• Enjobbigresa

    Varför väljer man att vänta med att sätta in embryo?

    För att inte försöka göra inlägget allt för långt.

    Jag och min man håller just nu på att genomgå vår andra ivf. Första gången fick vi ut 14ägg där bara 4 befruktades, ett 2 dagars sattes in och resten klarade inte sig till dag 4.

    Jag blev gravid, men fick ett tidigt missfall.

    Nu gör vi vårt andra försök. Vi fick ut 7 ägg (bara) 5 av dem befruktades. Idag skulle vi ha varit där och satt in ert av dem, alltså 3 dagar efter äggplock. Äggplock onsdag planerad återföring lördag. Men innan vi hann dit ringde dem och sa att embryona utvecklas långsamt, bara två st är kvar och att jag skulle ringa till labbet på måndag och fråga hur det går? Vi fick alltså aldrig komma in för återföring.

    Mina frågor:

    Varför väljer man inte att sätta in idag?

    Vad menas med att dem utvecklas långsamt?

    Och finns de fortfarande hopp?

    Detta känns så himla tungt :(

  • Svar på tråden Varför väljer man att vänta med att sätta in embryo?
  • Dustpuppy

    De vill se om embryona kommer fortsätta växa, eller om de slutar utvecklas.

    Man vill inte sätta in "dåliga" embryon i onödan, bättre att avbryta och försöka igen. Ett embryo som inte växer normalt nu, kommer med största sannolikhet inte att resultera i ett barn.

  • Dustpuppy

    Glömde skriva, ett embryo ska dela sig och få fler celler i en viss hastighet. Om det inte gör det så är det inte livskraftigt. Troligtvis vill kliniken avvakta och se hur de två kvarvarande klarar sig (de växer nog på gränsen till för långsamt), så ett visst hopp finns det.

  • Enjobbigresa
    Dustpuppy skrev 2019-01-27 00:57:14 följande:

    Glömde skriva, ett embryo ska dela sig och få fler celler i en viss hastighet. Om det inte gör det så är det inte livskraftigt. Troligtvis vill kliniken avvakta och se hur de två kvarvarande klarar sig (de växer nog på gränsen till för långsamt), så ett visst hopp finns det.


    Tack så mycket för svar..

    Tänker mest bara varför man tycker det är onödigt att sätta in, Såfall borde det varit ?onödigt? att ha satt in ett 2dagars förra gången också, då man inte visste hur det skulle dela sig. Dem säger ju samtidigt att det oftas klarar sig bättre i livmoders än i ett labb.. därför blev jag så fundersam varför man avvaktar, oavsett vad som händer så måste man ju ändå vänta tills nästa mens för nästa behandling ifall det inte skulle bli något :(

    Ja jag får leva på hoppet ett litet tag till
  • Dustpuppy

    Många kliniker räknar försök per insättning, som patient vill man ju inte slösa försök i onödan.

    Ett tvådagars som växer felaktigt slutar troligtvis växa även i livmodern. Bättre att låta det växa i någon dag till, så att det tydligare visar vilket håll det lutar åt.

  • Dustpuppy

    Ytterligare en sak som kan hända med insättning av ett dåligt embryo: du förskjuter nästa försök ännu längre fram. Jag fick alltid vänta minst en cykel mellan insättning som gav minus, innan nästa försök.

    Den behandling som till slut blev ett barn var med en perfekt växande blastocyst + en morula (den borde också varit en blasto, men växte för långsamt). Det blev inte tvillingar.

  • Enjobbigresa
    Dustpuppy skrev 2019-01-27 01:18:07 följande:

    Många kliniker räknar försök per insättning, som patient vill man ju inte slösa försök i onödan.

    Ett tvådagars som växer felaktigt slutar troligtvis växa även i livmodern. Bättre att låta det växa i någon dag till, så att det tydligare visar vilket håll det lutar åt.


    Jaha nä men då förstår jag hur du tänker. Vi gör våra landstingsförsök. Och det räknas alltid som ett försök om man gjort äggplock (även om man aldrig får en återföring) därför blir man lite ledsen att det inte ens försöks, men sedan ändå ?slösar? ett av sina tre försök.

    Jag förstår att chanser är mindre om dem utvecklas långsamt såklart, men hade nog hela ?chansat? och satt in det idag, än att få ett besked på måndag om att det inte blir något. Men ja, dem vet väl vad dem gör och man får ju lita på det såklart ..

    Första försöket var de ett inte perfekt 2dagars embryo och det fäste ju, fick dock missfall i v 7 vet inte om det kan bero på utvecklingen.. men man blir så ledsen bara :(
  • Enjobbigresa
    Dustpuppy skrev 2019-01-27 01:18:07 följande:

    Många kliniker räknar försök per insättning, som patient vill man ju inte slösa försök i onödan.

    Ett tvådagars som växer felaktigt slutar troligtvis växa även i livmodern. Bättre att låta det växa i någon dag till, så att det tydligare visar vilket håll det lutar åt.


    Jaha nä men då förstår jag hur du tänker. Vi gör våra landstingsförsök. Och det räknas alltid som ett försök om man gjort äggplock (även om man aldrig får en återföring) därför blir man lite ledsen att det inte ens försöks, men sedan ändå ?slösar? ett av sina tre försök.

    Jag förstår att chanser är mindre om dem utvecklas långsamt såklart, men hade nog hela ?chansat? och satt in det idag, än att få ett besked på måndag om att det inte blir något. Men ja, dem vet väl vad dem gör och man får ju lita på det såklart ..

    Första försöket var de ett inte perfekt 2dagars embryo och det fäste ju, fick dock missfall i v 7 vet inte om det kan bero på utvecklingen.. men man blir så ledsen bara :(
  • Toffsen90

    Läkarna vill helst sätta in 5 dagars embryon då de har bäst chans att överleva.

    Tekniken idag är så bra att det skadar inte att bevaka dem till de är 5dagar.

    Det gör mer på patienten att chansa på något dem vet troligen inte kommer överleva eller i värsta fall missbildas.

  • xenna

    Hur har det gått? Vi befinner oss i samma situation nu. Hade en tid imorgon (dag 3) men dom ringde idag och ändrade tid till på måndag (dag 5). P ga att inget av dom såg riktigt bra ut.

  • Enjobbigresa
    xenna skrev 2019-02-01 22:11:11 följande:

    Hur har det gått? Vi befinner oss i samma situation nu. Hade en tid imorgon (dag 3) men dom ringde idag och ändrade tid till på måndag (dag 5). P ga att inget av dom såg riktigt bra ut.


    Hej förlåt för sent svar.. för oss gick det bra, vi fick komma dit dag 5 och sätta in ett av dem, det andra hamnade i frysen. Så trots att dem utvecklats långsamt så var dem i topp kvalite dag 5. Har ni haft återföring idag? Hur har det gått?
  • xenna
    Enjobbigresa skrev 2019-02-04 18:58:40 följande:

    Hej förlåt för sent svar.. för oss gick det bra, vi fick komma dit dag 5 och sätta in ett av dem, det andra hamnade i frysen. Så trots att dem utvecklats långsamt så var dem i topp kvalite dag 5. Har ni haft återföring idag? Hur har det gått?


    Vad kul att höra att dom kan ändras till toppkvalite. Vi trodde att vi skulle få återföra ett, även om det inte var så bra, men det blev tyvärr inte så. Det känns tungt.

    Nästa gång, vårt 3e försök, ska vi testa det långa protokollet och se om det ger bättre kvalite.

    Hoppas allt går bra för er iallafall.
Svar på tråden Varför väljer man att vänta med att sätta in embryo?