar alla hormoner och bara bli av med hundens sprut?
    Vill du inte kastrera kan du alltid chip-kastrera, det ska vara reversibelt (påstås det, jag har inte kollat upp det) till skillnad mot sterilisering.

  • Dexter dot com
    mammatill3åring skrev 2019-01-26 00:20:08 följande:

    Hej!

    Jag undrar varför veterinär klinikerna inte erbjuder sterilisering som ett alternativ till kastrering?

    Jag har en hanhund som jag är osäker på om han skall gå i avel men jag vill inte klippa bort ballarna på honom för det.

    Jag anser att det är fel att kastrera om det inte finns medicinska skäl för det.


    Varför skulle du "klippa bort ballarna" på din hund bara för den inte ska gå i avel och vad tycker du är bättre med sterilisering än kastrering ( har iof aldrig hört om sterilisering på hanhund) ?
  • Anonym (Vetsyrra)

    Kanske för att sterilisering inte riktigt fyller något syfte för en hund....? Jag menar, om man steriliserar honom kommer ju hans beteende och drifter finnas kvar, han blir bara infertil. Men om du prompt måste kan du säkert be någon veterinär som jobbar med lantbruksdjur, för baggar steriliserar man ibland (googla teaserbagge om du är nyfiken).

    Men är du osäker på om han ska gå i avel finns det väl ingen anledning att varken kastrera eller sterilisera? Eller är det för att du ändå vill kunna ställa ut som du inte vill kastrera på något sätt? Jag ser dock inte problemet med att ha en intakt hane hemma, har du tik också får väl någon bo borta under löptider...

  • mammatill3åring

    För er som inte vet skillnaden mellan kastrering och sterilisering så kommer en kort förklaring här.

    Kastrering: man plockar bort testiklar/livmoder

    Sterilisering: man knipsar bara så att hunden blir infertil men får fortfarande ha kvar testiklarna/äggstockar

    Det finns så mycket mer man inte förstår än inom sjukdomar och kopplingar till just kastrering så jag skulle inte göra det bara för att slippa en del av min hunds personlighet.

    Om han skulle visa sig vara olämpligt material för avel så är det ändå bra att han inte är fertil men ändå får vara kroppsligt hel.

  • Anonym (Vetsyrra)
    mammatill3åring skrev 2019-01-26 12:11:56 följande:

    För er som inte vet skillnaden mellan kastrering och sterilisering så kommer en kort förklaring här.

    Kastrering: man plockar bort testiklar/livmoder

    Sterilisering: man knipsar bara så att hunden blir infertil men får fortfarande ha kvar testiklarna/äggstockar

    Det finns så mycket mer man inte förstår än inom sjukdomar och kopplingar till just kastrering så jag skulle inte göra det bara för att slippa en del av min hunds personlighet.

    Om han skulle visa sig vara olämpligt material för avel så är det ändå bra att han inte är fertil men ändå får vara kroppsligt hel.


    Okej så av medicinska skäl vill du inte kastrera men du vill inte att han ska kunna få avkomma? Det är nog väldigt få som tänker på det sättet, det i kombination med att det inte är särskilt svårt att hålla hunden ifrån löptikar gör nog att det inte finns någon efterfrågan på ingreppet.
  • Anonym (Slipper)
    mammatill3åring skrev 2019-01-26 12:11:56 följande:

    För er som inte vet skillnaden mellan kastrering och sterilisering så kommer en kort förklaring här.

    Kastrering: man plockar bort testiklar/livmoder

    Sterilisering: man knipsar bara så att hunden blir infertil men får fortfarande ha kvar testiklarna/äggstockar

    Det finns så mycket mer man inte förstår än inom sjukdomar och kopplingar till just kastrering så jag skulle inte göra det bara för att slippa en del av min hunds personlighet.

    Om han skulle visa sig vara olämpligt material för avel så är det ändå bra att han inte är fertil men ändå får vara kroppsligt hel.


    Samtidigt så väger fördelarna upp. Hane slipper testikelcancer och lägre risk för prostatacancer. Tik slipper livmodersinflammation/cancer, skendräktighet och lägre risk för juvertumörer. Vi kastrerade inte vår tik för att slippa risken för valpar utan för att undvika nämda sjukdomar. Vår förra hund fick livmodersinflammation, på ett par timmar gick hon från frisk till döende Var på håret veterinären kunde rädda henne.
  • Alessia
    Anonym (Slipper) skrev 2019-01-26 13:54:23 följande:
    Samtidigt så väger fördelarna upp. Hane slipper testikelcancer och lägre risk för prostatacancer. Tik slipper livmodersinflammation/cancer, skendräktighet och lägre risk för juvertumörer. Vi kastrerade inte vår tik för att slippa risken för valpar utan för att undvika nämda sjukdomar. Vår förra hund fick livmodersinflammation, på ett par timmar gick hon från frisk till döende Var på håret veterinären kunde rädda henne.
    Nåja, det finns nackdelar - för en del hundar stora sådana - med kastrering:

    inkontinens, som kan komma månader eller år efter ingreppet
    fetma
    dålig pälskvalitet
    en del  hanar blir tysta, undanglidande och rentav räddhågade tillsammans med andra hundar
    Tikar verkar fördra borttagandet av livmodern mycket bättre än hanhundar som blir av med testiklarna bortsett från inkontinensen då. Den drabbar båda könen lika.

