• Anonym (Petun­ia)
    Äldre 26 Jan 21:15
    884 visningar
    20 svar
    20
    884

    Vänta med bebisförsök till efter bröllopet?

    Vi gifter oss i oktober. Då kommer jag ha hunnit bli 30 år, min fästman 31. 

    Skulle ni våga vänta med att försöka bli gravida till efter bröllopet?

    Jag är nervös för att vänta för länge, att det inte kommer hända för oss sen. Men är osäker på om jag vill vara gravid på bröllopet. Vill inte att människor ska tänka att vi gifter oss bara för att jag är gravid.

    Hur skulle ni ha gjort?

  • Svar på tråden Vänta med bebisförsök till efter bröllopet?
  • Anonym (Vänta­!)
    Äldre 26 Jan 21:20
    #1
    +3

    Ja vänta med det! Himla trist att ev vara illamående, förstoppad, oroad och inte känna att man kan dricka ett glas champagne. Din fertilitet blir inte sämre på ett halvår.

    Det du kan göra är att börja följa din ägglossning aå är du redo tills dess. :)

  • Anonym (Hepp)
    Äldre 26 Jan 21:23
    #2

    Jag hade inte väntat, fast det beror på hur stor din längtan är. Jag och min man ville verkligen ha barn men inte heller vara gravid på bröllopet.. nu sitter vi över ett år sedan och har fortfarande inte lyckats bli gravida... det kan ta tid och i efterhand ångrar jag mig..

  • Anonym (vänta­)
    Äldre 26 Jan 21:29
    #3
    +1

    Vänta tycker jag. Det brukar bli så mycket stress ändå inför bröllopet. 


     


    Om inte alkoholen är så viktig för dig på bröllopsdagen kan ni ju påbörja försöken i augusti eller så och tills dess kan du hålla superkoll på din ägglossning som någon skrev  

  • neverp­reggo
    Äldre 26 Jan 21:32
    #4

    Ska ni ha ett överraskningsbröllop eller vad?

  • Anonym (Petun­ia) Trådstartaren
    Äldre 26 Jan 21:43
    #5
    neverpreggo skrev 2019-01-26 21:32:03 följande:

    Ska ni ha ett överraskningsbröllop eller vad?


    Nej, inte överraskning. Men väldigt litet, bara våra närmste familjer kommer vara med. Är mest orolig vad andra människor som inte är med på själva vigseln kommer tänka. Borde väl egentligen inte bry mig om det, och det är inte heller den enda anledning till att jag är osäker. Vill heller inte riskera att må dåligt på bröllopsdagen.
  • Äldre 26 Jan 21:50
    #6
    +2
    Anonym (Petunia) skrev 2019-01-26 21:15:38 följande:

    Vi gifter oss i oktober. Då kommer jag ha hunnit bli 30 år, min fästman 31. 

    Skulle ni våga vänta med att försöka bli gravida till efter bröllopet?

    Jag är nervös för att vänta för länge, att det inte kommer hända för oss sen. Men är osäker på om jag vill vara gravid på bröllopet. Vill inte att människor ska tänka att vi gifter oss bara för att jag är gravid.

    Hur skulle ni ha gjort?


    Jag tror inte det är någon risk att någon tror att ni gifter er för att du är gravid. Dom kan ju räkna och måste ju inse att du blev gravid efter att ni bjöd in till bröllop, om du nu skulle hinna bli gravid innan :)
    Det är dessutom, som många redan sagt, helt normalt att det tar ett tag att faktiskt bli gravid så chansen/risken är att du kanske precis plussat när bröllopet är.
    Det kan å andra sidan bli lite jobbigt. Om du hunnit bli gravid men gått så pass kort tid att du inte vill avslöja det, då kan bröllopet bli riktigt jobbigt, speciellt om du mår dåligt. En annan sak som kan vara bra att tänka på är hur du skulle reagera vid ett missfall. Skulle du orka med bröllopet om det hände kort inpå?
    Sedan ska man ju inte sticka under stolen med att om ni väntar och OM det skulle bli svårt så är ju risken stor att ni ångrar att ni inte testade tidigare.
  • Anonym (Olivi­a)
    Äldre 26 Jan 21:56
    #7
    +2

    Jag hade väntat. Jag skulle personligen inte vilja vara gravid när jag gifter mig. Dels få (troligtvis) ett begränsat antal klänningar att ha, inte kunna ta ens ett glas bubbel, ev. illamående eller kanske foglossning... Nej, jag hade väntat.

    Sen tycker jag inte heller att 30 är nån vidare ålder när det gäller barnaskaffande. Troligtvis kommer det gå för er också i flera år till. Plus att jag inte vill ha massvis av barn, så jag känner ingen tidspress pga sånt.

  • Anonym (J)
    Äldre 26 Jan 22:01
    #8
    +1

    Jag var gravid i vecka 6 på mitt bröllop. Inga problem alls. Du är ju ung och har tid på dig men om ni vill ha barn skulle jag inte vänta nästan ett helt år bara för att folk inte ska tro att ni gifter er pga graviditet. Vad spelar det för roll vad folk tror?

  • Anonym (Eeep!­)
    Äldre 26 Jan 22:07
    #9

    Om ni kör igång nu så kanske ni kan spendera bröllopsnatten på förlossningen. Baby

  • Anonym (Petun­ia) Trådstartaren
    Äldre 26 Jan 22:54
    #10

    Tack för era svar och kloka tankar. Detta är svårt. Tankarna går fram och tillbaka och jag håller med er alla.Tänk om man kunde se in i framtiden och veta hur svårt det kommer bli att få ett plus senare.. 

