• Anonym (Mee)
    Äldre 26 Jan 19:07
    6527 visningar
    32 svar
    32
    6527

    Första gången familjehem åt spädbarn

    Hej

    Undra vilken ersättning man får och när och hur det brukar betalas ut, har inte fått några siffror från socialtjänsten och verkar som första månadens betalning uteblir, är tjänstledig från jobbet och får knappt en halv lön därifrån, möte ju liksom betala räkningarna och så plus det extra kostnaderna med en bebis, vill inte tjata och verka girig när jag ringer socialtjänsten heller, för det viktigaste är att barnen mår bra, hitta det här på nätet

    Lönebortfallsersättning (LBE)

    Om man behöver avstå från sitt arbete under inskolningstiden och eventuellt under en längre tid (som bestäms innan placeringen) kan man få ersättning för lönebortfall. Ersättningen för lönebortfall ska motsvara den lön som man avstår från samt semesterersättning. I de fall man får lönebortfallsersättning, utgår även arvode och omkostnadsersättning.

    Vad menas utgår ersättningen så jag få lönebidraget bara? Hur mycket är löne bidraget?

  • Svar på tråden Första gången familjehem åt spädbarn
  • Anonym (Nej)
    Äldre 26 Jan 20:43
    #22
    +1
    Anonym (.) skrev 2019-01-26 20:36:21 följande:

    är du en släkting till bebisen?


    Vad spelar det för roll? Ts har rätt att få ersättning.
  • Anonym (.)
    Äldre 26 Jan 20:44
    #23
    -1
    Anonym (Nej) skrev 2019-01-26 20:43:05 följande:

    Vad spelar det för roll? Ts har rätt att få ersättning.


    bara nyfiken
  • Tiina8­7
    Äldre 26 Jan 21:10
    #24
    Anonym (.) skrev 2019-01-26 20:36:21 följande:

    är du en släkting till bebisen?


    Så om ts hade varit en släkting så ska hon inte ha ersättning?!
  • Anonym (.)
    Äldre 27 Jan 02:37
    #24
    Tiina87 skrev 2019-01-26 21:10:04 följande:

    Så om ts hade varit en släkting så ska hon inte ha ersättning?!


    det skrev jag inget om. Var bara nyfiken
  • Anonym (S)
    Äldre 27 Jan 07:24
    #25
    Anonym (.) skrev 2019-01-26 19:39:43 följande:

    nej för har man inga egna barn så vet man inte hur mycket ansvar ett barn kräver och speciellt inte när det gäller att ta hand om någon annans unge dessutom.


    Nu har ju ts egna barn, men även om nu inte haft det så anser tydligen myndigheterna att hon är bättre kapabel till att ta hand om barnet än barnets egna föräldrar. Så vad anser du med alla dina negativa frågor? Att barnet skulle stanna hos sin förälder i allafall?
  • Anonym (Vad)
    Äldre 27 Jan 07:47
    #26

    nu blev jag nyfiken.

    Kollar de inte upp om familjehemmet har någolunda stabil ekonomi?

    Eftersom TS inte verkar kunna klara en månad med bara halv lön.

    Har det verkligen blivit så illa i Sverige att folk inte har så att de ens klarar sig en eller två månader om en betalning skulle bli försenad eller utebli?

    Det är ju klart att TS skall ha den ersättning som man har rätt till. Hennes räkningar försvinner ju inte bara för att hon tar emot ett barn som behöver ett familjehem. Men om första betalningen uteblir eller blir försenad bör man ju ha en buffert.

    Sen om man har pengar sparade men inte vill använda dem är en anna sak. Men då tycker jag nog att barnet måste gå före en eventuell semesterresa.

  • Äldre 27 Jan 08:31
    #32
    Anonym (.) skrev 2019-01-26 19:40:54 följande:

    fult att se barnet som ett sätt att tjäna pengar på. Är du också familjehem?


    Att man är hemma med barnet betyder inte att man ser det som ett sätt att tjäna pengar. Är barnet litet MÅSTE man ju vara hemma (jag är FL med mitt eget barn, men jag har inte skaffat barn för att få pengar, jag födde barn för att jag tycker om barn, och för att ta hand om det behöver jag vara FL).

    Ts: Meningen "I de fall man får lönebortfallsersättning, utgår även arvode och omkostnadsersättning." betyder att du ska få BÅDE lönebortfallsersättning och arvode. Lönebortfalisersättning får du dock bara om ni kommit överens om det i förhand. När betalningen kommer måste du ringa och fråga om - det är en fullt rimlig fråga om ni inte har pengar till att försörja barnet.
  • Anonym (.)
    Äldre 27 Jan 09:09
    #34
    annabellelee skrev 2019-01-27 08:31:48 följande:

    Att man är hemma med barnet betyder inte att man ser det som ett sätt att tjäna pengar. Är barnet litet MÅSTE man ju vara hemma (jag är FL med mitt eget barn, men jag har inte skaffat barn för att få pengar, jag födde barn för att jag tycker om barn, och för att ta hand om det behöver jag vara FL).

