• Vör

    Alltid missnöjd bebis

    Hej!

    Jag skriver inte här direkt ofta men vet inte vart jah ska vända mej längre. Jag har 3 underbara barn som jag älskar över allt annat men trots min ?erfarenhet? av att vara förälder så kan jag inte förstå min minsta. Hon är ledsen och missnöjd jämt. Hon är 6 månader och skriker varje natt. Hon ligger i våran säng i hopp om att det ska bli bättre men skriken fortsätter. Jag har försökt med allt (amma, sjunga, klappa, buffa m.m) men ingenting hjälper. Även på dagarna är hon missnöjd om jag inte bär runt på henne jämt och hon vill varken vara i babysittern, babygymmet, gåstolen, bärsjalen eller någonting annat. Jag får bara bära runt på henne hela dagarna och ligga vaken hela nätterna vilket blir extra jobbigt då jag har 2 barn till som blir 2 och 8 i år. Jag vet inte hur jag ska bära mej åt för att få henne nöjd på dagar och nätter och humöret börjat tryta både hos mej och sambon.

    Sambon försöker så gott han kan att hjälpa till men minstingen vill inte vara hos någon annan än mej och skriker hysteriskt tills jag tar henne igen. Jag kan heller inte bara koppla bort skriken för jag mår ännu sämre av att höra, eller ens misstänka att hon skriker. Detta missnöje har hållit på enda sedan och var 1-2 månader och vi blir snart knäppa av skrik och sömnbrist här hemma. Jag vill ju inget hellre än att mina barn ska vara nöjda, glada och må bra men jag tror att jag har provar allt och hoppas därför på att någon här inne har varit med om liknande och kanske har tips, eller i bästa fall en lösning, får att minstingen ska må bra.

  • Svar på tråden Alltid missnöjd bebis
  • Anonym (..)

    Min bebis var konstant missnöjd tills vi kom fram till att hon inte tålde d-dropparna. Fick vattenbaserade d-droppar och hon blev en helt annan bebis. Bara en tanke.

    I övrigt så lider jag med er, vet hur fruktansvärt plågsamt det är med missnöjd och skrikig bebis. Stor kram

  • Anonym (/)

    Min första tanke är reflux, småbarns magmun kan vara omogna. På mitt systerbarn visa det sig med att han aldrig sov.

    En annan tanke är mjölkprotein. Har hen eksem?

    Vad säger BVC?

    Lider med dig,

  • Vör

    D-dropparna är det inte då det har hänt att jag glömt dom ett par dagar ibland (dåligt, men är man trött fungerar inte hjärnan alltid).

    Det med magmunnen får jag kolla upp lite mer om då jag faktiskt inte har tänkt alls på det. BVC säger inte så mycket alls. Sköterskan vi har är bra för övrigt men just problem har hon nog aldrig varit riktigt bra på att lösa.

  • Anonym (133)

    Jag skulle också gissa mjölkprotein eller reflux, särskilt eftersom han/hon fortfarande är så missnöjd efter 6 mån. Kolik och vanliga magbekymmer brukar ju ge sig efter 3-4 mån.

  • Tildaas

    Min bebis (5 mån) var likadan till och från. Vi fick en medicin mot omogen magmun då det visade sig efter ett läkarbesök att han hade sura uppstötningar, kväljningar och obehag och sveda i hals och svalg, och redan efter två dagar var det bättre. Zantac heter medicinen. Men när vi frågade hur länge han skulle ha den sa de att förmodligen upp till 6 månader för sedan borde magmunnen ha mognat men det kan dock pågå längre men kan väl vara värt att ta upp? Hoppas det löser sig, hemskt när ens bebis är missnöjd och sömnbrist på det!

  • Amla07

    Hade samma med min ?tvåa?, hon skrek jämt och jag blev gaaaalen. Fattade inte varför. När hon var 3-4 månader kom det blod från hennes tarm, visade sig vara allergi mot komjölksprotein, dvs man måste äta helt mjölkfritt och inte bara laktosfritt. Det blev jättestor skillnad av det. Testa.

  • Vör

    Vi ska till BVC snart så då kan jag passa på att fråga om besvär med magmunnen.

    Mjölkfri kost är ju värt att testa direkt eftersom det ändå inte kan skada. Tack för alla svar! Det känns bra att ha lite nya lösningar att fundera på så hoppas jag att något av det hjälper ????.

  • Jag är bara jag

    Om du utesluter allt annat folk ovan nämnt så läs på om high need baby- hnb. Vår andra son föddes missnöjd och var konstant missnöjd i början. Han är en typisk hnb:are.

  • Vör
    Jag är bara jag skrev 2019-01-27 14:12:55 följande:

    Om du utesluter allt annat folk ovan nämnt så läs på om high need baby- hnb. Vår andra son föddes missnöjd och var konstant missnöjd i början. Han är en typisk hnb:are.


    Det stämde ju precis in på minstingen! Vilken fantastiskt lättnad att veta att det ?bara? är därför hon är missnöjd.
  • Jag är bara jag
    Vör skrev 2019-01-27 22:02:35 följande:
    Det stämde ju precis in på minstingen! Vilken fantastiskt lättnad att veta att det bara är därför hon är missnöjd.
    Jag misstänkte väl det när jag läste din ts. Vår lille har blitt mycket nöjdare, men personligheten sitter ju kvar. Är han missnöjd missar man det inte liksom! Inte när han är nöjd heller. Vi kämpar på med nätterna, utbrotten kommer fortfarande, men vi vet varför. Och att vi inte är ensamma. Finns teorier om att ca 15% av alla barn är hnb. Man får prova sig fram till vad som funkar. Vår lille sover t.e.x i vagn, men med snuttefilten lindad runt huvet på ett speciellt sätt- annars går det inte. :-P
  • Anonym (Också hnb)

    Precis samma som med våran dotter.. Det första året var en mardröm skulle jag vilja säga. Konstant missnöjd, skrik och skrik.. svårt att få det att funka med sömnen, viktigt för dottern att kunna få vara i rörelse. Så fort hon inte fick vara i rörelse så skrek hon. Tillslut blev jag sjukskriven och pappan fick ta över föräldraledigheten så att vi kunde lösa av varandra under dygnets alla timmar. Nu är dottern 1,5 år och hon är fortfarande på sitt speciella sätt. Det är fortfarande svårt med att få sömnen att funka, rörelsefrihet är extremt viktigt för henne och hon får utbrott vid mista lilla motgång. Dock är hon väldigt intelligent och tidig i sin utveckling, både vad gäller finmotorik som att bygga med klossar, och även vad gäller övrig motorik som att klättra upp och balansera på saker. Hon är dessutom tidig med talet. Den här typen av barn passar helt enkelt inte som bebisar :) 

  • Anonym (Också hnb)

    Skulle vilja tillägga en grej till mitt tidigare inlägg.. Du skriver ju att det här är ditt tredje barn och att de två första inte var på det här viset. Det där är så himla intressant. Så fort man pratar om sin high need baby så finns det alltid andra mammor som vill komma med goda råd, som tror att dom faktiskt vet hur lösningen ser ut eftersom de inte har dessa problem med sina barn. Angående det vill jag bara skicka dig extra styrka. Det finns kvinnor som har fyra barn eller fler (och därmed borde vara väldigt erfarna), men som aldrig har fått en high need baby, och det är verkligen helt omöjligt för någon att förstå den här typen av situation om man inte själv har fått en high need baby.

Svar på tråden Alltid missnöjd bebis