    Men jag delar TS uppfattning att det inte är optimalt att kastrera annat än på rent medicinsk indikation samt möjligen hanar som ständigt är sexuellt uppladdade och rider på allting.
  • Anonym (Vetsyrra)
    Anonym (Slipper) skrev 2019-01-26 13:54:23 följande:

    Samtidigt så väger fördelarna upp. Hane slipper testikelcancer och lägre risk för prostatacancer. Tik slipper livmodersinflammation/cancer, skendräktighet och lägre risk för juvertumörer. Vi kastrerade inte vår tik för att slippa risken för valpar utan för att undvika nämda sjukdomar. Vår förra hund fick livmodersinflammation, på ett par timmar gick hon från frisk till döende Var på håret veterinären kunde rädda henne.


    Du har helt rätt i att man förebygger flertalet sjukdomar, men man skall inte sticka under stol med att det även finns nackdelar med att kastrera friska djur. Jag säger inte att det måste drabba djuret, men det kan till exempel negativt påverka lynnet, hos tik leda till inkontinens och hos båda könen öka risken för ostesarkom. (Och så är det ju synd att redan i tidig ålder utesluta djur från avel som senare i livet kanske visar sig vara genetiskt värdefulla.) Dock ser jag inte alls vitsen med att sterilisera. Man har väl ändå såpass bra koll på hunden att man kan förhindra den från att para sig. Majoriteten av alla hundägare lyckas ju med det menar jag.
  • Anonym (Slipper)
    Alessia skrev 2019-01-26 14:03:59 följande:

    Nåja, det finns nackdelar - för en del hundar stora sådana - med kastrering:

    inkontinens, som kan komma månader eller år efter ingreppet

    fetma

    dålig pälskvalitet

    en del  hanar blir tysta, undanglidande och rentav räddhågade tillsammans med andra hundar

    Tikar verkar fördra borttagandet av livmodern mycket bättre än hanhundar som blir av med testiklarna bortsett från inkontinensen då. Den drabbar båda könen lika.

    Men jag delar TS uppfattning att det inte är optimalt att kastrera annat än på rent medicinsk indikation samt möjligen hanar som ständigt är sexuellt uppladdade och rider på allting.


    Absolut kan det finnas nackdelar som vid alla ingrepp, som jag har förstått det så är inkontinens nåt som kan drabba äldre (över 6år) hundar

    Man får väga för och nackdelar vi hade kanske inte tänkt tanken på kastrering om vi inte nästan förlorade förra vovven.
  • Alessia
    Anonym (Slipper) skrev 2019-01-26 14:28:02 följande:
    Absolut kan det finnas nackdelar som vid alla ingrepp, som jag har förstått det så är inkontinens nåt som kan drabba äldre (över 6år) hundar

    Man får väga för och nackdelar vi hade kanske inte tänkt tanken på kastrering om vi inte nästan förlorade förra vovven.
    Problem med inkontinens på kastrerade hundar, båda könen, kan komma ganska snart efter ingreppet, men även dyka upp först efter ett par år. För en del hundar är några droppar som kommer framför allt när de ligger, för andra är det ett i det närmaste konstant litet stril. Det finns visserligen behandling som till en del kan kupera problemet, men den lyckas inte på alla, tyvärr.
    Som sagt, tikar med livmoderproblem, pyometra, bör få livmodern borttagen. Antibiotikabehandling hjälper verkligen inte alltid. Det är då ett ingrepp som är medicinskt befogat och tiken mår ofta otroligt mycket bättre efteråt.
    Det jag är emot är kastrering av fullt friska, men livliga unghundar som ägaren vill ska tagga ner, bli snällare i kopplet, inte nosa och fara runt efter tikar etc. Det kommer de att göra om ett år eller så men förändringen ska ske bums. Det är stympning både fysiskt och mentalt.
  • Anonym (Husse)
    mammatill3åring skrev 2019-01-26 00:20:08 följande:

    Hej!

    Jag undrar varför veterinär klinikerna inte erbjuder sterilisering som ett alternativ till kastrering?

    Jag har en hanhund som jag är osäker på om han skall gå i avel men jag vill inte klippa bort ballarna på honom för det.

    Jag anser att det är fel att kastrera om det inte finns medicinska skäl för det.


    Kastrera hanhundar är smidigt som helst. Bor man i stan där det finns en massa hundar så slipper hunden stressen av alla löpande tikar, samt det är betydligt mindre risk att de hamnar i bråk med andra hanhundar.

    Till och med så att man får rabatt på försäkringen!
  • Sasu

    Det låter som att du vill ha en kemisk kastering, har för mig att det finns kemisk kastrering som håller i 6 månader och i 12 månader.

Svar på tråden Varför utför man inte sterilisering på hundar i Sverige?