• tankfull

    Var är alla genier?

    Jag älskar att läsa vetenskapliga artiklar och förundras över alla fantastiska uppfinningar som görs och hur forskarna ständigt gör nya upptäckter. 
    Men jag ställer mig frågan: var finns alla genier? När jag tittar på småbarn som sitter och gnager på lite vadsomhelst så undrar jag om detta barn kommer att växa upp och bli ett geni. 
    Märker man redan från början om ungen är förutbestämd att förändra världen genom fantastisk forskning? Har ni råkat på en liten forskarbebis någon gång och hur betedde den sig? Det är naturligtvis med glimten i ögat jag ställer dessa frågor, men jag undrar på riktigt var alla genier finns för jag har aldrig träffat någon som är extremt intelligent. Någonstans på vägen måste ju blöjbarnet övergå till en forskare på hög nivå.

  • Svar på tråden Var är alla genier?
  • themia

    En gammal tråd, men eftersom frågan intresserar mig:

    Framgång som forskare handlar inte bara om intelligens. Möjligheter till utbildning, kön, hälsa, stöd från föräldrar och mentorer, tur, motivation och personliga andra egenskaper spelar roll.
    Det finns gott om framgångsrika forskare med högst normal intelligens, liksom högintelligenta som inte lyckats i sin forskning.

  • snedtak

    Jag tror det är blandat. Precis som themia säger är många forskare normalintelligenta, eftersom det krävs hårt arbete, tålamod och rätt förutsättningar i de flesta fall.

    Jag har dock träffat på lysande personer som numera är forskare (läste en universitetsutbildning där ungefär en tredjedel doktorerar efteråt). En av dem började skolan ett år tidigare, började läsa universitetskurser på gymnasiet läste klart universitets-utbildningen innan utsatt tid och blev klara med doktorandstudierna ett år tidigt. Däremot är de olika som personer. Lätt för att lära sig saker brukar väl vara en gemensam nämnare.

  • DanneHade
    themia skrev 2019-06-14 13:00:42 följande:

    En gammal tråd, men eftersom frågan intresserar mig:

    Framgång som forskare handlar inte bara om intelligens. Möjligheter till utbildning, kön, hälsa, stöd från föräldrar och mentorer, tur, motivation och personliga andra egenskaper spelar roll.
    Det finns gott om framgångsrika forskare med högst normal intelligens, liksom högintelligenta som inte lyckats i sin forskning.


    Fast nu pratar vi tyvärr inte "forskare" vi pratar om genier. Geni är väl kanske lite av en diffus term, men de flesta personer vi kallar genier har alla haft över 120 i IQ och de mest lysande och kända av dessa tenderar att ligga över 140.


    IQ är inte allt. Sammanträffanden, personlighetstyper, omgivningar osv, spelar alla in. Men IQ är mycket och IQ är tyvärr övervägande genetiskt betingat.


    Men vem bryr sig, korkade personer har roligare, det kan jag personligen intyga.

  • themia
    DanneHade skrev 2019-06-14 21:25:34 följande:

    Fast nu pratar vi tyvärr inte "forskare" vi pratar om genier. Geni är väl kanske lite av en diffus term, men de flesta personer vi kallar genier har alla haft över 120 i IQ och de mest lysande och kända av dessa tenderar att ligga över 140.


    IQ är inte allt. Sammanträffanden, personlighetstyper, omgivningar osv, spelar alla in. Men IQ är mycket och IQ är tyvärr övervägande genetiskt betingat.


    Men vem bryr sig, korkade personer har roligare, det kan jag personligen intyga.


    Trådstartaren talade om forskare, men du kanske bara läste rubriken?
Svar på tråden Var är alla genier?