    Ts: Meningen "I de fall man får lönebortfallsersättning, utgår även arvode och omkostnadsersättning." betyder att du ska få BÅDE lönebortfallsersättning och arvode. Lönebortfalisersättning får du dock bara om ni kommit överens om det i förhand. När betalningen kommer måste du ringa och fråga om - det är en fullt rimlig fråga om ni inte har pengar till att försörja barnet.


    självklart inte men nu är ts familjehem åt några andras barn och faktum är att familjehem tjänar 26000 per barn. Familjehemsindustrin är mycket smutsig om den utnyttjas endast pga den höga ersättning familjehem får. Det har även förekommit ekonomisk mutning från kommuner eftersom det råder stor brist på familjehem. Tråden får mig att undra lite av vilken anledning ts blivit familjehem med tanke på hennes ekonomi
  • Anonym (Lilly­)
    Äldre 27 Jan 09:20
    #35

    Kanske ett helt onödigt inlägg i den här tråden, men i alla fall... (eftersom familjehems ersättning alltid tycks ifrågasättas).

    Inkomstbortfall får man om uppdraget gör att man behöver stanna hemma från jobbet. Det är mycket vanligt oavsett ålder på barnet, fr a i början, och om det är ett barn med stora behov, vilket det ofta är. (Och såklart självklart när det är spädbarn).

    Omkostnad får man för att täcka kostnaderna för den placerade. (Mat, kläder, reskostnader mm)

    Arvode är den ersättning man får för att man tar på sig detta uppdrag. Vem skulle göra detta för en främmande person utan ersättning? Betänk att personer i alla åldrar kan placeras i familjehem. Det är skriande brist på familjehem idag. Hur många tror ni skulle kunna tänka sig att ta emot, säg, en strulig tonåring som man får ut och jaga på nätterna och som kallar en allt möjligt, eller en vuxen missbrukare efter en tid på behandlingshem, om man inte fick någon ersättning för det (arvode)? Och ännu värre om man även skulle tvingas försörja personen med sina egna pengar (omkostnadsersättning) Och även om någon skulle vara så totalt självuppoffrande (eller det kanske rör sig om ett barn man redan känner och ömmar för) så är det långt ifrån säkert att man har råd att försörja en extra person.

  • Anonym (G)
    Äldre 27 Jan 10:34
    #30
    Anonym (.) skrev 2019-01-27 09:09:43 följande:

    självklart inte men nu är ts familjehem åt några andras barn och faktum är att familjehem tjänar 26000 per barn. Familjehemsindustrin är mycket smutsig om den utnyttjas endast pga den höga ersättning familjehem får. Det har även förekommit ekonomisk mutning från kommuner eftersom det råder stor brist på familjehem. Tråden får mig att undra lite av vilken anledning ts blivit familjehem med tanke på hennes ekonomi


    Vilken tur att du är så emot familjehem så att inte någon annans barn riskerar att behöva bo hos dig.
  • Anonym (anony­m)
    Äldre 27 Jan 10:49
    #31
    Anonym (.) skrev 2019-01-27 09:09:43 följande:
    självklart inte men nu är ts familjehem åt några andras barn och faktum är att familjehem tjänar 26000 per barn. Familjehemsindustrin är mycket smutsig om den utnyttjas endast pga den höga ersättning familjehem får. Det har även förekommit ekonomisk mutning från kommuner eftersom det råder stor brist på familjehem. Tråden får mig att undra lite av vilken anledning ts blivit familjehem med tanke på hennes ekonomi
    Ge källa på att familjehem tjänar 26 000 kr per barn som familjehem eftersom de tariffer som finns utlagda från myndigheter inte visar det beloppet utan kring 5000 kr som ska beskattas plus omkostnadsersättning krig 4000 kr inklusive barnbidrag. Om det är ett barn där familjehemsförälder inte kan jobba fr att barnet är  för litet för förskola eller av andra skäl måste ha familjehemsförälder hemma kan ju självfallet summan bli 26 000 kr eftersom det då kompenseras för lönebortfallet.

    Ingen skulle vilja bli familjehem om de skulle få leva på  försörjningsstöd när de har ett litet barn att ta hand om familjehem ska inte få negativa konsekvenser av att ta hand om andras barn- Är man negativ till att familjehem får betalt så bör man tänka på att alternativet är barnen får växa upp på barnhem som det är i mängder av länder
  • Tiina8­7
    Äldre 27 Jan 11:43
    #32
    Anonym (.) skrev 2019-01-27 09:09:43 följande:

    självklart inte men nu är ts familjehem åt några andras barn och faktum är att familjehem tjänar 26000 per barn. Familjehemsindustrin är mycket smutsig om den utnyttjas endast pga den höga ersättning familjehem får. Det har även förekommit ekonomisk mutning från kommuner eftersom det råder stor brist på familjehem. Tråden får mig att undra lite av vilken anledning ts blivit familjehem med tanke på hennes ekonomi


    Tjänar?

    Det är ersättning för bla inkomstbortfall ubder Verden man måste vara hemma med ett spädbarn.
Svar på tråden Första gången familjehem åt spädbarn