    Vi kommer i alla fall vänta några månader till så får vi se. Skjuter beslutet framför oss.. Cool

  • Anonym (Pia)
    Äldre 26 Jan 23:33
    #11

    Jag hade väntat lite allafall till september oktober med att försöka bli gravid.Så lång tid kvar är det inte dit.

  • Äldre 27 Jan 02:42
    #12
    Anonym (Petunia) skrev 2019-01-26 21:15:38 följande:

    Vi gifter oss i oktober. Då kommer jag ha hunnit bli 30 år, min fästman 31. 

    Skulle ni våga vänta med att försöka bli gravida till efter bröllopet?

    Jag är nervös för att vänta för länge, att det inte kommer hända för oss sen. Men är osäker på om jag vill vara gravid på bröllopet. Vill inte att människor ska tänka att vi gifter oss bara för att jag är gravid.

    Hur skulle ni ha gjort?


    Om ni inte ska ha så stort bröllop, varför inte ett vårbröllop?
  • Anonym (Jenni­e)
    Äldre 27 Jan 03:28
    #13

    Herregud slappna av du är bara 30, så gammal är du inte. Det klart att man inte vet hur lätt/svårt det är att bli gravid men tror inte chanserna kommer ändras något om ni väntar typ 6 mån. Jag hade inte velat gifta mig som höggravid. Så antingen ha bröllopet tidigare om ni absolut inte vill vänta eller börja efter bröllopet (eller kanske slutet på sommaren men då riskera att ev vara illamående o andra symptom på bröllopet)

  • Anonym (A)
    Äldre 27 Jan 18:39
    #14

    Jag hade väntat.

  • Anonym (Nojig­)
    Äldre 27 Jan 23:27
    #15

    Jag är lite nojig, men skulle nog samtidigt helst inte vilja vara gravid på mitt bröllop, man vet ju aldrig hur illa man mår, om man får foglossning eller andra svårigheter tex. Men, som sagt, jag är nojig och skulle även känna att jag "slösade tid" om det vore så att jag hade svårt att bli gravid. Så, lösningen för mig i din situation ha de varit att så fort dom möjligt gå och testa min fertilitet, AMH-värde, Ths mm- Allt hos en kunnig gynekolog o läkaren som kan meddela mig hur jag ligger till i min fertilitet i förhållande till min ålder. Hade det varit problem med fertiliteten hade jag satt igång direkt, men hade det varit bra värden ha de jag väntat.

  • Anonym (Petun­ia) Trådstartaren
    Äldre 28 Jan 14:53
    #16
    Anonym (Nojig) skrev 2019-01-27 23:27:30 följande:

    Jag är lite nojig, men skulle nog samtidigt helst inte vilja vara gravid på mitt bröllop, man vet ju aldrig hur illa man mår, om man får foglossning eller andra svårigheter tex. Men, som sagt, jag är nojig och skulle även känna att jag "slösade tid" om det vore så att jag hade svårt att bli gravid. Så, lösningen för mig i din situation ha de varit att så fort dom möjligt gå och testa min fertilitet, AMH-värde, Ths mm- Allt hos en kunnig gynekolog o läkaren som kan meddela mig hur jag ligger till i min fertilitet i förhållande till min ålder. Hade det varit problem med fertiliteten hade jag satt igång direkt, men hade det varit bra värden ha de jag väntat.


    Vad härligt att få höra från en till nojig person! Glad


    Kan man ringa och boka tid för att kolla sin fertilitet bara så där? Utan att försöka bli gravid innan?

  • Anonym (Efter­)
    Äldre 28 Jan 15:13
    #17

    Jag hade ont och var fruktansvärt trött under första tiden i mina graviditeter. Vårt bröllop hade varit en pina att genomlida om jag hade varit gravid då. Vi började försöka på bröllopsnatten. Och vi blev gravida den natten :) Vi var båda över 30.

  • Äldre 28 Jan 15:16
    #18

    Hade absolut väntat. Man vill inte spendera bröllopet med att kräkas:)

  • Anonym (..)
    Äldre 28 Jan 16:09
    #19
    +1

    Vi väntade tills efter bröllopet, nu har det inte tagit sig på ett drygt halvår (eller jo, en gång, men det blev ett tidigt MA), jag är fortfarande glad att vi väntade. Vi fick ett fantastiskt bröllop och kunde fokusera fullt ut på det och månaden efter på bröllopsresan. Jag tar hellre stressen med att försöka få barn nu efteråt, tror inte ett halvår påverkar nämnvärt om det är lätt eller inte liksom... och tänk om man skulle råka ut för missfall sådär någon dag innan bröllopet om man börjat försöka innan... Däremot tycker jag inte du behöver fundera så mycket på vad folk kommer tro, bara att berätta tidigt för folk att ni planerar bröllop om ni vill börja nu du inte vill att det ska tisslas och tasslas om vad av det och graviditeten som kom blev känt först :) 

  • Anonym (H)
    Äldre 28 Jan 16:11
    #20

    Jag skulle vänta till bröllopet.

    Men viktigast är vad ni tycker själva.

Svar på tråden Vänta med bebisförsök till efter bröllopet?